Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Chronische pijn en TMS/dr Sarno

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Nessa

Chronische pijn en TMS/dr Sarno

Bericht door Nessa »

Drie jaar geleden heb ik me verstapt met sporten en schoot het in mijn bil. De fysio heeft dat behandeld en daarna volgde de ene na de andere pijnklacht van pezen en spieren in mijn billen, rug en benen. De locatie is steeds wisselend, niet te linken aan mijn activiteiten en niets wat ik doe heeft een blijvend effect. Masseren, koude/warmte, dry needling, acupunctuur, pijnstilling, ik heb het allemaal geprobeerd en het werkt maar even. De neuroloog zegt: overbelastingsklachten en de revalidatie-arts zegt hetzelfde. De fysio zegt dat mijn pijnpatroon niet past bij overbelasting.

Ik ben nu op een punt gekomen dat ik ervan overtuigd ben dat de pijn geen lichamelijke maar een psychische oorzaak heeft. En dan kom je uit bij dr. Sarno en zijn theorie over psychisch-fysiologische pijn (TMS). Is er hier iemand die zich hier al eens in verdiept heeft?
Laatst gewijzigd door Nessa op 06 sep 2022, 05:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Pijn en TMS/dr Sarno

Bericht door Toeter »

Hey Nessa,

Wat ontzettend rot dat je zo loopt te tobben met deze klachten.

Omdat je het hebt over spieren en pezen: is reuma/fibromyalgie ooit onderzocht en uitgesloten?

Ik begin zelf te vermoeden dat bepaalde klachten van mij nu eigenlijk meer op reuma lijken, dan op ms-klachten.
Ik heb wel ms hoor, maar mijn schouderklachten horen er volgens mij niet bij. Terwijl ik lange tijd heb gedacht dat dat ook de ms was.

TMS heb ik nooit van gehoord. Wat gaan ze dan doen? Is er dan een verwachting dat je ooit klachtenvrij kan zijn?

Groetjes,
Toeter
Nessa

Re: Pijn en TMS/dr Sarno

Bericht door Nessa »

Ja, ik ben bij de reumatoloog geweest en reuma etc. is onderzocht en uitgesloten. Ook is dus uitgesloten dat de pijn zijn oorsprong heeft in de MS. Ook de fysio vindt niks afwijkends dat de pijn verklaart.

Het idee achter TMS is dat de oorzaak van veel chronische pijn niet primair een lichamelijke ziekte/afwijking is, maar dat de hersenen een patroon hebben aangeleerd dat lichamelijke pijn veroorzaakt. En dat patroon is dus ook weer af te leren, met als resultaat dat je (vrijwel) pijnvrij wordt.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Pijn en TMS/dr Sarno

Bericht door Toeter »

Ik lees op internet heel veel aanbieders die een behandeling promoten. Welke ga jij doen?

Want voor TMS zie ik iets met magnetische dingen, maar de Sarno wordt ook genoemd bij mensen die iets van psychomotorische therapie achtige dingen doen.

Heb jij iemand gevonden die je ziet zitten? Of werd er iemand aangeraden via het ziekenhuis?

Wanneer ga je starten?
Nessa

Re: Pijn en TMS/dr Sarno

Bericht door Nessa »

@Toeter Ik ben begonnen met de proefversie van BreinMedicijn. Dit is een programma dat je online doet. Maar ik herken nu al zoveel dat ik al zeker ben dat ik hiermee verder ga.

TMS staat trouwens voor Tension Myositis Syndrome en heeft niks te maken met elektrostimulatie, magnetisme of lichaamsgerichte therapie. Het gaat er om dat de oorzaak van chronische pijn in het brein ligt en dat daar dus ook de oplossing is te vinden.

In Amerika zijn ze veel verder op dit gebied en zijn er ook revalidatie-artsen die met deze methode werken. Dr. Sarno is inmiddels overleden maar hij heeft meerdere opvolgers. Daar zitten voor zover mij bekend geen Nederlandse artsen bij. Dit is dus niet iets waar ze in het ziekenhuis mee komen... In sommige pijnrevalidatie-trajecten is er wel aandacht voor.

Ik ben eigenlijk door de fysio op dit spoor gezet. Ik heb nog steeds pijn en zonder lichamelijke oorzaak. Wat heeft de fysio mij dan aan perspectief te bieden? De behandeling van TMS is dus geen behandeling of therapie in klassieke zin, van een arts/hulpverlener die een lichamelijk afwijking voor jou als patiënt oplost. Je bent in dit programma zelf aan zet om het aangeleerde pijnpatroon te begrijpen en te doorbreken.
caat

Re: Chronische pijn en TMS/dr Sarno

Bericht door caat »

Hoi Nessa en Toeter,

ja, zeer interessant !

Ik ken dr. Sarno van de Tim van Oirsouw oid en zijn pijn weg eset methode, zie youtube.
De fysieke pijn heeft als ik goed begrijp, een afleidingsfunctie.

link met emotie interessant.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Groetjes, Caat
Nessa

Re: Chronische pijn en TMS/dr Sarno

Bericht door Nessa »

@caat Ja, de pijn wordt door de hersenen gecreëerd als afleiding. De pijn is echt, maar er is geen lichamelijke oorzaak voor. De oorzaak is psychisch: onderdrukte emoties.

Het is echt een eye-opener voor mij hoe dit werkt. Veel raakvlakken ook met een cursus perfectionisme die ik pas heb gevolgd.

Ik merk al dat ik minder pijn krijg en dat het bewegen makkelijker gaat. Natuurlijk realiseer ik me dat wat neurologisch kapot is, kapot blijft. Alleen de pijn die ik er bij heb, dat hoeft niet. Er is onderzoek gedaan waaruit blijkt dat mensen met astma en reuma minder klachten hebben als ze de emotie-oefeningen doen. Dus ook voor mensen die een echte lichamelijke ziekte hebben, werkt dit programma.
Moekesolar

Re: Chronische pijn en TMS/dr Sarno

Bericht door Moekesolar »

Vervelend dat de pijn zo blijft aanhouden. Als het langer dan 3 maanden duurt wordt het chronische pijn genoemd maar eigenlijk kan je toch nooit zeggen dat pijn ofwel helemaal fysiek of helemaal psychisch van aard is.

Volgens de International Association for the Study of Pain wordt pijn gedefinieerd als een onplezierige sensorische en emotionele gewaarwording geassocieerd met actuele of potentiële weefsel beschadiging, of beschreven in termen van beschadiging.

Dus het is altijd wel gedeeltelijk een subjectieve beleving. Dus je kunt inderdaad kijken of je de psychologische factoren die pijn beïnvloeden kunt aanpakken in een multidisciplinair revalidatietraject. Dat kan zeker erg helpen, maar beloven dat de pijn dan helemaal weg gaat is altijd een irreëel doel hoor. Ik vind het nog al wat als dat beloofd wordt, daarnaast helpt het je ook niet, want het zorgt ervoor dat je steeds kijkt of de pijn al weg is en daar mee wordt het dan juist weer erger.
Nessa

Re: Chronische pijn en TMS/dr Sarno

Bericht door Nessa »

Moekesolar schreef: 08 okt 2022, 10:04 Dus je kunt inderdaad kijken of je de psychologische factoren die pijn beïnvloeden kunt aanpakken in een multidisciplinair revalidatietraject. Dat kan zeker erg helpen, maar beloven dat de pijn dan helemaal weg gaat is altijd een irreëel doel hoor. Ik vind het nog al wat als dat beloofd wordt, daarnaast helpt het je ook niet, want het zorgt ervoor dat je steeds kijkt of de pijn al weg is en daar mee wordt het dan juist weer erger.
Mijn punt is inderdaad dat je de psychische invloeden niet moet uitsluiten. Ik mis dat stukje echt vanuit de revalidatie, waarin juist wordt gezegd dat het overbelasting is en er dus puur lichamelijk wordt gekeken. Hoe het dan kan dat de pijn zo verplaatst, daar hebben ze geen verklaring voor. En hoe het kan dat ik sinds dit programma wél kan opbouwen qua activiteiten en training, tsja dat is natuurlijk toeval.

Er wordt niet beloofd dat de pijn volledig en duurzaam weggaat. Dat kan ook niet, omdat de karaktereigenschappen die bijdragen aan de pijn, niet verdwijnen. Dus de pijn zal af en toe terugkeren. Alleen ik heb al genoeg voorbeelden gezien/gelezen van mensen die een veel vrijer leven kunnen leiden met de TMS-methode. Kijk alleen maar eens op thankyoudrsarno.org. Overigens is het steeds focussen op de klachten een valkuil en leer je in het programma juist om dat niet te doen (nummer 9 en 10 van dr. Sarno's daily reminders).

Overigens had ik hier wel sceptische reacties verwacht, want de meeste mensen zitten op dezelfde lijn als mijn revalidatie-arts: je hebt pijn en nu gaan we zoeken naar de lichamelijke oorzaak en hopelijk kunnen we die dan voor jou fixen.
Moekesolar

Re: Chronische pijn en TMS/dr Sarno

Bericht door Moekesolar »

Ik ben niet heel sceptisch. Ik vind het goed dat je het doet en er baat bij hebt.
Het kan dat iemand bijvoorbeeld een somatische herbeleving van een traumatische ervaring heeft en dat na behandeling daar van met bijvoorbeeld emdr de somatische herbeleving (bijvoorbeeld pijn) verdwijnt dan is het toch best psychisch. Ook bij fantoompijn kan het ook verdwijnen na emdr behandeling. Maar het kan ook een risico zijn om iets volledig psychisch te noemen en daar op blind te staren.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp