Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vrijwilligers om de hond uit te laten

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
SuperLisa

Vrijwilligers om de hond uit te laten

Bericht door SuperLisa »

Ik heb sinds vorig jaar een heel lief hondje.

[knip] inhoud verwijderd ivm privacy [/knip]

Ik kreeg het gekke idee om eens te kijken of er ook vrijwilligers bestaan die de hond willen uitlaten en wat blijkt - er is zelfs een hele website die daaraan gewijd is! Omdat ik denk dat ik vast niet de enige ben die zo nu en dan een 'break' nodig heeft, deel ik graag de link met jullie, zodat al onze hondjes lekker lang kunnen genieten van een wandeling met iemand die dat wél goed kan! :goed:

:arrow: hondjeuitlaten.nl

Edit: ik probeerde net via die website in contact te komen met een vrijwilliger, blijkt dat je eerst betaald lid moet worden á €5 per maand voor je een berichtje kunt versturen. Toch de moeite waard om mijn vondst hier te laten staan, maar ik vond het wel belangrijk om die info even toe te voegen aan mijn post! :oops:

Tweede edit: ik heb een alternatief gevonden dat wel gratis is. Link toegevoegd hieronder!

:arrow: NLVoorelkaar.nl
Laatst gewijzigd door SuperLisa op 08 jun 2023, 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Vrijwilligers om de hond uit te laten

Bericht door Toeter »

Leuke site! Ik zie al een hondje uit mn dorp op de site :D kan wel eens kijken of ik die mee kan nemen op de rondjes met mijn eigen hond.

Is het misschien een idee om eens met een ergotherapeut te kijken wat voor mogelijkheden je hebt om zelf je hond uit te laten?

De verplichte beweging is namelijk wel heel goed voor je.

Mijn hond heeft me wat dat betreft echt gered. Ik kan nog redelijk lopen, omdat ik er op uit moet en dus elke dag mijn benen train.

Als je stopt met lopen, gaat je loopafstand hard achteruit. Als je MS hebt ben je continu aan het proberen te behouden wat je hebt.

Ik heb een stappenteller en ik probeer elke dag 6000 stappen te zetten. Dat kan ik niet in 1x maar in 3 a 4 wandelingetje lukt dat wel.

Er zijn veel verschillende oplossingen. Bijvoorbeeld een loopfietsje. Dan bewegen je benen wel, maar is het lichter. Misschien kan energiemanagement je helpen om verder te komen.

Heb je al eens ergotherapie gehad?
SuperLisa

Re: Vrijwilligers om de hond uit te laten

Bericht door SuperLisa »

Hi Toeter, dank je wel voor je reactie!

[knip] inhoud verwijderd ivm privacy [/knip]
Laatst gewijzigd door SuperLisa op 08 jun 2023, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Vrijwilligers om de hond uit te laten

Bericht door Toeter »

Oh ik bedacht net nog een oplossing: toen het lopen een tijdje heel slecht ging (hoogzwanger en bekkeninstabiliteit) heb ik mijn hond leren apporteren.

Daarbij heel veel aandacht gegeven aan hoe hij de bal terug gaf. Alleen als hij hem in mijn open hand legde, kreeg hij een trainingsbrokje. Zodat ik niet steeds op hoefde te staan.

Dan had ik zo'n ballenwerper mee, liep ik met hem naar een veld en ging ik op een bankje zitten, terwijl hij zichzelf lekker moe rende.
SuperLisa

Re: Vrijwilligers om de hond uit te laten

Bericht door SuperLisa »

Toeter schreef: 03 sep 2022, 11:15 hond leren apporteren
Ha, I wish! Mijn hond is helaas een koppig mormel dat echt geen enkele interesse heeft in het terugbrengen van een bal. Geen idee hoe ik hem dat kan aanleren. Ik gooi een bal, hij rent er achteraan, maar voordat hij er zelfs maar is wijkt hij al uit en is de bal vergeten. :haha:
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Vrijwilligers om de hond uit te laten

Bericht door Toeter »

Ergotherapie is van alles en nog wat. Het kan gaan over de manier waarop je beweegt of dingen doet inderdaad, maar ook energiemanagement of welke hulpmiddelen je kunt gebruiken.

Bij energiemanagement ga je leren je energie beter te doseren. Een valkuil waar je vaak in trapt is om ineens heel veel te doen, als je je even goed voelt, om vervolgens weer in te storten.

Beter is om een dagritme aan te leren waarbij je inspanning en rust veel afwisselt.

Woon je toevallig in de buurt van Amsterdam? Vumc heeft een programma speciaal voor het verminderen van vermoeidheid bij MS.

Verder zou je eens kunnen kijken of je fysiofitness kunt krijgen. Bij mij in de buurt (Alphen) zitten bijvoorbeeld fysiofitness groepjes met MS'ers. Kun je tijdens het trainen een beetje kletsen met lotgenoten.

Het is heel belangrijk om te blijven bewegen. Juist als je moe bent.

Een veel voorkomend probleem bij MS'ers is 'de spiraal van inactiviteit' Dat is het volgende:
Je voelt je moe, dus ga je veel liggen, dus krijg je minder conditie, dus word je nog sneller moe, dus ga je nog meer liggen, dus krijg je nog minder conditie enz
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Vrijwilligers om de hond uit te laten

Bericht door Toeter »

SuperLisa schreef: 03 sep 2022, 11:18 Ha, I wish! Mijn hond is helaas een koppig mormel dat echt geen enkele interesse heeft in het terugbrengen van een bal. Geen idee hoe ik hem dat kan aanleren. Ik gooi een bal, hij rent er achteraan, maar voordat hij er zelfs maar is wijkt hij al uit en is de bal vergeten. :haha:
Hmmm dat is lastig apporteren als hij geen interesse heeft in de bal :lol:

Toch zijn er manieren om je hond moe te maken, zonder dat jij hoeft te lopen.

Honden worden moe van denkspelletjes en speurspelletjes. Google maar eens op voedsdlverrijking voor honden.

Daar kun je allemaal dure hondenpuzzels voor kopen maar dat is helemaal niet nodig. Met spullen in huis kun je al puzzels maken.

Je zou ook met hem op een agillity cursus kunnen gaan. Dat daagt hem ook heel erg uit en verbetert de band met je hond.
SuperLisa

Re: Vrijwilligers om de hond uit te laten

Bericht door SuperLisa »

[knip] inhoud verwijderd ivm privacy [/knip]
Laatst gewijzigd door SuperLisa op 08 jun 2023, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Vrijwilligers om de hond uit te laten

Bericht door Toeter »

Ik zit ook in het Alrijne (dr. H) en daar hebben ze niet dat specifieke programma wat het vumc heeft, maar er is daar wel ook van alles mogelijk inderdaad.

Ik zou je sowieso een revalidatietraject aanraden. Dan krijg je fysio, ergo en gesprekken met een psycholoog. Meestal is het een traject van 10 weken. Heeft mij erg geholpen met de acceptatie/ verwerking van de diagnose.

Je moet voor fysiofitness zorgen dat je een chronische indicatie voor fysio krijgt. De eerste 20 sessies moeten dan zelf betaald of door de verzekering.

Daarna heb je oneindig gratis fysio.

Ik kreeg er bijvoorbeeld 14 van de verzekering. 6 zelf betaald, daarna weer gratis.
Jrs77

Re: Vrijwilligers om de hond uit te laten

Bericht door Jrs77 »

De app Nextdoor is ook een mogelijkheid om hulp te vragen. De app is gericht op contacten binnen je eigen wijk, en heeft een 'Hulpkaart'.
Op de kaart bieden buurtgenoten hulp aan om een hond uit te laten of om boodschappen te doen. Ik heb er nog nooit gebruik van gemaakt, maar zie zo al tientallen mensen binnen enkele honderden meters die hulp aanbieden.
(ik heb zelf geen hond; ben al trots op mezelf als ik een plant 5 maanden in leven kan laten ;) )
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp