Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

ziek en werk

Alles omtrent werk en uitkeringen
dribbel77

ziek en werk

Bericht door dribbel77 »

Hier van mij een berichtje en een kwestie waar ik me al een paar weken mee bezig houd.

Ik heb werk als postbode en begin er toch al meer moeite mee te krijgen na mijn diagnose (sinds 22 februari).

Met mijn verjaardag kreeg ik een shub en kon niks meer met mijn rechterhand/arm vasthouden. Mijn linkerhand/arm kon ik al bijna niks mee.
Dus jullie snappen dat ik me daarom toch wel ziek moest melden.

Op me werk deden ze daar behoorlijk moeilijk over en vertelde me dat ze niet meer op me konden vertrouwen gezien mijn ziekte. (ze hebben me nog niet ontslagen).

Nu staat er in mijn contract dat er binnen 2 werkdagen iemand van de arbo langs moet komen, maar helaas zit ik nog steeds op die persoon te wachten. Ik zit al 3 weken binnen omdat ik geen problemen wil.

Nu mijn kwestie: Moet ik nu toch maar zelf contact opnemen met de arbo? Kunnen zij mij dan ook afkeuren en voor hoeveel procent zal dat dan zijn?:???:

Ik hoor graag jullie reactie.

Ow ja, ik kan wel typen met 1 hand dus antwoorden lukt gewoon;)
elroyv

postbode

Bericht door elroyv »

postbode

[QUOTE=dribbel77;841318]Hier van mij een berichtje en een kwestie waar ik me al een paar weken mee bezig houd.

Ik heb werk als postbode en begin er toch al meer moeite mee te krijgen na mijn diagnose (sinds 22 februari).

Met mijn verjaardag kreeg ik een shub en kon niks meer met mijn rechterhand/arm vasthouden. Mijn linkerhand/arm kon ik al bijna niks mee.
Dus jullie snappen dat ik me daarom toch wel ziek moest melden.

Op me werk deden ze daar behoorlijk moeilijk over en vertelde me dat ze niet meer op me konden vertrouwen gezien mijn ziekte. (ze hebben me nog niet ontslagen).

Nu staat er in mijn contract dat er binnen 2 werkdagen iemand van de arbo langs moet komen, maar helaas zit ik nog steeds op die persoon te wachten. Ik zit al 3 weken binnen omdat ik geen problemen wil.

Nu mijn kwestie: Moet ik nu toch maar zelf contact opnemen met de arbo? Kunnen zij mij dan ook afkeuren en voor hoeveel procent zal dat dan zijn?:???:

Ik hoor graag jullie reactie.

Ow ja, ik kan wel typen met 1 hand dus antwoorden lukt gewoon;)[/QUOTE]

Aparte houding van de werkgever!

Zowel werkgever als werknemer moeten er alles doen om te kunnen re-integreren. Wanneer jij even contact opneemt laat je dit wel zien dat jij de 1e stap hebt gemaakt.

Verder verloop zal je even met deze arbo arts moeten bespreken.
Je ontslag geven in he 1e jaar mogen ze niet zomaar! Het eerste jaar moeten zo je echt gewoon doorbetalen.

Er moet , mocht je niet meer je huidige functie kunnen vervullen, gekeken worden of ze je kunnen herplaatsen.

Je aan de kant zetten gaat niet zomaar!
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Jij kunt bij personeelszaken aangeven dat je heel graag een afspraak wilt met de arbo en dat je volgens je contract al een afspraak bij of in elk geval contact met de arbo-arts gehad had moeten hebben.

Een arbo-arts kan je niet afkeuren. Hij kan wel met jou kijken naar je ziektebeeld, je klachten en kijken in hoeverre je in staat bent je huidige werkt te blijven doen of dat er wellicht (voorlopig) ingezet kan/moet worden op andere werkzaamheden.

Volgens de wet Poortwachter moeten zowel jij als je werkgever alles in het werk stellen om weer aan het werk te komen, ook als dit betekent dat je, indien het bedrijf die mogelijkheid heeft, (tijdelijk) andere werkzaamheden moet doen.

Binnen de wet Poortwachter is ook geregeld welke stappen (arbo, bepaalde rapportages, stappen richting UWV) op welk moment moeten worden genomen. Een schema hiervan kun je o.a. [URL="http://www.wetenwaarjeaantoebent.nl/Exp ... achter.htm"]hier[/URL] vinden (dit is wel een door Nationale Nederlanden gesponsorde site, dus je kan er willekeurig welke arbo-dienst invullen).

De arbo-arts kan wel aangeven naar je werkgever of het op dit moment helemaal niet mogelijk is om te werken, of wellicht een beperkt aantal uren,al dan niet met aangepaste werkzaamheden.

Ik weet niet of je een vast contract hebt of niet. Heb je een vast contract dan kan je werkgever je pas na 2 jaar ziektewet ontslaan. Heb je een contract voor bepaalde tijd, dan zal 'ie zich waarschijnlijk niet geroepen voelen je contract te verlengen aan het eind en moet 'ie je ziek uit dienst melden.

De arbo-arts moet je dossier dan overdragen aan het UWV. Zij nemen dan de begeleiding tijdens je ziektewet over en kijken met jou wat je mogelijkheden zijn op het gebied van re-integratie.

Verder verloopt de tijdlijn van wanneer wat gedaan moet worden voor zover ik weet hetzelfde, alleen heeft het UWV het dan in eigen beheer en en zie je een verzekeringsarts van het UWV ipv de arbo-arts van je (ex-)werkgever.
ducaatje

Bericht door ducaatje »

Verhaal klopt wat hier boven staat, alleen houden veel werkgevers zich er niet aan.

Ik adviseer je zelf stappen te ondernemen en alles goed te bewaren wat over jou gaat. Inclusief functionerings- en beoordelings gespreksverslagen.

Ik zit sinds september vorig jaar thuis wegens een oogzenuwontsteking.

In januari heeft mijn werkgever het plan opgevat mij te willen ontslaan. Ik ben in vaste loondienst, dus mogen ze dit niet.

Maar ondanks deze overtreding moet ik ZELF alle stappen ondernemen om dit aan te vechten.

Ze zijn het nu aan het terugtrekken en willen dat ik ga re-integreren.

Maar door te toestand heb ik er een schub bovenop gekregen, waardoor ik zeer moeilijk loop en krachtverlies heb in mijn armen.

De nieuwe arbodienst (fanatiek richting werkgever) ziet dat niet als een probleem, ook de ontslagprocedure niet.

Ik heb nu het UWV ingeschakeld voor 2nd opinion en zit daar op te wachten.

Er zit nog een lang verhaal omheen, maar ik denk dat nog een lange staart gaat krijgen. Zeker omdat ik fysiek nog niet in staat ben om te werken.

Gelukkig had ik alles bewaard gedurende de afgelopen jaren, waardoor de opgedragen redenen voor ontslag complete onzin zijn en ik deze allemaal kan weerleggen.

Vandaar deze tip, want voor het zelfde geld gaan ze dit traject ook met jou aan. En je bent dan niet de eerste of de laatste bij wie ze dit proberen.

Sterkte!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp