Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS symptomen?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Jay123

MS symptomen?

Bericht door Jay123 »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en maak me een beetje zorgen over een aantal symptomen die ik al jarenlang (incidenteel) heb. Ik merk dat dokteren vrij terughoudend zijn in het diagnostiseren van MS dus wilde ik graag advies op dit forum. Ik ben best bezorgd.

Het begon ongeveer tien jaren geleden met een verloofd gevoel aan de linkerkant van mijn gezicht dat uitstraalde naar mijn sleutelbeen. Kennelijk zit daar een zenuw welke zorgt voor dit verdoofde gevoel. Het doet verder geen pijn. De afgelopen tien jaar heb ik dit ongeveer drie keer gehad dus het is niet structureel. Ook zit het verdoofde gevoel altijd op dezelfde plek en het stopt vaak na een aantal uren.

Daarnaast heb ik sinds een aantal jaren last van nadruppelen na het plassen: ik plas vaak kleine beetjes en behoorlijk vaak. Wanneer ik denk dat ik klaar ben schijnt dit dus niet altijd zo te zijn met nadruppelen (vlekken) tot gevolg. Dit heb ik nagenoeg continue.

Tot slot heb ik tot tweemaal toe (ook in 15 jaar tijd ongeveer) een (volgens de dokter ) flikker scotoom gehad in mijn oog - waardoor ik een soort van aura zag en een mijn zicht erg wazig en verstoord werd. Na een half uur verdween dit. De eerste keer was ook zo’n tien jaar geleden. De laatste keer was deze week. Wel heb ik permanent veel glasvocht troebelingen.

Ik ben een man van 36 jaar trouwens.

Ik weet dat het stellen van een diagnose op dit forum natuurlijk niet kan, maar ik vroeg me af of jullie deze klachten herkennen en of dit MS zou kunnen zijn. Op internet lees ik namelijk best veel vergelijkbare symptomen. Ik merk dat de dokter dit resoluut van tafel veegt (dat stelt enigszins gerust) naar voor mijn eigen gemoedstoestand wilde ik het verhaal hier ook even kwijt.

Bedankt!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: MS symptomen?

Bericht door Toeter »

Hey @Jay123

Welkom op het forum

Ik herken zo geen MS in jouw klachten.

De klachten duren sowieso te kort om MS te kunnen zijn.

Zelfs als je de diagnose al hebt, heten nieuwe klachten pas een 'ms-aanval' als ze langer dan 48 uur duren. Non stop, dag en nacht aanwezig.

In de meeste gevallen duren nieuwe ms-klachten minimaal een paar weken tot een paar maanden. Of het wordt nooit meer beter.

Ms-klachten worden veroorzaakt door zenuw en hersenschade, dat herstelt niet zomaar.

Voor je plasklachten zou ik eerst een bekkenbodemfysio raadplegen. Hopelijk kan die je helpen.

Je oogklachten klinken meer als een oogmigraine

Ik hoop dat je je snel minder zorgen maakt!

Vriendelijke groet,
Toeter
ronnie1969

Re: MS symptomen?

Bericht door ronnie1969 »

Goedenmorgen,
Plas gedeelte herken ik wel maar hoeft natuurlijk geen MS te zijn.
Laat je doorverwijzen naar uroloog, ik heb hiervoor medicijnen gehad en dat heeft mij super geholpen.
Echt plassen en geen kleine beetjes, na druppel nam voor zeker 90% af.
SuperLisa

Re: MS symptomen?

Bericht door SuperLisa »

Hoi Jay, welkom!

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, je hebt een hoop hele nare klachten en het is goed dat je met de neuroloog op zoek bent naar de oorzaak zodat je ze kunt oplossen!
Jay123 schreef: 05 sep 2022, 12:07 het stopt vaak na een aantal uren
Dit is een duidelijke indicatie dat deze klacht niet door MS veroorzaakt wordt, en ben het daarin eens met Toeter. Mij is verteld dat MS symptomen eerst tenminste 24 uur moeten duren voordat ze als zodanig kunnen worden behandeld, maar hoe dan ook voldoet 'een aantal uren' dus niet aan dat criterium.
Jay123 schreef: 05 sep 2022, 12:07 Daarnaast heb ik sinds een aantal jaren last van nadruppelen na het plassen: ik plas vaak kleine beetjes en behoorlijk vaak. Wanneer ik denk dat ik klaar ben schijnt dit dus niet altijd zo te zijn met nadruppelen (vlekken) tot gevolg. Dit heb ik nagenoeg continue.
Dit herken ik ook, maar zoals ronnie ook al schreef, dit kan ook andere oorzaken hebben. Ik sta helemaal achter zijn advies om in gesprek te gaan met een uroloog. Moet ik ook nog achteraan, want het schijnt best heel makkelijk op te lossen te zijn in veel gevallen!
Jay123 schreef: 05 sep 2022, 12:07 Ik weet dat het stellen van een diagnose op dit forum natuurlijk niet kan, maar ik vroeg me af of jullie deze klachten herkennen en of dit MS zou kunnen zijn. Op internet lees ik namelijk best veel vergelijkbare symptomen. Ik merk dat de dokter dit resoluut van tafel veegt (dat stelt enigszins gerust) naar voor mijn eigen gemoedstoestand wilde ik het verhaal hier ook even kwijt.
Snap ik helemaal, goed dat je vraagt om extra perspectieven! Ik hoop dat je nu de bezorgdheid over MS naast je neer kunt leggen, als zowel de arts als de 'ervaringsdeskundigen' je vertellen dat het niet past in het MS-plaatje. Ik kan me voorstellen dat dat zowel een opluchting als een teleurstelling is.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat jouw klachten heel erg vervelend zijn en het is goed om door te blijven zoeken. Zo'n traject kan lang duren en heel frustrerend zijn. Hou vol, sterkte!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp