Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hoger minimumloon maakt slachtoffers: honderdduizenden verliezen recht op WIA-uitkering

Alles omtrent werk en uitkeringen
Jrs77

Re: Hoger minimumloon maakt slachtoffers: honderdduizenden verliezen recht op WIA-uitkering

Bericht door Jrs77 »

Het scenario dat ze beschrijven; Je moet er minimaal 35% in loon op achteruitgaan om in aanmerking te komen voor de WIA. Als je je oude werk niet meer kan doen, maar nog wel 100% kan werken tegen het minimumloon, kan het zijn dat je er bij een stijging van het minimumloon net geen 35% op achteruit gaat.

Een scenario wat niet snel bij MS voor zal komen, omdat je dan vaak op aantal uren inlevert en die niet kan invullen met werk tegen minimumloon. Dan zit je al heel snel over de 35%.
Klick

Re: Hoger minimumloon maakt slachtoffers: honderdduizenden verliezen recht op WIA-uitkering

Bericht door Klick »

@Jrs77 is t niet zo dat iedereen die gedeeltelijk arbeidsongeschikt is en/of n beetje werkt naast de iva, hiermee te maken kan krijgen?

het uwv houd rekening met je oude salaris van toen je ao werd. dat verandert niet, als je n bepaald % van dat oude salaris mag verdienen heb je n probleem als ze je salaris gaan verhogen.
toch?
Jrs77

Re: Hoger minimumloon maakt slachtoffers: honderdduizenden verliezen recht op WIA-uitkering

Bericht door Jrs77 »

Klick schreef: 23 sep 2022, 08:17 @Jrs77 is t niet zo dat iedereen die gedeeltelijk arbeidsongeschikt is en/of n beetje werkt naast de iva, hiermee te maken kan krijgen?

het uwv houd rekening met je oude salaris van toen je ao werd. dat verandert niet, als je n bepaald % van dat oude salaris mag verdienen heb je n probleem als ze je salaris gaan verhogen.
toch?
Alleen als je met je huidige salaris het minimum loon verdient, en je toen je werkte al een wat lager salaris had; dan zou je hierdoor net onder die grens van 35% achteruitgang in salaris kunnen komen.

Als je niet in de buurt van die grens komt zal je dus meer loon, maar daardoor ook minder aanvulling krijgen. (ik ben geen deskundige of ervaringsdeskundige, en schrijf op hoe ik het begrijp ). Als je werkt naast IVA lever je een percentage (ik geloof 70% als je een uitkering van 75% van je oude salaris als IVA krijgt, en een lager percentage als je boven het max dagloon verdiende en dus minder dan 75% van je oude salaris krijgt).
Onder de streep hou je dus iets meer over, maar minder dan je collega's die dezelfde loonsverhoging kregen.
Klick

Re: Hoger minimumloon maakt slachtoffers: honderdduizenden verliezen recht op WIA-uitkering

Bericht door Klick »

@Jrs77 ik snap het een beetje, maar voor mn gevoel nog niet helemaal. ik vraag even bij webcare, ik hoop dat het uwv dat nog heeft.

@uwv_webcare kan dit worden uitgelegd wat hier het issue is?
het is voor mij persoonlijk geen probleem, ik kan niet meer werken, maar wil wel dat de info hier duidelijk is..
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp