Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hoger minimumloon maakt slachtoffers: honderdduizenden verliezen recht op WIA-uitkering

Alles omtrent werk en uitkeringen
Sara

Hoger minimumloon maakt slachtoffers: honderdduizenden verliezen recht op WIA-uitkering

Bericht door Sara »

Dat is de kop van een stuk op de website van BNR: https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/1048 ... -uitkering

Begrijp ik nou goed dat je helemaal geen WIA-uitkering krijgt als 70% van je salaris lager is dat het minimumloon? En dat het gevolg dan is dat je een bijstandsuitkering krijgt, met veel meer restricties, terwijl je gewoon premie hebt betaald toen je werkte?

Ik vind 't moeilijk om te geloven, maar BNR is toch een betrouwbare bron, en er wordt ook nog een kamerlid geciteerd.

Lees ik 't nou verkeerd of wat?

Ik hoop dat iemand dit kan ophelderen.
Billy

Re: Hoger minimumloon maakt slachtoffers: honderdduizenden verliezen recht op WIA-uitkering

Bericht door Billy »

Het systeem is sowieso heel krom. Met een hoog salaris ben je veel sneller arbeidsongeschikt dan met een laag inkomen.

Dus denk dat dit inderdaad klopt. Het inkomensverlies is dan te laag. Heel triest.
SuperLisa

Re: Hoger minimumloon maakt slachtoffers: honderdduizenden verliezen recht op WIA-uitkering

Bericht door SuperLisa »

[zuurpruim] Ik had toch al geen recht op WIA. [/zuurpruim]

Ik las laatst dat er sowieso weer bezuinigd gaat worden op de zorg door 'onnodige' zorg te schrappen. Het is oprecht bijna niet te geloven, vooral zo net na COVID. Lekker zieke en oude mensen pesten, want die zijn het minst hoorbaar. Stom. :bah:
leeuwtje-nl

Re: Hoger minimumloon maakt slachtoffers: honderdduizenden verliezen recht op WIA-uitkering

Bericht door leeuwtje-nl »

Oorzaak van het probleem is de wijze waarop gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid wordt vastgesteld. Uitkeringsinstantie UWV kijkt hierbij naar het verschil tussen het loon dat iemand had en wat diegene nog kan verdienen in ander werk na ziekte.
Begrijp ik dan goed dat het gaat om WIA-WGA?
Jetteke

Re: Hoger minimumloon maakt slachtoffers: honderdduizenden verliezen recht op WIA-uitkering

Bericht door Jetteke »

Ik heb het bericht doorgestuurd naar de nieuwsredactie van MSweb (waarvoor ikzelf sinds kort ook actief ben). Ze wachten Prinsjesdag even af en dan volgt er een (uitgebreider) stuk in de nieuwsrubriek op MSweb.
Billy

Re: Hoger minimumloon maakt slachtoffers: honderdduizenden verliezen recht op WIA-uitkering

Bericht door Billy »

Ja Lisa het verbaasde mij ook zo. Met corona had eindelijk heel Nederland door wat de gevolgen waren van het bezuinigen op de zorg... En nu wordt het nog veel erger!

Vooral ook dat alle 'onbewezen' zorg, niet meer vergoed wordt. En letterlijk dat ze mensen willen ontmoedigen zorg te gebruiken... Iedereen weet toch dat van uitstel het vaak alleen maar erger wordt. Net zoals de 24uurs luier. De huidproblemen en infecties zullen flink oplopen.
SuperLisa

Re: Hoger minimumloon maakt slachtoffers: honderdduizenden verliezen recht op WIA-uitkering

Bericht door SuperLisa »

Oh ja, 'onbewezen', niet 'onnodig' zoals ik zei. Ik ben bang dat wij daar ook last van gaan krijgen, dat zoiets als HSCT (stamceltransplantatie) nu helemaal buiten bereik blijft voor MS patienten die daar baat bij kunnen hebben.
AngelNoa

Re: Hoger minimumloon maakt slachtoffers: honderdduizenden verliezen recht op WIA-uitkering

Bericht door AngelNoa »

om niet af te dwalen: zou die Wia dan ook niet aangepast moeten worden op de veranderingen die er komen? Ik bedoel; dat we meer uitkering krijgen wil niet zeggen dat we ineens niet meer ziek zijn toch...
Billy

Re: Hoger minimumloon maakt slachtoffers: honderdduizenden verliezen recht op WIA-uitkering

Bericht door Billy »

Maar het geldt denk ik alleen voor de mensen die nog gekeurd moeten worden.

Als je die al gehad hebt is de berekening al gemaakt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp