Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Nachtelijke spasmen/stuipen.

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Pipo-ik

Nachtelijke spasmen/stuipen.

Bericht door Pipo-ik »

Hoi allemaal,

Sinds ruim een jaar heb ik spasmen zodra ik horizontaal ga, in bed of op de bank, dit duurt in beginsel zo 10 minuten, mijn rug trekt krom, mijn benen trekken snel in foetus houding, mijn nek/hoofd slaat achterover en mijn armen leven een eigen leven. Gemiddeld 2 a 3 nachten pw gebeurt dit ook midden in de nacht en duurt het tussen 1 en 3 uur😬😬
Ik ben dan helemaal op, alsof er een trein over me heen is gedendert!
Sinds 3 maand ook als ik rechtop zit, en dan vaak als er een hard geluid onverwacht is of een flits..
Ik ben volledig bij bewustzijn/wakker.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips?

Groetjes

Henk
Jrs77

Re: Nachtelijke spasmen/stuipen.

Bericht door Jrs77 »

Dag Henk,

Ik heb het op een enigszins vergelijkbare manier;
Bij het gestrekt gaan schieten de spasmen in mijn benen. Op de gunstige manier gaan de hamstrings en quadriceps op volle spanning, en kan ik mijn benen niet volledig gestrekt krijgen. Bij de minder gunstige manier lijkt het of mijn onderlijf een epileptische aanval krijgt; totaal ongecontroleerd heftig schudden. Dit heb ik ook bij het van lig naar zit gaan.

-Ik laat twee keer per week door de fysiotherapeut alle spieren in mijn benen oprekken; als ik dat een week of twee niet laat doen, wordt het erger;
-Ik gebruik baclofen (een spierverslapper). Dit kan je met je neuroloog of revalidatiearts bespreken.
-Ik gebruik sinds kort (door een toename van de spasmen in de ochtend) pregabaline (ook bekend als lyrica)
Pipo-ik

Re: Nachtelijke spasmen/stuipen.

Bericht door Pipo-ik »

Hoi Jrs77,

Dank voor je reactie.

De nachtelijke spasmen zijn zo destructief dat ik overdag tot wel 5x een half tot een uur zittend slaap, zo heb ik er zo min mogelijk last van. Zou je kunnen zeggen ' slaap 's nachts ook zittend' maar ik gebruik een Cpap masker tegen slaapapneu, dit werkt niet zo goed zittend.

We gaan er maar eens werk van maken.

Groetjes

Henk
Wouter NL

Re: Nachtelijke spasmen/stuipen.

Bericht door Wouter NL »

Bij mij trekt mijn rechter been elke 20 seconden.
De voorkant van mijn voet trekt dan richting de knie en daarna doet mijn hele been mee bij het samentrekken.
Gelukkig niet de hele dag, maar voornamelijk 's avonds als ik ontspan en bij het slapen gaan.
Volgens mijn vrouw gaat het ook door als ik slaap, maar daar merk ik dan gelukkig zelf niets van.'Soms lukt het mij om ermee in slaap te vallen.
Maar vaak neem ik aan het begin van de nacht 1 of 2 paracetamol.
Dat helpt dan om het lichaam rustiger te krijgen en zo toch wat te kunnen slapen.
Pipo-ik

Re: Nachtelijke spasmen/stuipen.

Bericht door Pipo-ik »

Hoi Wouter,

Dank voor je reactie, het lijkt op wat ik ervaar, zo vervelend, nog 5 weken dan kan ik eindelijk in Groningen terecht en gaan ze er naar kijken, hopelijk ook dan eindelijk de diagnose, MS of een aanverwante aandoening, op dit moment maakt t mij niet meer uit wat t is.
Ik ben 24/7 moe, mn bloeddruk leeft zijn eigen leven en de spasmen vieren elke nacht feest in mijn lichaam😔😔
Groet
Henk
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp