Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ervaringen met woonzorg?

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Wouter NL

Ervaringen met woonzorg?

Bericht door Wouter NL »

Ik ben nu bijna 50 en heb sinds 2011 de diagnose MS.
Al vrij snel was duidelijk dat het SPMs is en dat de kwaliteit van leven (lees de invaliditeit) alleen maar zal verergeren.
Nou dat is helaas ook zo.
Ik heb in de afgelopen jaren erg veel moeten accepteren wat simpelweg niet meer gaat.
Slechte ogen, nog maar een paar stapjes kunnen lopen, moeite hebben met vasthouden van een pen of bestek, veel typefouten maken door slechte handcontrole, geen auto en fiets meer kunnen rijden, enz...
Inmiddels loop ik heel moeilijk, gebruik ik een rollator, rolstoel, traplift, bed-aanpassingen, (binnenkort) een scootmobiel, enz.
Mijn vrouw en ik maken ons best wel zorgen over de toekomst...
Hoe lang kan ik nog zelfstandig hier samen met mijn vrouw en kinderen (twee pubers) blijven wonen?

De gezondheid van mijn vrouw maakt dat zij niet als mantelzorger er altijd voor mij kan zijn.
Op termijn als het met mij nog veel slechter gaat moet ik dus mogelijk naar een aparte woning.
Misschien is een kleine aanleunwoning bij een zorgcentrum dan een optie, maar het kan natuurlijk ook zijn at het zo snel erger wordt dat volledige zorg nodig is.
Liever denk ik daar nog niet aan, maar het is wel beter om daar nu vast enigszins hop voorbereid te zijn.

Wie heeft er ervaringen met dergelijke zorg?
Wie kent situaties waarbij dergelijke zorg nodig werd en hoe hebben jullie dat dan geregeld?
Was het ook mogelijk dat de partner (met kinderen) in het oorspronkelijke huis kon blijven wonen, terwijl de persoon met MS ergens anders moest gaan wonen?
Hoe ging dat dan financieel?
Was er een wachtlijst voor een dergelijke woning?

Zijn er instanties waar ik dergelijke informatie ook zou kunnen krijgen?
Klick

Re: Ervaringen met woonzorg?

Bericht door Klick »

ik heb geen ervaring, maar moest wel gelijk denken aan nieuw unicum.
https://www.nieuwunicum.nl/

ik weet niet waar je nu woont, maar misschien is dat een optie.
je kan daar altijd informeren.

het met ms in een “gewoon” verzorgingshuis lijkt me erg vervelend (tussen bejaarden), je hebt ook huizen/woongroepen voor nah (niet aangeboren hersenafwijking)
neem hier eens een kijkje https://www.wegwijzer-hersenletsel.nl/? ... gI3b_D_BwE of google verzorgingshuis nah

of hier:
https://www.interaktcontour.nl/wat-bied ... iving=true

google ook naar ervaringen, wij van wc-eend vinden wc-eend altijd top… wat was het ook alweer? “fokus” geloof ik was niet heel beste als ik de verhalen hier op het forum goed herinner..
Jrs77

Re: Ervaringen met woonzorg?

Bericht door Jrs77 »

Kijk ook eens naar https://www.fokuswonen.nl/
Daar woon je (met je partner of zelfs met kinderen) zelfstandig, maar heb je hulp op afroep.
Ik sta daar ook ingeschreven.
SuperLisa

Re: Ervaringen met woonzorg?

Bericht door SuperLisa »

Ik ken Fokus toevallig vanuit een andere invalshoek,

[knip] inhoud verwijderd ivm privacy [/knip]

is er heel erg tevreden over. Wat zij er fijn aan vindt is dat ze zich niet betutteld voelt. Zoals zij het zei: "u vraagt, wij draaien". Ze hoeft geen verantwoording af te leggen en zelfs niet een praatje te hebben met de hulp als ze geen zin heeft. Als ze in bed ligt en haar hoofd de andere kant op wil hebben liggen, dan belt ze en minuten later staat er iemand naast haar bed om haar hoofd om te draaien.
Laatst gewijzigd door SuperLisa op 08 jun 2023, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
ronnie1969

Re: Ervaringen met woonzorg?

Bericht door ronnie1969 »

Ik zit in dezelfde situatie, mijn vrouw doet heel veel.

Maar nu jouw situatie, krijg je een pgb?
Indien je dit krijgt kan je ook zorg krijgen via de thuishulp en die kunnen dan je vrouw werk uit handen nemen.

Daarom kan ik langer thuis wonen
Wouter NL

Re: Ervaringen met woonzorg?

Bericht door Wouter NL »

Dank jullie wel voor de reacties tot dusver.
De tip van Fokuswonen klinkt goed.
Nu wonen we in Deventer.
Het lijkt erop dat er in deze plaats geen Fokuswoningen zijn.
Maar mocht het nodig zijn dan ga ik er zeker mee verder.
Voor nu vind ik het belangrijk dat onze zoons zo lang mogelijk als ze willen hier kunnen blijven wonen.
En uiteraard dat het mij nog niet te snel achteruit gaat dat dergelijke woonvormen al nodig zijn.

Hulp via PGB is inderdaad ook iets om over na te denken.
SuperLisa

Re: Ervaringen met woonzorg?

Bericht door SuperLisa »

Wouter NL schreef: 10 okt 2022, 19:41 Nu wonen we in Deventer.
Het lijkt erop dat er in deze plaats geen Fokuswoningen zijn.
Maar mocht het nodig zijn dan ga ik er zeker mee verder.
Er zijn wel Fokuswoningen in Deventer, maar nu niet direct beschikbaar. Misschien bedoelde je dat en begreep ik je verkeerd, maar voor de zekerheid toch even de link: https://www.fokuswonen.nl/index.php?id=2687&view=2536

Je kunt een e-mail krijgen wanneer er een woning beschikbaar komt, maar je kunt natuurlijk ook vooraf al eens contact met ze opnemen om te praten over de toelatingseisen en dergelijke. Ik kan me voorstellen dat weten wat je opties zijn al heel wat onzekerheid wegneemt, dus hopelijk helpt dat!
Wouter NL schreef: 05 okt 2022, 19:13 Zijn er instanties waar ik dergelijke informatie ook zou kunnen krijgen?
Nog even terugkomend op je eerste bericht trouwens... er is ook in Deventer hulp mogelijk via Stichting MEE: https://www.meevoormij.nl/overheid/deventer/

Ik zou zeker eens contact met hen opnemen om te bespreken wat jullie hulpvraag is en dan kunnen zij die hulp zelf verstrekken of je in contact brengen met andere instanties die jullie kunnen ondersteunen. Heb je gewoon recht op en kost niets!
Laatst gewijzigd door SuperLisa op 11 okt 2022, 09:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Wouter NL

Re: Ervaringen met woonzorg?

Bericht door Wouter NL »

Dank jullie wel.
Focus-wonen zit helaas niet hier in de buurt. Dus dat houd ik achter de hand voor als het echt niet anders kan.

MEE ken ik en ik ben bekend met de onafhankelijke cliëntondersteuning.
Politiek ligt dat wel een beetje vreemd in Deventer omdat die mensen ingehuurd worden door de Gemeente Deventer en vervolgens werken in de Voor Elkaar-teams.
Persoonlijk vind ik dat niet echt onafhankelijk want als ik ondersteuning nodig heb voor bijvoorbeeld een aanvraag richting WMO van de gemeente omdat het niet lekker loopt, dan komt er dus iemand van MEE die wordt ingehuurd door de gemeente.
Soort van Slager keurt zijn eigen vlees.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp