Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

'Blijf nog maar even ziekgemeld'

Alles omtrent werk en uitkeringen
Jetteke

'Blijf nog maar even ziekgemeld'

Bericht door Jetteke »

Sinds begin dit jaar krijg ik een ww-uitkering, mijn jaarcontract werd helaas niet verlengd. Dan volgt er na een bepaalde tijd een groepstraining om weer aan werk te komen. Toen een man van het UWV me belde om dit in te plannen en ik mijn situatie uitlegde, zei hij: Het klinkt paradoxaal dat ik dit zeg, maar blijf nog maar even ziekgemeld. Nou, oké dan. Ik heb me in de zomer ziekgemeld omdat ik door het warme weer meer klachten kreeg.

Gisteren heb ik toch de eerste sessie van die groepstraining bijgewoond, maar kwam er al vrij vlot achter dat ik dit beter nu even niet kan doen. Na een uurtje of twee nam ik niks meer op en had ik het gevoel alsof ik watten in mijn hoofd had. Dus ik heb me afgemeld bij de trainer en die zei hetzelfde tegen me: Blijf nog maar even ziekgemeld. Toch fijn dat ze dat van het UWV zelf zeggen :mrgreen:

Volgende maand zou ik in de ziektewet belanden. In de tussentijd krijg ik als het goed is een cognitief onderzoek en wat sessies met een ergotherapeut met het oog op mijn handen/fijne motoriek. Eens kijken wat dat gaat opleveren.
Jrs77

Re: 'Blijf nog maar even ziekgemeld'

Bericht door Jrs77 »

Zou je zelf nog willen werken? En hoe realistisch is het dat je dat (geheel of gedeeltelijk) weer zal kunnen>
Dit is een goed moment om dat even te gaan overdenken.

Als 2 jaar ziekte in de buurt komt, kan dat een mogelijkheid zijn om geheel of gedeeltelijk te worden afgekeurd. Klinkt heel heftig, maar kan je ook veel rust geven. Zoek ook eens uit wat het financieel gaat betekenen; als je nu een baan met lager salaris neemt, zou het kunnen zijn dat je WIA/IVA daar straks op wordt gebaseerd. Bespreek dat nu al met het UWV.

Succes en sterkte; het is een heftig proces.
Jetteke

Re: 'Blijf nog maar even ziekgemeld'

Bericht door Jetteke »

Ik zou wel willen werken, en ik heb zelfs werk. Een klein contract weliswaar, vooral op oproepbasis (vertaalwerk vanuit huis). Dat heb ik altijd gecombineerd met ander werk en met WW als er weer eens een contract niet werd verlengd. Ik ben blij dat ik dat nog heb omdat dit me de luxe geeft dat ik mijn eigen tijden kan indelen.

Ik zou ook wel dolgraag buitenshuis willen werken, maar dan moet ik dus een werkgever treffen die het van me pikt dat ik niet continu op topvermogen presteer en vaak wat vaker of langer de tijd neem om even op adem te komen.

Je hebt wel een punt om dit soort dingen nu even goed te overdenken. Dat was ook een reden van die UWV-mensen om dit tegen me te zeggen. Straks neem ik wellicht werk aan met een lager salaris dan ik had en snij ik mezelf op die manier in de vingers mocht dat contract ook aflopen.
Klick

Re: 'Blijf nog maar even ziekgemeld'

Bericht door Klick »

het uwv kijkt bij evt afkeuring naar je laatste contract, daar nemen ze (bij iva) 75% van. dus als je voor minder geld of minder uren of … omdat je t allemaal niet meer kan, dan nemen ze die 75% van dat (en daar heb je voor altijd last van bij een uitkering)
dus kijk uit, wat niet kan kan niet en dan niet de basis gaan veranderen naar wat wel kan.. dat kan altijd nog nadat je bij t uwv bent geweest in overleg met t uwv toch iets van werk doen.
bij de gesprekken doe je ook niet beter voor dan je bent!
SuperLisa

Re: 'Blijf nog maar even ziekgemeld'

Bericht door SuperLisa »

Je kunt via het UWV een zgn. 'beoordeling arbeidsvermogen' aanvragen, waardoor je mogelijk hulp kunt krijgen bij het werken in een reguliere baan waar ruimte is voor je beperking. Ik ben momenteel die aanvraag ook aan het voorbereiden. Het is wel veel werk (je moet echt onwijs veel documentatie meesturen), maar daar kun je eventueel hulp bij krijgen via bijvoorbeeld Stichting MEE.
Jetteke

Re: 'Blijf nog maar even ziekgemeld'

Bericht door Jetteke »

Dank je wel voor deze tip, Superlisa. Ik zal het binnenkort wel met het UWV bespreken en dan vermoed ik dat zij iets soortgelijks gaan zeggen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp