Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Gestopt met Ocrevus

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Jrs77

Gestopt met Ocrevus

Bericht door Jrs77 »

Ik ben deze week vrij onverwacht gestopt met Ocrevus.
Sinds 2019 kreeg ik het via de studie Consonance, waarbij werd onderzocht of het bij mijn 'PPMS zonder zichtbare activiteit' ook effect zou hebben.
Helaas bleef ik lichamelijk wel achteruit gaan, al kan je natuurlijk nooit vaststellen of dat zonder Ocrevus minder was geweest.
Met mijn neuroloog had ik al besloten dat het weinig of geen effect had, en dat ik er waarschijnlijk mee zou stoppen zodra de studie af zou lopen. Dinsdag zou ik dus mogelijk het laatste infuus krijgen.

Vorige maand heb ik een week in het ziekenhuis gelegen. Door een urineweginfectie met hoge koorts verergerde mijn MS-klachten. Dit keer met een totale uitval van de arm- en handfunctie links en deels rechts tot gevolg. Dat heeft mij erg bang gemaakt. Gelukkig kwam het met het verdwijnen van de koorts grotendeels terug.

Voorafgaand aan het infuus van dinsdag had ik een gesprek met een neuroloog. We bespraken dat het weinig of geen effect heeft gehad, maar wel risico's met zich meebracht; bij de urineweginfecties (die ik nogal regelmatig heb(, en bij griep en corona. Ze vroeg me of ik het dan wel verstandig vond om het infuus te nemen, en met die afweging was het antwoord 'nee'. We hebben het infuus dat ik daarna zou krijgen dus afgeblazen. Volgens mij nog steeds een goed besluit, al voelt het een beetje machteloos omdat er nu helemaal geen mogelijkheid voor medicatie meer is :(
Jetteke

Re: Gestopt met Ocrevus

Bericht door Jetteke »

Dat klinkt een beetje als 'uitbehandeld' :-(
Wat naar voor je. Heel veel sterkte, het is toch een klap die je moet incasseren :knuffel:
Klick

Re: Gestopt met Ocrevus

Bericht door Klick »

jeetje @Jrs77 wat n stap…
ik kan me voorstellen dat je je machteloos voelt, je hebt toch hoop dat het iets doet tegen de verslechtering..
nu loslaten van die gedachte is lastig, helemaal omdat er geen andere opties zijn.

sterkte :knuffel:
Andra

Re: Gestopt met Ocrevus

Bericht door Andra »

Confronterend, @Jrs77 , al zat je al op het spoor om te stoppen na afloop van de Consonance studie.

Herkenbaar wat je schrijft. Het stoppen met de enig mogelijke ms-remmer is ook in mijn beleving psychisch een hele stap, zelfs als de remmer weinig tot geen effect lijkt te hebben en wel risico’s oplevert.

Ik hik aan tegen dezelfde beslissing: ppms met zo goed als geen zichtbare activiteit op de mri, Ocrevus sinds 2018, langzaam maar gestaag achteruit zonder merkbare vertraging van de achteruitgang met Ocrevus. Ik heb een keer een gift overgeslagen (1 jaar tussen de infusen), wegens de combinatie twijfel aan effect, langdurige bijwerking van de prednison (die als premedicatie meekomt) en risico’s (Corona, griep, longontsteking). In dat jaar werd het zitten moeilijker door verslechterde rompbalans en rompspieren. Toen ben ik in overleg met de neuroloog toch weer verder gegaan met Ocrevus doordat ik zo bang was om sneller achteruit te gaan.

Nu ben ik weer een jaar bezig met ocrelizumab, maar naar mijn idee blijf ik onveranderd inleveren, fysiek en cognitief. Dat doet me weer twijfelen of ik het risico wil blijven nemen en de bijwerkingen wil blijven verdragen. Ik voel me daar ook niet prettig bij. Op het moment heb ik überhaupt een vrij sterke aversie tegen ziekenhuizen, artsen, onderzoeken, prikken, medicijnen, wat dan ook. Wat een geworstel is dit toch.

Bij jou is dus de kogel door de kerk. Goed van je dat je zo achter het besluit staat, ondanks dat het moeilijk is. Hopelijk blijven nieuwe infecties (meer) uit zonder Ocrevus en vlieg je minder uit de bocht als je er toch mee te maken krijgt.
Saar33

Re: Gestopt met Ocrevus

Bericht door Saar33 »

@Jrs77 Wat heftig. Sterkte voor jou om het een plekje te geven.
Sara

Re: Gestopt met Ocrevus

Bericht door Sara »

Het klinkt als een heel verstandige beslissing, maar het is natuurlijk enorm rot dat je die moet nemen, samen met je neuroloog!
Job

Re: Gestopt met Ocrevus

Bericht door Job »

"maar naar mijn idee blijf ik onveranderd inleveren, fysiek en cognitief. Dat doet me weer twijfelen of ik het risico wil blijven nemen en de bijwerkingen wil blijven verdragen. Ik voel me daar ook niet prettig bij."


Ik ervaar precies het zelfde. Ik heb het gevoel dat Ocrevus helemaal niks voor me doet. Ik blijf achteruit gaan. En het herstel van mijn infecties kost veel energie, wat ook weer verergering van MS klachten oplevert.

Voorlopig heb ik mijn infuus voor november uitgesteld, na overleg met mijn MS verpleegkundige. In december worden eerst de B- cellen gemeten en dan ga ik beslissen. Stoppen of doorgaan. De vorige gift kreeg ik ook met een tussenpoos van 7 maanden. Wat een geworstel is dit toch.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Gestopt met Ocrevus

Bericht door Qanuk00 »

Jeetje @Jrs77 een heftige beslissing. Heel veel sterkte, ik lees graag hoe het je verder vergaat!
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Bram_MSinbeeld

Re: Gestopt met Ocrevus

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Jrs77 schreef: 07 okt 2022, 08:16 Volgens mij nog steeds een goed besluit, al voelt het een beetje machteloos omdat er nu helemaal geen mogelijkheid voor medicatie meer is :(
Ik kan me het besluit goed voorstellen en het lijkt inderdaad de beste keuze, maar ik zou me ook heel erg vervelend voelen bij het idee dat er geen medicatie-optie meer is die de ziekte zou kunnen remmen...
Jetteke schreef: 07 okt 2022, 09:17 Dat klinkt een beetje als 'uitbehandeld'
Ik keek een paar dagen geleden dit praatje (Stamceltherapie bij MS, deel 1 van 2, Introductie en presentatie Dr. Gerald Hengstman). Ik vond het een heel goed praatje over aHSCT, maar dat vond ik niet het belangrijkste. Over HSCT heb ik zelf ook al een uitgebreid filmpje gemaakt. Daarnaast is het nut van HSCT bij niet actieve PPMS is niet bewezen en omstreden.
Maar vooral bij de introductie van Upendo zei dr. Hengstman iets heel belangrijks:

Gerald Hengstman: “Wat is het doel van de zorg bij een vooralsnog ongeneeslijke ziekte als MS?”
Niet alleen maar het vinden van een medicijn dat je MRI er zo goed mogelijk uit laat zien. En als dat er niet meer is zeggen dat je niks meer kunt doen...
Gerald Hengstman: “Zolang we MS niet kunnen genezen lijkt mij dit de doelstelling:”

“Zoveel mogelijk het leven kunnen leiden dat jij graag wilt leiden ondanks de aanwezigheid van MS”

Dat vond ik erg mooi om te horen. Want hoewel er lang niet altijd een medicijn gevonden kan worden dat de ziekteprogressie effectief remt is er nog een boel dat wèl gedaan kan worden om ervoor te zorgen dat je je leven kunt leiden zoals jij dat graag wilt.
Denk b.v. aan:
  • Leren omgaan met je beperkingen (fysiek/cognitief)
  • Een voor jou zo goed mogelijke leefstijl aanleren (beweging/voeding/slaap/rust)
  • De juiste hulpmiddelen (stok/rolstoel/scootmobiel/traplift/katheter/etc.)
  • Mogelijkheden externe hulp (WMO:hulp in het huishouden/kinderopvang/etc.)
  • Mentale hulp (hoe voel je je goed ook al heb je beperkingen? Als je het hebt over "je leven leiden zoals jij dat graag wilt", dan heeft dat "zoals jij dat graag wilt" wellicht een mindset verandering nodig)
  • Etc.
Punt is dat er ook naast medicatie enorm veel is dat je kunt doen om de kwaliteit van je leven te verbeteren.
Dus 'uitbehandeld'... nee... dat ben je nooit! Een hulpverlener die dàt zegt is ongeschikt als behandelaar van een chronische ziekte!
Andra

Re: Gestopt met Ocrevus

Bericht door Andra »

Wat een mooie en bemoedigende reactie, @Bram_MSinbeeld!
Dank je wel
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp