Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Energiekorting nov/dec

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
leeuwtje-nl

Energiekorting nov/dec

Bericht door leeuwtje-nl »

Hoi, ik wil zeker geen discussie uitlokken over dit onderwerp, maar hoop dat iemand er al meer over weet. In mijn ogen krijgen we 190€ per maand KORTING deze 2 maanden. Het is (in mijn ogen) dus geen toeslag die we zomaar allemaal krijgen. Je krijgt korting op je termijnbedrag. Als je dus bijvoorbeeld 50€ per maand kwijt bent, wordt die 50€ "kwijtgescholden". Maar dat houdt (volgens mij) dus NIET in dat je dan die overige 140€ daarna op je rekening gestort krijgt.

Ik lees enorm veel verhalen en meningen hierover en zie dat de meeste mensen er toch wel vanuit gaan dat je het resterende bedrag alsnog ontvangt als je termijnbedrag onder de 190€ ligt. Maar dat is toch niet de definitie van het ontvangen van een korting? Dan zou het een toeslag zijn. Ik ben benieuwd naar jullie visie! :)
SuperLisa

Re: Energiekorting nov/dec

Bericht door SuperLisa »

Ik begrijp het hetzelfde als jij, het is een maximaal plafond aan je energierekening. Geen extra uitkering.
Sara

Re: Energiekorting nov/dec

Bericht door Sara »

Volgens de NOS werkt 't toch anders, en gunstiger voor ons.

https://nos.nl/artikel/2447047-details- ... p-rekening
In november en december krijgen alle kleinverbruikers 190 euro per maand aan compensatie, zegt het kabinet. Dat zal ook via de energiebedrijven worden uitgevoerd. Wie een lagere energierekening heeft, krijgt evengoed 190 euro.
De energieleveranciers wéten ook helemaal niet van iedereen wat ze per november of december gebruiken. Alleen bij mensen met slimme meters zou dat kunnen. Je hebt natuurlijk wel een vast maandbedrag, maar gebruikt in de winter meer dan in de zomer.

Het komt uiteindelijk dus neer op een korting van € 380,- op je jaarbedrag voor 2022. Ik zou 't raar vinden als dat als toeslag gezien zou worden.
AngelNoa

Re: Energiekorting nov/dec

Bericht door AngelNoa »

ik had ook begrepen dat je 190 euro *krijgt*...maar ik dacht maar 1x hahaha over verwarrende situaties gesproken!
Jetteke

Re: Energiekorting nov/dec

Bericht door Jetteke »

Dit staat op de website van mijn energieleverancier:
Om je al zo snel mogelijk te helpen ontvangen huishoudens en andere kleinverbruikers in november en december al een vaste korting van € 190 per maand. De korting geldt voor zowel vaste als variabele contracten en wordt via de energieleverancier uitgekeerd.

Op dit moment werken we uit hoe deze vergoeding precies uitgekeerd gaat worden. Zodra dit bekend is informeren we je hierover. Je kunt erop rekenen dat de volledige korting in 2022 al aan je uitgekeerd wordt.
Ik kan me voorstellen dat het met je maandtermijn wordt verrekend. Al zou ik het ook prima vinden als ze het gewoon los daarvan overmaken.
leeuwtje-nl

Re: Energiekorting nov/dec

Bericht door leeuwtje-nl »

@Jetteke : mijn vraag is hiermee onbeantwoord, want ook jouw bericht geeft aan "korting". ;-)

@Sara : dat is duidelijk bij de NOS! Dit is het eerste bericht waarin ik dit letterlijk zie staan. Dat zou wel heel gunstig zijn. Ik heb zelf een slimme meter, maar er zijn zeker ook veel mensen zonder. En dan kunnen de leveranciers dit inderdaad niet weten.

Ik hoop persoonlijk dat het niet gekoppeld wordt aan je jaarnota, want die krijg ik volgende maand en zo snel zullen ze niet zijn. Wil niet een jaar hoeven wachten, heb er ook weinig vertrouwen in dat ze dat dan zelf nog weten... :haha:
Jetteke

Re: Energiekorting nov/dec

Bericht door Jetteke »

@leeuwtje-nl
Ik heb het steeds zo begrepen dat je het bedrag via de energieleverancier krijgt. Of ze het rechtstreeks op je rekening storten of verrekenen met je maandtermijn is niet duidelijk, maar zo heb ik het in elk geval begrepen.
leeuwtje-nl

Re: Energiekorting nov/dec

Bericht door leeuwtje-nl »

Hoi Jetteke, de vraag is niet HOE je het krijgt, maar OF je het krijgt als je een lager termijnbedrag hebt dan 190€. Maar Sara heeft mijn vraag zo goed als nu mogelijk is al beantwoord.
AngelNoa

Re: Energiekorting nov/dec

Bericht door AngelNoa »

het zou voor mij ook gunstig uit pakken want ik betaal 100 euro per maand...kreeg in augustus zelf veel terug...ik durf nergens aan te komen, want iedereen die ik ken moet zoveel bij gaan betalen per maand...
Jrs77

Re: Energiekorting nov/dec

Bericht door Jrs77 »

Ik vond dit artikel:

https://dvhn.nl/economie/Korting-op-de- ... 66143.html
Maar wat als jouw rekening lager is dan de korting? Er zijn twee mogelijkheden :
  • Je krijgt een rekening van 0 euro; of
    de 'overtollige' korting wordt doorberekend op de jaarafrekening en die krijg je mogelijk uitbetaald.
In het plan van het kabinet staat dit niet precies toegelicht. Wel staat er dat het gaat om een 'vaste' korting (en niet een korting 'tot' 190 euro). Bovendien wil de regering voorkomen dat de energiebedrijven verdienen aan een maatregel die huishoudens moet helpen. De tweede optie lijkt daarom waarschijnlijker.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp