Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Lioresal/baclofen

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Nessa

Re: Lioresal/baclofen

Bericht door Nessa »

@Klick Methylfenidaat is geen opiaat https://www.farmacotherapeutischkompas. ... n/opioiden Het is een amfetamine
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... mfetaminen
Je apotheker zou je ook moeten waarschuwen voor de interactie tussen bepaalde medicijnen.

Ik denk dus dat dit niet zozeer de combinatie is tussen de middelen, maar een bijwerking van de Baclofen zelf.
Klick

Re: Lioresal/baclofen

Bericht door Klick »

@Nessa aha hihi 😅 ik denk dat ik het verwarde met onder de opium wet vallen.. dat is natuurlijk iets anders.

apotheek zowel vt ziekenhuis als de huisarts hebben niet gewaarschuwd dus t is ok
irini

Re: Lioresal/baclofen

Bericht door irini »

Ik gebruik beide en ritalin en baclofen . De ene overdag en de andere voor het slapen gaan.
Dat kan !
Ritalin staat onder de opiumwet . Dus als je op vakantie gaat heb je een verklaring nodig .(schengenverklaring)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Marina

Re: Lioresal/baclofen

Bericht door Marina »

Klick schreef: 11 dec 2023, 15:46 op een of andere manier ging ik er vanuit dat een verslapper geen spierpijn kon geven..
Een logische gedachte.. maar weet toevallig van andere medicatie dat die wel vaker dezelfde (soort) klachten als bijwerking kunnen geven als de klachten waarvoor je ze slikt, paradoxaal genoeg.
ik geloof dat mijn dosis erg laag is
Ja, 5 mg. is dacht ik de laagste dosis die wordt voorgeschreven.
kun je baclofen nemen wanneer nodig of werkt het beter om het iedere dag te nemen? ik las wel iets over het stoppen, je kan niet zomaar stoppen kan gevaarlijk zijn (dilier, insult) wat daarvan klopt weet ik niet.
Volgens mijn MS-verpleegkundige werkt het beter als je het met regelmaat (iedere dag) inneemt.
Het hangt er ook vanaf bij het ineens stoppen hoeveel en hoelang je het al slikt. Bij 5 mg. zal dit niet zo snel gevaarlijk zijn.

Overigens is die spierpijn vaak een bijwerking die enkel in het begin optreedt. Dit kan dus wel weer verdwijnen als je het langer slikt.

Ben benieuwd wat je neuroloog erover zegt!
Klick

Re: Lioresal/baclofen

Bericht door Klick »

@Marina thnx, ja ik ook..
Klick

Re: Lioresal/baclofen

Bericht door Klick »

ik heb nog geen reactie ivm afwezigheid..

wel heb ik inmiddels n ander merk (mylan is de nieuwe) die ga ik morgen proberen.
met rita maakt het merk veel uit, dus wie weet…
Marina

Re: Lioresal/baclofen

Bericht door Marina »

@Klick Hopelijk is je neuroloog snel weer aanwezig. En ik hoop dat het nieuwe merk je inderdaad beter bevalt qua bijwerkingen (en hopelijk ook werking)!
Klick

Re: Lioresal/baclofen

Bericht door Klick »

@Marina ik heb de mylan nu 2 avonden gebruikt en ik slaap een heel stuk beter. ik merk niet meer zoveel werking/ontspanning als de allereerste dosis baclofen (nog wel spierpijn in goeie been) maar als dit aanhoudt is dit wel fijn.
Marina

Re: Lioresal/baclofen

Bericht door Marina »

@Klick Fijn dat je met de Mylan nu beter slaapt!

Misschien is het voor een betere werking wel nodig dat je, langzamerhand, opbouwt naar een hogere dosis? 5 mg. is vrij laag en meer een 'start-dosis'.
Zou dit bespreken met je neuroloog/MS-verpleegkundige. Net als de spierpijn in je goeie been als dit na vijf dagen gebruik van Mylan nog niet vermindert want dan gaat het waarschijnlijk niet om een bijwerking van de baclofen.
Laatst gewijzigd door Marina op 16 dec 2023, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Viridis

Re: Lioresal/baclofen

Bericht door Viridis »

@Klick
Zoals @Marina al aankaart, 5 mg is idd wel erg laag.

Ik mag 3x pd 10 mg en ook dat is een erg lage dosis volgens mijn neuroloog.

Woensdag net een blog over Baclofen gelezen van Gavin Giovannoni, met name het gedeelte over de therapeutische breedte is wel interessant:

https://gavingiovannoni.substack.com/p/baclofen-zombie

Ik gebruik zelf overigens Baclofen te sporadisch om daar volop profijt van te hebben. Ik heb het een paar weken achter elkaar meermaals per dag ingenomen maar mijn lijf voelde of als ik al een paar uur in bed had gelegen, lekker voor mijn spieren hoor maar ik wil ook graag een beetje actief kunnen zijn :D

Nu rommel ik een beetje tussen ochtend en/of avond dosis tot dagen weer niets.

Doseringsadvies van mijn neuroloog was btw niet per se die 3 tabletten netjes verdelen over de dag, maar meer naar gelang de hinder die ik ervaar. Mocht het zo uitkomen dat ik 2 tegelijk moet innemen dan is dat ook goed.
Heb dat laatste nooit gedaan.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp