Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Voedingstips bij vermoeidheid (Aaron Boster)

Alles omtrent voeding en supplementen
Nessa

Re: Voedingstips bij vermoeidheid (Aaron Boster)

Bericht door Nessa »

Ik neem aan supplementen Q10, biotine, alfaliponzuur en Acetyl-L-carnitine. Allemaal ivm de energiehuishouding.

Die L-carnitine neem ik trouwens niet in de hoeveelheden die Bosters adviseert. Anders word ik ontzettend opgefokt. Ik zie dat Toeter dat ook omschrijft.
Creatine ken ik alleen uit de sportwereld.

Ik merk zelf dat ik me beter voel als ik meer eiwitten eet dan de door het Voedingscentrum geadviseerde 0,8 gram per kg lichaamsgewicht. Grappig, want ook Bosters adviseert meer. Overigens zit ik het liefste rond de 1,5 gram per kg lichaamsgewicht.

Verder neem ik vitamine D, B11/12 en magnesiumbisglycinaat.
Seahorse

Re: Voedingstips bij vermoeidheid (Aaron Boster)

Bericht door Seahorse »

Ik eet vis, vega en veel plantaardig dus ik zat al n tijdje aan de supplementen. Ik neem calcium (ik krijg per dag iets van 500 sowieso binnen, ik vul t aan met 500). Verder magnesium, soms B12 (in veel vega vlees zit geen toegevoegd B12 blijkbaar!) en nu uiteraard vitamine D (druppels). Die was aan t begin van mn diagnose laag (vpk: 'die willen we bij MS patiënten altijd hoog hebben zitten').
Ik zou meer mogen letten op de omega's.

Mn partner had trouwens n extreem vitamine D tekort (geen idee van, leek de arts onwaarschijnlijk) en zijn arts ging er voor het gemak ook vanuit dat wij thuis toetjes aten en melk dronken (doet hij nooit) dus dat hij niet op zn calcium hoefde te letten (ik vroeg dat omdat zn medicatie kan zorgen voor brozere botten). Dus geen tekorten als je gevarieerd eet... meh, ik geloof er niet in. Niet iedereen eet hetzelfde, je kan best tekorten hebben.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp