Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Doorslapen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Doorslapen

Bericht door Toeter »

Doorslapen is een luxe die ik niet ken.

Ik slaap sowieso heel licht, hoor alles. Sommige periodes ook pijnklachten, maar momenteel niet.

Ik weet niet anders dan dat ik elke nacht meerdere keren wakker word. Ook een keer om te plassen.
Moekesolar

Re: Doorslapen

Bericht door Moekesolar »

Super Lisa zouden de slaapproblemen door jouw complexe ptss veroorzaakt kunnen worden? Zeker nu je in behandeling bent, kan dat wel veel spanning geven. Je zou het je psycholoog kunnen vragen.
SuperLisa

Re: Doorslapen

Bericht door SuperLisa »

Wat superlief dat je zo meedenkt @Moekesolar, dankjewel!

Het is niet uit te sluiten, hoewel de behandeling nog niet volledig op gang is en niet gericht is op mijn CPTSS. De behandeling daarvoor heb ik al achter de rug en ik vraag me zelfs af of ik strikt genomen nu nog die diagnose zou krijgen. Vroeger had ik bijvoorbeeld wel echt heel veel (vaak heel specifieke) nachtmerries, inmiddels is dat niet meer zo.

Het zou kunnen, en het zou fijn zijn als ik het daaraan kan toeschrijven (of eigenlijk: als het geen MS is). Wie weet, de toekomst zal het leren! :slapen:
Moekesolar

Re: Doorslapen

Bericht door Moekesolar »

Wat fijn dat het beter gaat. Knap dat je de behandeling hebt doorstaan.

Ik zat ook nog aan de overgang te denken dan zie je ook wel eens slaapproblemen. Dat begint al voordat je het merkt aan je menstruatie. Je kan dat geloof ik zien aan bepaalde bloedwaarden .

Qua MS zou ik kunnen denken aan de diagnose misschien nog niet verwerkt hebben? De diagnose op zich is al een flink life event/trauma misschien.

Of beperkte verwerkingscapaciteit door hersenschade waardoor je wellicht sneller overprikkeld bent en daardoor moeilijker slaapt?
Moekesolar

Re: Doorslapen

Bericht door Moekesolar »

Ik lees op internet dat slaapstoornissen veel voorkomen bij nah. Bijvoorbeeld bij een hersenstamleasie. Ze gaan dan wel uit van hersenschade door beroertes
Marina

Re: Doorslapen

Bericht door Marina »

Wat ik me ook nog zou kunnen voorstellen: je hebt, zeker de laatste tijd, zoals je het omschrijft "veel polonaise aan je lijf", bent kort geleden nog geopereerd en veel bezig met de MS (in ieder geval op het forum). Zou dat er ook voor kunnen zorgen dat je moeilijk door slaapt?

Je schreef ook dat je de laatste tijd vaak intense dromen hebt. Dat kan er op wijzen dat je veel piekert of druk(ker) in je hoofd bent.
Als dat zo is zou het je kunnen helpen om ontspanningsoefeningen voor het slapengaan te doen.
Als je rustig inslaapt, is de kans groter dat je die rust meeneemt in je dromen.
SuperLisa

Re: Doorslapen

Bericht door SuperLisa »

[knip] inhoud verwijderd ivm privacy [/knip]
Laatst gewijzigd door SuperLisa op 08 jun 2023, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Marina

Re: Doorslapen

Bericht door Marina »

SuperLisa schreef: 29 okt 2022, 14:14 Ja, wie weet. Het lijkt wel anders te zijn dan normaal als ik veel aan mijn hoofd heb (de polonaise viert al enkele jaren feest), maar het zou natuurlijk ook een samenloop van omstandigheden kunnen zijn.
Sorry als ik het verkeerd onthouden heb, ik dacht gelezen te hebben dat je de laatste tijd meer last had van de "polonaise aan je lijf" :oops: . Aan de andere kant zijn die intense dromen wel iets van de laatste tijd en kunnen deze wijzen op piekeren of drukte in je hoofd vandaar dat ik daar aan moest denken als een mogelijke oorzaak van het slechte slapen.
Nu ben ik overdag wel brak doordat ik aan de 'voorkant' te weinig uurtjes gepakt heb, maar heb ik in elk geval het gevoel dat ik voldoende diepe rust heb gekregen tijdens de uren dat ik wel heb geslapen. :goed:
Fijn dat je in ieder geval onlangs, na weken, weer goed hebt geslapen en dat je voldoende rust hebt gekregen voor je gevoel! Kwaliteit van slaap is belangrijker dan het aantal uren dat je slaapt heb ik begrepen.
SuperLisa

Re: Doorslapen

Bericht door SuperLisa »

Marina schreef: 30 okt 2022, 12:59 Sorry als ik het verkeerd onthouden heb, ik dacht gelezen te hebben dat je de laatste tijd meer last had van de "polonaise aan je lijf" :oops:
Nee hoor, dat klopt wel ongeveer, maar dat duurt dus al een tijdje. Wat ik ermee bedoel (dat was in deze post) is dat ik inmiddels een heel leger aan gezondheidszorgers heb waar ik mee afspreek.

Ter illustratie: de komende maand heb ik maar liefst 10 afspraken staan

[knip] inhoud verwijderd ivm privacy [/knip]

Allemaal super goede ontwikkelingen waar ik heel blij mee ben en allemaal met opzet gepland [knip] inhoud verwijderd ivm privacy [/knip], maar het is inderdaad wel veel tegelijk en ik doe er liever niet nog meer bovenop als ik het kan voorkomen! :haha:
Marina schreef: 30 okt 2022, 12:59 Aan de andere kant zijn die intense dromen wel iets van de laatste tijd en kunnen deze wijzen op piekeren of drukte in je hoofd vandaar dat ik daar aan moest denken als een mogelijke oorzaak van het slechte slapen.
Ik denk dat je wel een punt hebt als ik bovenstaande zelf nog eens nalees, en het is niet ondenkbaar dat ik door het drukke dromen veel wakker word of minder goed slaap, hoewel het ook andersom kan zijn - dat ik de dromen beter onthoud doordat ik zo vaak wakker word.

Ik maak me er verder niet echt super zorgen over, het is vooral heel irritant dat ik fysiek en mentaal minder gedaan krijg als ik zo moe ben. Ik ga het gewoon benoemen bij al die gezondheidszorgers die ik deze maand zie en wie weet dat er iemand een oplossing heeft. Zo niet, dan wacht ik maar gewoon af tot het beter en/of erger wordt.

Ik begin een beetje te wennen (of dat probeer ik althans) aan het idee dat de beste manier om symptomen te herkennen als MS is om af te wachten of ze langdurig aanhouden en ze daarna te bespreken met de neuroloog en/of MS verpleegkundige (tenzij het functieverlies is, dan mag ik gelijk na 48 uur neurologie bellen.. of was het nou 24?). Ik ga het liefst altijd uit van de meest voor de hand liggende reden als ik ergens last van heb en dacht dus dat moeite met doorslapen geen MS symptoom kan zijn, daarom deed ik hier even een check.
Laatst gewijzigd door SuperLisa op 08 jun 2023, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Marina

Re: Doorslapen

Bericht door Marina »

SuperLisa schreef: 30 okt 2022, 13:59 Nee hoor, dat klopt wel ongeveer, maar dat duurt dus al een tijdje. Wat ik ermee bedoel (dat was in deze post) is dat ik inmiddels een heel leger aan gezondheidszorgers heb waar ik mee afspreek.
Aha.. ik begrijp het.
Ter illustratie: de komende maand heb ik maar liefst 10 afspraken staan ...
Allemaal super goede ontwikkelingen waar ik heel blij mee ben en allemaal met opzet gepland nadat ik de grootste mentale gezondheidsuitdagingen dit afgelopen jaar onder controle had gekregen (anders had ik dit allemaal echt niet getrokken), maar het is inderdaad wel veel tegelijk en ik doe er liever niet nog meer bovenop als ik het kan voorkomen! :haha:
Dat zijn behoorlijk wat afspraken binnen korte tijd zeg! Begrijp dat je dat wel genoeg vindt :ogen: .

Ik denk dat je wel een punt hebt als ik bovenstaande zelf nog eens nalees, en het is niet ondenkbaar dat ik door het drukke dromen veel wakker word of minder goed slaap, hoewel het ook andersom kan zijn - dat ik de dromen beter onthoud doordat ik zo vaak wakker word.
Ja dat zou kunnen.
Het schijnt trouwens ook zo te zijn dat als je intense dromen hebt je ook lichter slaapt. Ik zou me kunnen voorstellen dat je dan ook makkelijker wakker wordt.
Ik maak me er verder niet echt super zorgen over, het is vooral heel irritant dat ik fysiek en mentaal minder gedaan krijg als ik zo moe ben. Ik ga het gewoon benoemen bij al die gezondheidszorgers die ik deze maand zie en wie weet dat er iemand een oplossing heeft.
Begrijpelijk en herken het (zoals velen onder ons dat wel zullen herkennen).. Irritant en frustrerend soms ook. Ik hoop dat de afspraken met de diverse zorgverleners je veel zullen opleveren!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp