Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Doorslapen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
SuperLisa

Doorslapen

Bericht door SuperLisa »

Even een korte check bij jullie: kan een probleem met doorslapen bij MS horen, als er geen pijnklachten etc zijn die je wakker houden?

[knip] inhoud verwijderd ivm privacy [/knip]

Moet ik het in de MS hoek zoeken of ergens anders denken jullie?
Laatst gewijzigd door SuperLisa op 08 jun 2023, 20:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Klick

Re: Doorslapen

Bericht door Klick »

ik heb er zelf nog nooit van gehoord dat als er geen sprake is van spasme/pijn dat er dan slaapproblemen zijn…
Marina

Re: Doorslapen

Bericht door Marina »

Voorzover ik weet gaat het bij slaapproblemen bij MS om indirecte oorzaken zoals spasmen, pijn, vaak moeten plassen 's nachts, rusteloze benen, slaapapneu of stress/depressie.
Bram_MSinbeeld

Re: Doorslapen

Bericht door Bram_MSinbeeld »

"In some cases, MS lesions at certain spots within the brain may also keep someone from sleeping normally." WebMD

Het kan dus wel. Volgens mij wel zeldzaam.

Kan het door iets anders komen? B.v. extra slapen in de dag omdat je vermoeid bent? Weinig beweging? Veel aan je hoofd?

Hier staan nog een stel tips.
SuperLisa

Re: Doorslapen

Bericht door SuperLisa »

Dank lieve mensen, dat bevestigt wat ik dacht - er zal waarschijnlijk wel een andere reden zijn.

Bedankt ook voor de info, Bram! Ik ga verder speuren naar eventuele oorzaken. Dutten doe ik bijvoorbeeld met opzet niet overdag, omdat ik inderdaad denk dat dat het slapen 's nachts mogelijk nog lastiger maakt.

[knip] inhoud verwijderd ivm privacy [/knip]
Laatst gewijzigd door SuperLisa op 08 jun 2023, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
leeuwtje-nl

Re: Doorslapen

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik heb vorig jaar op de MS-dag een lezing gevolgd over slaapproblemen naast MS. Tot mijn eigen verbazing kreeg ik toen te horen dat MS ook slaapproblemen geeft zonder dat er sprake is van pijnklachten of andere oorzaken waarom je wakker kan liggen. MS schijnt echt een verstoring te kunnen geven in je slaappatroon.

(Waarom in de huiskamer? Lijkt me een reguliere vraag!)
tracy

Re: Doorslapen

Bericht door tracy »

Ik heb al jaren last van slaapproblemen. Bij mij is het MS gerelateerd. Van alles geprobeerd, niets help. Maar geaccepteerd dat het er is.
SuperLisa

Re: Doorslapen

Bericht door SuperLisa »

[knip] inhoud verwijderd ivm privacy [/knip]
Laatst gewijzigd door SuperLisa op 08 jun 2023, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
AngelNoa

Re: Doorslapen

Bericht door AngelNoa »

ik weet niet beter dan dat slecht slapen bij MS hoort...al dan niet door andere klachten dus :(
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Doorslapen

Bericht door Qanuk00 »

Mijn MS kenmerkt zich voornamelijk door voortdurende tintelingen, over het hele lichaam. Het is alsof ik "aan" sta, een elektriciteitsfabriek.

Het lijkt erop dat mijn "aan-" en "uit-" knop niet goed meer functioneert, zelfs met mindfulness oefeningen niet. Ik moet dan echt in het pikkedonker op bed gaan liggen met een noise-cancellation koptelefoon op (of oordopjes in), om mijn lichaam die "uit"-knop te laten vinden. Dat lukt dan meestal wel.
Ik sta 's avonds soms "aan" en kan gewoon tot 3 uur 's nachts niet in slaap komen. Zelfs dan helpen nacht- en rustgevende medicatie mij niet. Dan leg me er gauw bij neer en ga ik iets leuks voor mezelf doen. De ochtenden plan ik tegenwoordig tot zekers 10 uur vrij, om dit euvel op te kunnen vangen.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp