Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

tryptofaan

Alles omtrent voeding en supplementen
AngelNoa

tryptofaan

Bericht door AngelNoa »

Iemand bekend met tryptofaan bij MS?

Neuroloog en HA voorgelegd, maar ja, supplement he dus daar weten z eniet veel van.
Raar want wat ik lees kan dat goed zijn bij MS (maar ik snap dat wat ik Google niet allemaal vandaar mijn vraag hier).

De paar keer dat ik het nu gebruikt heb, heb ik 8-9 uur geslapen :o
Wel met plassen er nog uit, maar darana weer snel in slaap.
Dus ik vind het wel belangrijk om te weten of ik dit inderdaad nu en dan eens kan nemen; je weet niet wat je overkomt na zo'n nacht.

Dus ben benieuwd of iemand het ook gebruikt of er meer van weet.
AngelNoa

Re: tryptofaan

Bericht door AngelNoa »

helemaal niemand?
Klick

Re: tryptofaan

Bericht door Klick »

ik ken het niet.. moet even googelen..
Klick

Re: tryptofaan

Bericht door Klick »

ik moet t nog een keer lezen om t te begrijpen maar kom een hoop informatie tegen

https://www.msaustralia.org.au/project/ ... in-repair/

dat het een rol speelt is duidelijk, of suppletie ook helpt weet ik nog niet.
Overdracht van prikkels
Enkele aminozuren uit eiwit zijn voorlopers van neurotransmitters. Dat wil zeggen dat ze nodig zijn om neurotransmitters te maken. Neurotransmitters zijn stoffen die een rol spelen in zenuw- en hersencellen en betrokken zijn bij de overdracht van prikkels. Voorbeelden zijn tryptofaan, als voorloper van serotonine, en tyrosine, als voorloper van dopamine.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... itten.aspx

als het de prikkeloverdracht stimuleert, denk ik altijd dat moet ik hebben.. maar ik heb ooit een middeltje van mijn neuro gekregen en werd helemaal koekoek van de hoeveelheid prikkels toen…
AngelNoa

Re: tryptofaan

Bericht door AngelNoa »

dank je, dit soort teksten ben ik ook tegen gekomen maar vind ik al snel te ingewikkeld. Ik kwam tegen:

Tryptofaan speelt een rol bij de productie van de neurotransmitter serotonine (Tryptofaan → 5-hydroxytryptofaan (5-HTP) → Serotonine). Deze stof heeft invloed op stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. L-Tryptofaan kan slaapbevorderend, angst-dempend en als antidepressivum werken

bron: https://www.fitsociety.nl/l-tryptofaan/ ... m%20werken.

daar staan ook wat minpunten, maar de pluspunten vind ikinteressant. Daarom hoopt ik bij een arts meer duidelijkheid te krijgen, maar zoals gezegd; die weten er niks van zoals ze zelf aangaven :-(

hier wordt gezegt hoe het mogelijk hersenontstekingen remt:
https://www.naturafoundation.nl/kennisc ... nflammatie

Maar zoals gezegd; ik raak snel de draad van een verhaal kwijt dus zijn ze nou juist positief of niet? Ik meen van wel...?
Klick

Re: tryptofaan

Bericht door Klick »

artsen weten haast niks van supplementen helaas, ik ben ze nog niet tegen gekomen…
AngelNoa

Re: tryptofaan

Bericht door AngelNoa »

zonde he? :hmmm:
Klick

Re: tryptofaan

Bericht door Klick »

ja idd heel erg…

ook wel verklaarbaar doordat er met supplementen niks te verdienen valt en de hele medische wereld (bijna) betaald wordt door de farmaceuten.
natuurlijk letterlijk betaald door de verzekeraars e.d. maar alle onderzoeken door farmaceuten, wetenschappelijk onderzoek is maar zelden zonder hun steun. Aangezien de medische wereld leunt op al die wetenschappelijke onderzoeken.. is 1 + 1 = 2

en omdat de studies ook uitgaan van die wetenschappelijke artikelen, wordt artsen niet veel geleerd over supplementen.
AngelNoa

Re: tryptofaan

Bericht door AngelNoa »

met als gevolge wat 'men' dan maar zelf dingen uit gaat proberen. En dan maar hopen dat je niks slikt dat (in mijn geval) een schub op zou kunnen roepen...
Klick

Re: tryptofaan

Bericht door Klick »

daar ben ik niet bang voor, een schub is volgensmij niet op te roepen door wat je eet/drinkt..

waar je wel op moet letten (bij ieder supplement) is of je lichaam het nodig heeft en of een eventueel teveel geen kwaad kan.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp