Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

tryptofaan

Alles omtrent voeding en supplementen
AngelNoa

Re: tryptofaan

Bericht door AngelNoa »

Klick schreef: 21 nov 2022, 09:02 daar ben ik niet bang voor, een schub is volgensmij niet op te roepen door wat je eet/drinkt..
over melatonine bestaat in die zin ook nog steeds verwarring. Volgens mijn neuro wordt het juist aangeraden bij MS, volgens anderen niet :weetniet:

ik ga de tryptofaan dan maar voorzichtig nu en dan nemen. Mijn engels is niet goed, maar ik méén op google te lezen dat het goed zou kunnen zijn bij MS. Dat zou mooi zijn maar mijn reden om het te nemen is innerlijke rust en goed slapen...
AngelNoa

Re: tryptofaan

Bericht door AngelNoa »

vannacht weer heerlijk ruim 8 uur geslapen...wel 80x plassen, maar daarna gauw weer in slaap.
Klick

Re: tryptofaan

Bericht door Klick »

denk je dat het vaak plassen te maken heeft met de tryptofaan?
AngelNoa

Re: tryptofaan

Bericht door AngelNoa »

haha nee hoor dat heb ik al jaren, juist als ik beter slaap hoef ik minder vaak ;-)
AngelNoa

Re: tryptofaan

Bericht door AngelNoa »

zo schrok ik dus net om 8.20 wakker..slechts 2x we uit geweest en vanaf 11 uur geslapen...zo'n 9 uur dus... :shock:
AngelNoa

Re: tryptofaan

Bericht door AngelNoa »

AngelNoa schreef: 06 dec 2022, 07:54 zo schrok ik dus net om 8.20 wakker..slechts 2x er uit geweest en vanaf 11 uur geslapen...zo'n 9 uur dus... :shock:
AngelNoa

Re: tryptofaan

Bericht door AngelNoa »

ik heb nu andere capsules tryptofaan die ik veel te hoog gedoseerd vind voor mij (ik ben slechts 1.58 en weeg 52 kilo). Dus ik maak hem open en verdeel over 3 dagen (dat mag, heb ik aan de verkoper gevraagd).

weer 2 nachten van ruim 8 uur achter de rug én ik voel me wat positiever.

mocht er iemand zijn met een goede band met zijn neuro; zou je eens kunnen vragen wat die er over weet? :bidden: Aangezien de mijne zegt; gewoon proberen...dat vind ik nogal kort door de bocht :hmmm: Ik wil zo graag weten of dit veilig is en geen schubs oproept ofzo...
Laatst gewijzigd door AngelNoa op 12 feb 2023, 07:44, 1 keer totaal gewijzigd.
AngelNoa

Re: tryptofaan

Bericht door AngelNoa »

foutje ik wilde mijn laatste bericht bijwerken niet quoten :D
Marina

Re: tryptofaan

Bericht door Marina »

AngelNoa schreef: 09 nov 2022, 07:38 ....Raar want wat ik lees kan dat goed zijn bij MS (maar ik snap dat wat ik Google niet allemaal vandaar mijn vraag hier).
Ik lees dit bericht nu pas en heb hier eens op gegoogled.

Ik las dat wetenschappers ontdekten dat deeltjes (metabolieten), die het resultaat zijn van het afbreken van tryptofaan door de darmflora, de bloed-hersenbarrière kunnen passeren. En dat ze daar een anti-inflammatoire (=het tegen gaan van ontsteking) invloed op de microglia hebben, wat neurodegeneratie beperkt. Microglia bestaat uit gliacellen die een belangrijke rol speelt in het afweersysteem van het centraal zenuwstelsel.
De onderzoekers bestudeerden ook hersenweefsel van mensen met MS en vonden hier bewijs voor eenzelfde werking met dezelfde spelers.
Zie: https://www.naturafoundation.nl/kennisc ... nflammatie

Over de veiligheid van het gebruik van tryptofaan bij MS kan ik, persoonlijk, geen specifieke informatie vinden helaas. Wel algemenere adviezen:
Het kan gevaarlijk zijn om het te gebruiken wanneer je een antidepressivum slikt.
En het kan bijwerkingen hebben bij mensen die lijden aan (zware) ziekte of medicijnen gebruiken, in dat geval wordt het raadplegen van een arts voor gebruik wel aanbevolen.
Zie voor meer info: https://www.fit.nl/tryptofaan
https://www.orthokennis.nl/nutrienten/L-tryptofaan
AngelNoa

Re: tryptofaan

Bericht door AngelNoa »

het eerste stukje is al te ingewikkeldvoor me... :confused:
is dat nou positief of negatief??

Verder helaas dus niet veel meer dan ik al wist :-(
bedankt voor het meedenken
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp