Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

fnv zegt uitkeringen (oa IVA) per 1-1-2023 met 10,15% verhoogd

Alles omtrent werk en uitkeringen
Klick

fnv zegt uitkeringen (oa IVA) per 1-1-2023 met 10,15% verhoogd

Bericht door Klick »

vandaag heb ik een mail gekregen van de fnv dat per 1-1-2023 met 10,15% verhoogd gaan worden.
o.a. de IVA, wajong en WAO (bedoelen ze wia.) enz…

ze hebben het over een historische overwinning

ik kan nergens anders dit nieuws vinden, dus weet nog niet of het echt waar is..

edit: of is dit iets?
https://www.salarisvanmorgen.nl/2022/10 ... 15-omhoog/
Doorwerking bij alle gekoppelde regelingen
De verhoging werkt door in alle aan het minimumloon gekoppelde regelingen. Zo hebben ook ontvangers van een bovenminimale uitkering, bijvoorbeeld een loongerelateerde uitkering voor ziekte of werkloosheid, baat bij het hogere minimumloon.
Billy

Re: fnv zegt uitkeringen (oa IVA) per 1-1-2023 met 10,15% verhoogd

Bericht door Billy »

Dat is wel veel in het nieuws geweest, als je googelt op minimumloon 10% vind je veel.

Omdat dat omhoog gaat, stijgen de uitkeringen mee. AOW wilde het kabinet niet mee laten stijgen, daarom is er extra veel over te doen geweest.
Klick

Re: fnv zegt uitkeringen (oa IVA) per 1-1-2023 met 10,15% verhoogd

Bericht door Klick »

maar ik dacht toen dat dat alleen de laagste uitkeringen zouden zijn… misschien heb ik dat niet goed begrepen toen.

en hoezo brengt de fnv dit als overwinning?… ja ze moeten natuurlijk ook “verkopen” hopen dat mensen lid blijven.
Billy

Re: fnv zegt uitkeringen (oa IVA) per 1-1-2023 met 10,15% verhoogd

Bericht door Billy »

Wat bedoel je met de laagste uitkeringen? In euros?

Ja ik snap dat van de fnv ook niet helemaal. Of ik heb hun rol daarin gemist?
Klick

Re: fnv zegt uitkeringen (oa IVA) per 1-1-2023 met 10,15% verhoogd

Bericht door Klick »

volgens mij waren ze van plan alleen het minimumloon te verhogen en hebben ze destijds gemist dat daar als een spinnenweb vanalles aan hangt.. toen is hezegd aow niet enz.
ik heb dat toen mee gekregen en gedacht “dat is fijn voor de minima” wel jammer voor al die ouderen..

eigenlijk dacht ik al snel ik kom er vast niet voor in aanmerking, als ze de aow al willen uitsluiten..

nu blijken ze toch het hele spinnenweb mee te nemen, misschien heeft de fnv dat wel geregeld. dat ze toch niet alleen het minimumloon maar alles doen.
ik heb ook geen idee..

weet iemand dit?
Steenbokje76

Re: fnv zegt uitkeringen (oa IVA) per 1-1-2023 met 10,15% verhoogd

Bericht door Steenbokje76 »

@klick

Zie onderstaande link, hier staat alles in :) ;

https://www.xperthr.nl/prinsjesdag/prin ... 5-procent/

Een deel van de tekst uit het artikel;

De verhoging gebeurt op basis van een Algemene Maatregel van Bestuur (AmvB). Hierdoor stijgen loongerelateerde uitkeringen (WIA, WAO, WW, ZW en verlofregelingen) en het maximum dagloon automatisch mee.

Dus iva stijgt ook met 10,15% per jan 2023.

Ik ga er hierbij ff vanuit dat er NA prinsjesdag niet weer iets anders besloten is.... want dat weet je maar nooit in NL.
Klick

Re: fnv zegt uitkeringen (oa IVA) per 1-1-2023 met 10,15% verhoogd

Bericht door Klick »

met al die stijgende prijzen is dat zeer welkom!

dank voor het uitzoeken..
Steenbokje76

Re: fnv zegt uitkeringen (oa IVA) per 1-1-2023 met 10,15% verhoogd

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
Is zeker heel erg welkom met alle prijzen die stijgen. En eigenlijk ook niet meer dan normaal dat lonen en uitkeringen wat mee bewegen met die stijgingen.

Uiteraard graag gedaan! :- )
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp