Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Karakter verandering ?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
jan1964

Karakter verandering ?

Bericht door jan1964 »

Bij mijn vrouw werd er in 2010 Ms vastgesteld, haar situatie is tot nu toe stabiel gebleven, tijdens de laatste scan in april is er wel opnieuw een nieuw klein letsel bijgekomen.
In de afgelopen 12 jaar is haar karakter veel veranderd, ze wordt sneller boos en is ook heel onredelijk, ik vroeg aan de neuroloog of Ms ook invloed heeft op het karakter waarbij hij zei dat dit inderdaad het geval is.
Tijdens de momenten dat ze boos wordt kan ze heel beledigend zijn tegenover mij waarbij mij dit eigenlijk kwetst, ik moet dit voor mezelf een plaats kunnen geven want dit is stilaan onleefbaar geworden.
Zijn hier nog leden die zich in deze situatie herkennen ?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Karakter verandering ?

Bericht door Toeter »

Beste @jan1964

Ik herken zeker dat het lontje wat korter kan zijn.

Ook ben ik regelmatig zó moe dat ik moeite moet doen om gezellig te zijn.

Als je je ziek voelt zijn dingen die een ander vertelt minder interessant, minder grappig. Je bent veel bezig met jezelf en de dag door worstelen.

Een stukje verdriet om je zieke lichaam zit er vaak ook bij.

Maar dat betekent niet dat je het als partner allemaal klakkeloos moet accepteren! Iemand is altijd verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag.

Als ik moe en kribbig ben, kan ik me ook even terugtrekken en zeggen 'sorry jongens, ik voel me niet zo goed, ik ga even liggen'

Ook als je je rot voelt kun je vriendelijk en beleefd blijven.

Dat je partner ziek is betekent niet dat ze het recht heeft om jou af te kafferen.

Misschien is dit iets voor jullie: https://nationaalmsfonds.nl/coaching/can-do-more/

Dan gaat zowel degene met MS als de partner aan de slag met hoe ze om willen gaan met de ziekte.

Ik heb zelf ook zoiets gedaan met mijn partner en we waren daar erg tevreden over.

Sterkte!

Groeten,
Toeter
jan1964

Re: Karakter verandering ?

Bericht door jan1964 »

Bedankt voor uw reactie, ik zou heel graag met mijn vrouw gaan praten om hier door te komen maar mijn vrouw weigert dit, ik ben zelf gaan praten met een psycholoog, mijn vrouw reageerde dat een psycholoog toch zegt wat je wil horen en dat ze ooit psycholoog zijn geworden om zichzelf beter te begrijpen en daar sta je dan met je mond vol tanden, ik heb de situatie met de psycholoog besproken en blijkt dat het gedrag van mijn vrouw neigt aan te leunen bij narcisme.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Karakter verandering ?

Bericht door Toeter »

Wat goed dat je zelf wel in therapie bent gegaan.

Hopelijk helpt het je om beter voor jezelf op te komen en een grens te trekken naar je partner toe. Als jij verandert heeft zij geen andere keus dan mee te veranderen.

Als je psycholoog denkt aan narcisme zal er misschien altijd al iets niet goed gezeten hebben bij je vrouw, wat de laatste jaren meer tot uiting komt.

Zorg goed voor jezelf. Je verdient liefde en gezelligheid in je relatie.

Uiteraard heeft elke lange relatie minder goede periodes, maar daar moet dan wel weer een fijne periode op volgen.
Klick

Re: Karakter verandering ?

Bericht door Klick »

ik herken het korte lontje ook, vooral als mijn energie op is heb ik moeite normaal te reageren. ook als ik stil sta, gewoon op mijn benen, dan gaat alle aandacht en energie naar het blijven staan ofzo.. ik reageer dan heel anders.

ook bij mij is er al 5jr stilstand op de mri maar ik ga wel degenlijk achtruit en heb me (letterlijk) maar 2 momentjes niet ziek gevoeld. het is ook mentaal zwaar dat er niks aan gedaan kan worden, je gaat alleen maar achteruit.

het is goed dat je erover kan praten! voor jou is ook alles veranderd en daar heb ook jij niet voor gekozen!
Job

Re: Karakter verandering ?

Bericht door Job »

Beste Jan 1964. Ik herken het gedrag dat uw vrouw vertoont helaas bij mezelf. Ik heb de diagnose sinds 2011. Pas de laatste pakweg 2 jaar is mijn lontje steeds korter geworden. Veel reageer ik af op mijn echtgenoot. Waarschijnlijk omdat hij het dichtst bij mij staat en omdat ik buitenshuis al genoeg moeite moet doen om te anticiperen op alles wat er om mij heen gebeurt.

Ik denk dat u erg terughoudend moet zijn met het label narcisme, vooral omdat u constateert dat het gedrag van uw echtgenote is verandert sinds de diagnose MS.

Ik reageer vaak uiterst onhebbelijk omdat ik veel in moest leveren. Mijn werk, mijn gezondheid, maar ook op het gebied van cognitie. Dit alles doet veel met mijn zelfvertrouwen. Ik voel me minder van waarde nu ik niet meer werk. Het is dan vaak gemakkelijker om boos te zijn, of liever nog woedend dan verdrietig. Een mens wil nu eenmaal niet op zijn kwetsbaarst zijn. Misschien heeft uw vrouw ook veel in moeten leveren?

Ik zou narcisme niet benoemen naar haar als ik u was. U moet benoemen wat u waarneemt, wat het met u doet en u kunt haar vragen of die waarneming klopt en hoe zij dat voelt. Zelf wil ik ook niet meer praten met een psycholoog. Ik heb een jaar!!! op de wachtlijst gestaan toen ik werd gebeld door een jonge psycholoog die nauwelijks de baard in de keel had. Daar heb ik voor bedankt. Bij zo'n snotneus ga ik me niet kwetsbaar opstellen.
Wat mijn man helpt is dat hij zijn eigen hobby's uit blijft oefenen, wat ik daar ook van vind of zeg. Heimelijk ben ik blij dat hij af en toe voor zich zelf kiest en ik dan ook even lucht heb.
Wat ook helpt is dat hij eindelijk begrijpt dat ik niet meer twee dingen tegelijk kan en dat ik van de wijs raak als hij iets aan mij vraagt terwijl ik net een andere handeling aan het doen ben. Het lijkt dan of ik zijn vraag negeer, maar in werkelijkheid kan ik niet meer in een nano seconde mijn plan of handeling wijzigen. Als ik voldoe aan zijn verzoek ben ik mijn eigen plan kwijt. Al die dingen kosten extra energie terwijl ik dan al zo moe ben. Dat levert weer een korter lontje op en een gevoel van falen en spijt, want ik zie heus wel dat mijn gedrag hem kwetst. Het is dan dikwijls moeilijk om in het moment mijn gedrag te wijzigen, maar ik doe mijn best om op situaties terug te komen waarin ik me onmogelijk gedroeg.

Het helpt mij om op tijd uit de situatie te stappen, oxazepam te nemen als ik me erg opgejaagd voel en af en toe mijn hart uit te storten bij mijn huisarts.

Om dan toch nog iets van een diagnose te onderzoeken: ik heb een autisme spectrum stoornis. Vroeger werd deze Asperger genoemd. Dit is pas laat aan het licht gekomen. Toen mijn vaste patronen niet meer haalbaar bleken door de MS eigenlijk. Hierdoor liep ik helemaal vast. U zou eens een test voor haar in kunnen vullen of misschien voelt ze hier zelf voor mits u het op kunt brengen om dat tactisch te brengen. Op het internet is hierover veel informatie te vinden. Heel veel sterkte toegewenst.
Moekesolar

Re: Karakter verandering ?

Bericht door Moekesolar »

Goed dat je hulp hebt gezocht. Als jouw vrouw geen probleem ziet of geen hulp wil dan zal ze niet veranderen. Het is een volwassen vrouw en je kunt haar niet dwingen om hulp te zoek noch te veranderen. Je kunt dan alleen aan jezelf werken. Het heeft geen zin te zoeken naar een mogelijke oorzaak van haar gedrag. Dat kan ook niet vastgesteld worden als zij zelf niet naar de psycholoog gaat of psychodiagnostisch onderzoek krijgt. Je kunt alleen aan jezelf werken. Je kunt kijken naar jouw eigen gedrag, emoties, communicatie en kijken waar jouw persoonlijke grenzen liggen. Je kunt kijken of dat helpt of dat je de situatie kunt accepteren zoals die is. In het uiterste geval als het echt onacceptabel voor je blijft kun je bij haar weg gaan, maar dat is wel erg drastisch en verdrietig na zo veel jaar huwelijk.
Dango

Re: Karakter verandering ?

Bericht door Dango »

Beste @jan1964 ,


Voordat ik de diagnose had begreep ik de laatste jaren mijzelf ook niet altijd , moe en op sommige dagen neerslachtig en een hoop beren op de weg zien als er een klus (er gaat wel eens wat kapot en als monteur wil ik graag alles ZELF maken) in huis moest worden gedaan en raakte daar soms gefrustreerd over.

Wij zijn op een gegeven moment op een punt gekomen dat mijn vrouw zei , je gaat NU hulp zoeken want ik vind dat het niet goed gaat tussen ons , daarbij waren onze meiden nog jong en ook in de opvoeding gaat een hoop tijd en energie inzitten (je krijg meestal ook een hoop energie terug)

Plots waren daar de gevoeldstoornissen in gezicht voetzolen met daarbij een aantal weken in de brand staan van een gedeelte van de borst en schouderblad.

Gelukkig heeft mijn vrouw voet bij stuk gehouden bij de neuroloog en was een Mri mijn klachten en een 24 jaar oude hersenvocht punctie "genoeg" voor de diagnose rrMS.

Als je dan weet waar al die klachten vandaan komen dan geeft dat een half jaar na de diagnose en gesprekken met maatschappelijk werkster en een ontspannings therapie een soort van "rust" en kijk je wat je nog WEL kan ipv niet.

Dat is ook een proces en heeft tijd nodig en tegenwoordig merk ik wel dat ik overal te veel over nadenk wat waarschijnlijk ook te maken heeft met de "mist" in mijn hoofd maar ook de "gekke wereld" waar we in leven, je wilt controle maar dat lukt niet altijd en dat frustreert, ik leer telkens meer over mezelf en weet waar mijn pijnpunten zitten alleen past dat niet altijd in een gezinsleven dus ben ik veel aan het compenseren en accepteer soms gewoon de dingen zoals deze zijn.

1 ding is belangrijk , jouw vrouw zal er aan moeten werken anders blijft de situatie waar jij niets aan kan doen op het zelfde punt struikelen en daar worden jullie beide niet gelukkig van.

Laat iemand anders (psycholoog maatschappelijk medewerker) er maar een oordeel over geven want zelf een oordelen geven gaat niet werken denk ik.

Probeer afleiding te zoeken om jezelf te sterken en probeer daarmee te praten met jouw vrouw om er zo samen (!) uit te komen , wilt jouw vrouw dat niet dan zit je aan een "dood paard" te trekken waar geen enkele beweging in zit en kan je zelf in therapie gaan om wat handvatten te krijgen.

Leven met MS is voor patiënt maar ook voor de partner keihard werken maar de beloning kan iets moois worden maar wel SAMEN knokken.

Schrijf alles voor jezelf op en neem dat mee en bespreek dat tijdens de therapie.

Ik hoop dat er geen lange wachtlijst is want de laatste tijd zijn een hoop mensen de weg kwijt door wat we met zijn allen de laatste jaren en ook nu mee maken.


Sterkte Jan

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp