Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Verschil spasme - kramp

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Jetteke

Verschil spasme - kramp

Bericht door Jetteke »

Ik lees hier regelmatig over spasmen als symptoom van MS. Nu weet ik niet welke van de twee het is, maar ik heb regelmatig spiersamentrekkingen in mijn rechtervoet die ik bestempel als kramp. Vaak bij het opstaan, als ik mijn bed uitga. Ik heb het wel eens toegedicht aan het verschil tussen warmte (bed) en kou (onder dekbed vandaan komen, sokken aantrekken).

Soms duurt het wat langer, soms zitten mijn tenen helemaal tegen elkaar aan 'geplakt', dat trekt dan wel weg als ik m'n voet strek. Het lijkt vanuit de achterkant van mijn been/hamstring te komen. Maar wat is een 'normale' kramp en wanneer spreek je van een spasme?
Steenbokje76

Re: Verschil spasme - kramp

Bericht door Steenbokje76 »

@Jetteke

Spasme en kramp zou je als termen door elkaar kunnen gebruiken.
Maar spasticiteit/ spasmen noemen ze het als het uit verhoogde spierspanning door schade in het zenuwstelsel ontstaat.

Kramp door bijv. zwemmen in koud water of te lang in 1 houding liggen/zitten/ staan komt dus door een externe oorzaak.

Dat de spierspanning vanuit je onderbenen (achterkant) komt klinkt logisch en bekend.

Spasmen (kromtrekken / strekspasmen etc) zijn echter over het algemeen ook spontaan op te wekken (het ene moment beter dan het andere).
Omdat de spierspanning er eigenlijk altijd is.

Als je twijfelt of het bij jou spasticiteit is en je hebt er last van, zou je dit kunnen voorleggen aan MS verpleegkundige/ neuroloog?
sukkelaar

Re: Verschil spasme - kramp

Bericht door sukkelaar »

geen idee of mijn idee klopt dus onder voorbehoud

spasmen is elke vorm van onwillekeurige en ongecontroleerde spiersamentrekking

dat kan zich dan uiten in de vorm van een kramp maar ook een tremor is uiteindelijk een oncontroleerbare spierbeweging/samentrekking.
mijn been/gewrichten wil soms gewoon strekken. het pijnlijkste ooit was het gevoel dat de heup uit de kom getrokken werd (daar was ik een paar uur niet goed van), mijn been wilde strekken
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Verschil spasme - kramp

Bericht door Toeter »

Het is inderdaad hetzelfde.

Verhoogde spierspanning is vaak een voorloper van spasmen.

Stretchen helpt bij mij onwijs goed. Ik doe minimaal 2x per week yoga en als ik het een paar weken niet doe, groei ik helemaal vast. Stijve benen, stijve rug en romp, stijve armen. Alles voelt spierpijnig.

Desalniettemin heb ik nog steeds strekspasmes in mijn benen als ik uit bed stap. Mijn neuroloog zegt dat de spasmen die je hebt als je net uit bed komt, vanuit de hersenen komen. Soort kortsluiting.

Daar helpen oefeningen minder goed tegen. Toch merk ik dat ook die spasmen minder worden als ik veel yoga doe.

Toevoeging: ook van yoga krijg ik spierpijn, de oefeningen zijn ook spierversterkend, maar dat voelt dan als gezonde spierpijn.
Jetteke

Re: Verschil spasme - kramp

Bericht door Jetteke »

Dank jullie wel :-)

Ik hou het in de gaten en als het erger wordt of als ik toch twijfels blijf houden, zal ik bij de MS verpleegkundige aan de bel trekken. Yoga lijkt me ook een goed idee, daar had ik al eens eerder naar gekeken.
sukkelaar

Re: Verschil spasme - kramp

Bericht door sukkelaar »

Toeter schreef: 22 jun 2023, 12:17 Stretchen helpt bij mij onwijs goed.
hier ook

mobiliseren/stretchen bij de kinesist maar ook gewoon thuis
https://www.youtube.com/watch?v=sRiM1X1cF_I
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp