Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Kesimpta of ocrevus

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Bram_MSinbeeld

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Steenbokje76 schreef: 18 nov 2022, 22:24 Maar wie kan dit beknopt in jip en janneke taal uitleggen?
Misschien@Bram_MSinbeeld ?
Ons motto is “wij leggen moeilijke dingen begrijpelijk uit”, dus ik ga het proberen!
Steenbokje76 schreef: 18 nov 2022, 22:24 Wat is er dan volledig humaan aan iets wat alsnog met muizen te maken heeft ?

Ik weet dat als iets volledig humaan genoemd wordt, het beter verdragen wordt door het lichaam dus dat lijkt me een voordeel...
Ocrevus en Kesimpta zijn merknamen voor ocrelizumab en ofatumumab.
Dat -mab staat voor Monoclonal Anti Body, ofwel een nep-antilichaam.

Zo'n kunstantilichaam is een ingewikkeld lang eiwit, gevouwen in een soort Y vorm:
Afbeelding

Als je het hebt over 'humanized' (of 'chimeric' zoals rituximab) dan wil dat zeggen dat die lange streng van eiwitten overeenkomen met een antilichaam zoals je dat in mensen zou vinden (of bij chimeric een deel van die lange streng die overeenkomt met een dierlijke streng van zo’n antilichaam).
Dus als je het over humaan hebt dan heb je niet over hoe zo'n antilichaam gemaakt wordt, maar over wat er gemaakt wordt.

Zo'n kunst-antilichaam kun je op verschillende manieren maken. Alle COVID-19 vaccins die zorgen er ook voor dat er van die kunst-antilichamen (in dat geval antilichamen tegen het COVID-19 virus) in je lichaam terecht komen. Hoe dat werkt heb ik in een filmpje uitgelegd. Dat komt erg overeen met de vraag hier, dus wellicht is het interessant.

Globaal is het idee dat het recept om zo'n lange streng eiwitten te maken gecodeerd wordt in mRNA (<- bekend van de COVID-19 vaccinaties van Pfizer en Moderna). Met dat recept kun je cellen die antilichamen laten maken.
Welke cellen je als -mab-fabriekjes gebruikt verschilt. Soms is het makkelijk om hiervoor muizencellen te gebruiken, je kunt zelfs motten-cellen gebruiken zoals ik uitleg in dat filmpje, of je kunt via een vaccin dat mRNA injecteren en dan de cellen in je eigen lijf gebruiken om die antilichamen te maken (Moderna en Pfizer COVID-19 vaccins).

Het uiteindelijke product (de kunst-antilichamen) is identiek, of het nu gemaakt is in een muis, vleermuis, mot of mens. Zolang dat recept (mRNA) maar gelijk is.
Bram_MSinbeeld

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Moekesolar schreef: 19 nov 2022, 06:28 Wat ik nu begrijp is dat ze het eerst kweken in muizen en dan uit de muizen halen en als het ware in een kweekschaaltje leggen. Daarna gaan ze alle dierlijke onderdelen eruit halen en vervangen met humane delen. Daardoor wordt het beter verdragen. Bij Ocrevus zitten er nog dierlijke stukjes in.
Je kunt ervan uitgaan dat het niet uitmaakt in welke fabriek (muis, mot, vleermuis) ze het antilichaam maken. Het product is volledig ‘schoon’ en heeft niks met die fabriek te maken.
Het menselijke gedeelte zit hem in het ‘recept’ van wat er gemaakt wordt.
Ocrelizumab (Ocrevus) is een 'humanized' recept. Ofwel ze hebben een recept gemaakt voor een -mab dat meer lijkt op een menselijk antilichaam dan de voorloper 'rituximab'.
Ofatumumab (Kesimpta) is een 'humaan' recept. Dat betekent dat het recept dat gebruikt wordt codeert voor een -mab dat geen dierlijke onderdelen bevat.

Uiteindelijk wil dat dus niet zeggen dat het eindproduct onderdelen van de muis bevat waarin het gemaakt wordt, maar dat het ontwerp, het recept, van dat anti-lichaam deels geïnspireerd is op anti-lichamen van dieren.

Theoretisch kan een volledig humaan anti-lichaam voor minder allergische bijwerkingen zorgen dan een anti-lichaam dat ontworpen is met dierlijke-eiwit-sequenties. Maar in de praktijk is het (nog?) niet aangetoond dat Kesimpta minder bijwerkingen heeft dan Ocrevus. Dit kan in sommige mensen die allergisch reageren op het antilichaam in Ocrevus wel zo zijn, maar dat komt volgens mij nauwelijks voor (allergieën voor andere stoffen (conserveringsmiddelen etc.) in het middel komen vaker voor).
Steenbokje76

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Steenbokje76 »

@Bram_MSinbeeld

Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg, dat je hier de moeite voor hebt genomen. :thumbup:

Dus als ik het nu goed begrijp wordt er iets nagemaakt bij kesimpta (wel met behulp van muizen celmateriaal etc oid) wat ook al 100% in je eigen lichaam aanwezig is (in meer of minder mate)?

Klopt het dat de kans op negatieve reactie van het lichaam minder snel aanwezig is als iets 100% humaan is? Oftewel van nature al voorkomt in het lichaam?

Want als ik het goed begrijp zit daar een verschil in bij ocrevus en kesimpta. Aangezien ocrevus niet volledig humaan is en kesimpta wel?

Ik kan het mis hebben hoor, maar dat is wat ik ervan begreep. Het is nogal taaie materie :ster:
Bram_MSinbeeld

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Steenbokje76 schreef: 19 nov 2022, 11:40 Dus als ik het nu goed begrijp wordt er iets nagemaakt bij kesimpta (wel met behulp van muizen celmateriaal etc oid) wat ook al 100% in je eigen lichaam aanwezig is (in meer of minder mate)?
Het is niet zo dat het al in je lijf zit. Zoals ik het begrijp kun je het je voorstellen alsof het recept is samengesteld uit delen die ook voorkomen in het menselijk lichaam.

Stel je een recept voor een diner voor van b.v. Wortels, uien, aardappelen en een gehaktbal. En zo'n humanized recept is dan Wortels, uien, aardappelen en een Vega-burger. En een chimeer als rituximab is dan Wortels, uien, aardappelen en hondenbrokken.
Theoretisch is de kans dat je allergisch bent voor hondenvoer groter dan een Vega-burger en is gehakt het minst allergeen (dit verzin ik terplekke, hopelijk snap je wat ik bedoel).
Steenbokje76

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Steenbokje76 »

@Bram_MSinbeeld

Hahaha bedankt voor je creatieve uitleg. :klap: :lol:
Ik begrijp het nu wel wat meer. Thx.

Verder ga ik het laten rusten en hoop ik gewoon dat kesimpta (en uiteraard ook andere meds) z'n werk gaat doen, voor iedereen die het gaat proberen.
Moekesolar

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Moekesolar »

Bedankt voor de heldere uitleg Bram!

Ik denk dat mensen die van Ocrevus naar kesimpta zijn overgestapt met name last hadden van de dosering en prednison hadden, maar weet het niet zeker. Ik ben in de Facebookgroepen van kesimpta en Ocrevus gaan zitten om wat ervaringsverhalen te lezen, maar merk nu dat de info die daar gedeeld wordt, dus niet altijd helemaal klopt.

Ik denk nu ook voor Kesimpta te gaan, maar weet het nog steeds niet zeker. Ik heb nog ander halve week om na te denken.

Ben benieuwd hoe het jou bevalt Steenbokje. Kun je dat laten weten?
Steenbokje76

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Steenbokje76 »

@Moekesolar
Ik heb vandaag mijn neuroloog gesproken en ik mag de screening in voor kesimpta.

Nu maar hopen dat er geen obstakels zijn om te kunnen starten, maar ga er even vanuit dat het goed zal lopen. Bloed & urine test volgen deze week.

Volgende week worden de resultaten dan besproken en evt de startdatum.
Ik hoop echt dat ik mijn medicatie vanuit huis kan blijven nemen. Dat vind ik zo'n enorm groot voordeel..

Ben jij er al uit?
Moekesolar

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Moekesolar »

@Steenbokje76 Super fijn dat het kan beginnen! Ik zit nog een beetje met dat PIRA wat Bram noemt in het topic over hoe ms te meten. Ik wil graag medicatie die dat het beste behandelt, maar misschien is die er niet. Ocrevus wordt ook voorgeschreven bij primair progressieve en secundair progressieve ms dus dat is wel positief. Ocrevus is eigenlijk ook hoger gedoseerd, dus zou daar mogelijk beter bij passen.
Wat me minder aanspreekt is dat humanized is ipv humaan al heeft dat mogelijk niet veel effect. De grote hit in een keer lijkt me ook minder fijn. Ook de prednison lijkt me niet fijn.

Bij kesimpta lijkt me de gelijkmatige dosering fijner en dat er dus geen prednison gebruikt hoeft te worden. Dus ik neig nu toch naar Kesimpta.
Ik ben niet heel controle behoeftig dat ik het perse zelf wil toedienen. Wel misschien te veel behoefte om de juiste keuze te maken terwijl ze eigenlijk beide gewoon heel effectief zijn.
Steenbokje76

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Steenbokje76 »

@Moekesolar

Mijn neuroloog gaf aan dat kesimpta dezelfde werking heeft als ocrevus en dat het in elk geval ook wordt voorgeschreven bij actieve secundair progressieve ms.
Dat het niet wordt voorgeschreven bij primair progressieve ms is omdat die groep niet is meegenomen in de onderzoeken vooraf. Maar aangezien het hetzelfde werkt kun je er vanuit gaan dat het ook dezelfde resultaten geeft, aldus mijn neuroloog (en zie ook filmpje van die dr. brandon beaber). Alleen is er nu logischerwijs nog te weinig data omdat het nieuw is.

Ik vind mijn eigen woning gewoon prettiger om te verblijven tijdens een behandeling, dan in een ziekenhuis aan een infuus. Geeft me dan ook een minder ziek gevoel ofzo. En ben best prikkelgevoelig, dus dan is thuis gewoon stuk fijner.
Maar das geheel persoonlijk.

De eerste injectie zal wel in zkh zijn en gebeurd onder supervisie van de ms verpleegkundige. Die krijgen er nu instructie over. Ben in mijn ziekenhuis echt de eerste die ermee gaat starten (wellicht samen met nog wat andere ms 'ers).

Het is wel ook weer een dure behandeling zeg, jeetje. :ster:
Laatst gewijzigd door Steenbokje76 op 22 nov 2022, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Nessa

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Nessa »

@Moekesolar
Ik vind het juist wél fijn dat Ocrevus maar 2 keer per jaar is. Ik ben in de week na het infuus erg moe en dan werk ik niet, en de tweede week werk ik vanuit huis. En tussendoor heb ik nergens omkijken naar.
Van de prednison heb ik niet bijzonder veel last.

Wat mij bij Kesimpta echt wel zou tegenstaan, zijn de huidreacties die je bij subcutane injecties toch wel heel vaak ziet en ook de griepachtige reacties. Blijkens de bijsluiter van Kesimpta komt dit allebei vaak voor, bij meer dan 1 op de 10 gebruikers.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp