Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Kesimpta of ocrevus

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Steenbokje76

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Steenbokje76 »

@Moekesolar

Vleermuizen? :shock: oke... dat wist ik niet.
Weet wel dat kesimpta volledig humaan is.

Beide middelen vallen in NL nog steeds onder de 2e lijns meds. Ik hoop wel dat er meer vrijheid gaat komen in keuze.
Dus keuze in vroeg 'agressief' behandelen vs. beginnen met relatief mildere (en wellicht dus ook minder effectieve) medicatie.

Tuurlijk weegt de visie van de neuroloog ook mee maar ze zitten hier in NL wel erg vastgeroest in het oude model van behandelen.

Uiteindelijk zijn het jouw hersenen/ ruggenmerg etc die op het spel staan dus meer inspraak/ keuze mogelijkheid van de patient vind ik hard nodig.

Maar goed dat is mijn bescheiden mening :-) en voor jou heel fijn dat je direct kan kiezen uit 2 hoog effectieve middelen.
Moekesolar

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Moekesolar »

De keerzijde van mogen kiezen, is wel dat sommige mensen misschien zo maar wat kiezen (de merknaam die lekker klinkt of het mooie logo) en misschien niet snappen wat ze op het spel zetten. Het moet wel goed begeleid worden denk ik.

Maar ben erg blij met wat mij is aangeboden. Mijn neuroloog is gelukkig niet zo vastgeroest.

Voel je je nu niet goed door het reboundeffect? Hoop dat je snel mag beginnen met kesimpta.
Steenbokje76

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Steenbokje76 »

@Moekesolar

Uiteraard alleen onder toezicht van de neuroloog keuzes maken mbt behandeling die verantwoord zijn. De neuroloog is en blijft immers verantwoordelijk voor het voorschrijven..
En de bijwerkingen moeten ook afgewogen worden bij elk individu.
Blijft maatwerk.

Geen idee @ rebound weet niet of dat zo snel al kan na 5 weken geen ozanimod meer nemen.
Ik weet dat rebound van de ziekte kan voorkomen bij stoppen van de 'modjes' ,maar volgens mij komt het niet enorm vaak voor hoor.

Hoop ook dat ik snel kan beginnen met kesimpta.
Nessa

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Nessa »

Moekesolar schreef: 18 nov 2022, 14:50Voor Ocrevus worden vleermuizen gebruikt.
Wow, hoe kom je daar nu bij? In de bijsluiter staat dat Ocrevus wordt gemaakt in hamsterovariumcellen middels DNA-recombinatietechniek.

Kesimpta wordt in een muriene (= afkomstig van een muis) cellijn gemaakt middels DNA-recombinatietechniek.

Kesimpta is dus op dezelfde manier humaan (gemaakt) als Ocrevus, door middel van DNA-kweektechnieken met celmateriaal van een knaagdier. Overigens is dat niet nieuw, Avonex wordt ook al jaren gemaakt in hamsterovariumcellen.
Moekesolar

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Moekesolar »

Iemand had dat zo opgeschreven. Ze had haar ms verpleegkundige gebeld en gevraagd of het echt van muizen gemaakt was en toen had haar ms verpleegkundige gezegd nee van vleermuizen. Misschien had ze het niet goed begrepen of verstaan. Allebei niet helemaal humaan dus.
Nessa

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Nessa »

Niet humaan nee. En ook niet gemaakt van muizen of hamsters maar met behulp van celmateriaal van deze dieren.
Moekesolar

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Moekesolar »

Goed dat je het aangeeft. Waar haal je je informatie vandaan?
Nessa

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Nessa »

Dit heb ik uit de bijsluiters van Ocrevus en Kesimpta die bij de EMA (European Medicines Agency) te vinden zijn.

Als je via Google zoekt op Kesimpta ( of Ocrevus) bijsluiter EMA, krijg je een directe link naar de bijsluiter.
Steenbokje76

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Steenbokje76 »

@Nessa ,
Kesimpta wordt in een muriene (= afkomstig van een muis) cellijn gemaakt middels DNA-recombinatietechniek.
Wat is er dan volledig humaan aan iets wat alsnog met muizen te maken heeft ?
🙈
Ik weet dat als iets volledig humaan genoemd wordt, het beter verdragen wordt door het lichaam dus dat lijkt me een voordeel...

Maar wie kan dit beknopt in jip en janneke taal uitleggen?
Misschien@Bram_MSinbeeld ?

Voor mij is het geen dealbreaker om kesimpta te gaan nemen want heb eerder ook hamster materiaal gebruikt haha mbt rebif was dat geloof ik...

Maar wil wel weten waarom iets volledig humaan genoemd wordt.
Is dat omdat er een kopie gemaakt wordt in die muriene cellijn, van iets wat normaal gesproken ook 100% in het menselijk lichaam voorkomt?

Ben gewoon nieuwsgierig maar als.er geen antwoord op komt, te ingewikkeld is, is dat ook ok.
😀
Moekesolar

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Moekesolar »

Wat ik nu begrijp is dat ze het eerst kweken in muizen en dan uit de muizen halen en als het ware in een kweekschaaltje leggen. Daarna gaan ze alle dierlijke onderdelen eruit halen en vervangen met humane delen. Daardoor wordt het beter verdragen. Bij Ocrevus zitten er nog dierlijke stukjes in.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp