Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Kesimpta of ocrevus

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Moekesolar

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Moekesolar »

Ik weet het niet. Het stond zo in een bericht in mijn medisch dossier. Ik denk omdat ik geen aankleuringen heb gehad. De neuroloog leek voorstander van kesimpta, maar later had ik een gemiste oproep en een bericht gekregen.
Gelukkig is Ocrevus ook effectief inderdaad.
Moekesolar

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Moekesolar »

Nou duimen dat je geen blaasontsteking hebt en dat je snel mag beginnen!
Steenbokje76

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Steenbokje76 »

@Moekesolar
Dank je! Dat hoop ik ook.
Laat tzt weten hoe de ocrevus je bevalt!
(Als je wilt uiteraard :-) )
Moekesolar

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Moekesolar »

Ja tuurlijk! Ben ook benieuwd hoe de kesimpta bevalt.
Moekesolar

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Moekesolar »

Ik krijg 23-12 mijn eerste ocrevus infuus. Daarna wat dagen vrij.
Hoe gaat met jou @Steenbokje76 ?

Moet ik na het infuus uitkijken voor infectie?
Steenbokje76

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Steenbokje76 »

@Moekesolar
Ah das ook al snel, de 23e. Wel net voor de kerst. 😞
Ik heb vandaag om 11.30u zelf m'n eerste kesimpta injectie gezet met de automatische injectorpen. Super simpel en snel.
Eigenlijk moet de 1e keer samen met een thuis verpleegkundige zodat je een prik instructie krijgt. Maar het is zo enorm simpel dat ik het zelf heb gedaan na het lezen van de instructie. (Wel afgestemd zo met de thuis verpleegkundige).

Hoop dat de bijwerkingen gaan meevallen maar ik ben positief tot nu toe.
Moet ik na het infuus uitkijken voor infectie
Ik denk dat dit niet direct zo is hoor. Na verloop van tijd kan de werking van je immuunsysteem minder goed zijn vanwege de ms medicatie.
En daardoor kunnen infecties ontstaan.

Infuus gerelateerde reacties ontstaan (als ze al ontstaan, meestal niet..) volgens mij direct. Daarom krijg je vooraf ook hele lage dosis prednison volgens mij.

Maar dat zal iemand die ocrecus neemt vast beter weten.
Saar33

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Saar33 »

Ik pak sinds mijn infusen wel elk virus van de kinderen mee. En vanaf september heb ik continu al een verkouden gevoel. Nu weer corona in huis, dus ik ben benieuwd of ik dat ook mee ga pakken. Ik doe er wel ongeveer een keer zolang over om te herstellen.
Echte infecties heb ik niet gehad. Wel heel veel tandsteen. Volgens de tandarts kan dat goed te maken hebben met de medicatie.
@Steenbokje76 Hopelijk valt het mee met de bijwerkingen.
Laatst gewijzigd door Saar33 op 12 dec 2022, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Klick

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 altijd spannend zo’n eerste keer een middel. ik hoop voor je dat je lijf er niet te heftig op reageert. heb je met kesimpta ook dat er een begin dosis is? moet het spul gekoeld net als rebif?
het is ook een interferon toch of heb ik dat verkeerd onthouden? (geheugen doet moeilijk)
Steenbokje76

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Ofatumumab (Kesimpta) is op vele vlakken vergelijkbaar met Ocrelizumab (Ocrevus) en dus ook een 2e lijns middel.

Dat het in een injectievorm komt, is juist heel innovatief voor een 2e lijns (en hopelijk zeer effectief) middel.
(Las ergens dat ocrevus die stap ook wil gaan maken ivm concurrentie Kesimpta)

Heeft dus verder niks te maken met de ouderwetse interferonen. Geeft uiteraard niet dat je het vergeten was.:)

Ik moet 3 weken (week 0,1,2) achter elkaar elke week, een volledige dosis kesimpta nemen. Dat is 20 mg. Dus geen opbouw. Maar juist veel meer..
Vond dat wel gek maarja zal wel reden voor zijn.

In week 3 even niets en dan vanaf week 4 (en zo elke 4 weken) 1 dosis van 20mg.
De opstart zal dus wellicht wel pittig worden want dan heb ik in 5 weken tijd, 4 volledige dosis van 20 mg gehad.

Maar mss valt het wel hartstikke mee. Bijwerkingen moet je toch gaan ervaren.. vooraf inschatten kan niet. Iedereen reageert er weer anders op. Uiteraard is het altijd even spannend..

Kesimpta moet idd in koelkast. Maar las dat het er ook eenmalig max 7 dagen uit koelkast mag. Handig bijv als je moet reizen ofzo. Daarna moet je het wel gaan gebruiken en niet weer terug de koelkast in leggen.

Ik zal mijn bevindingen delen op het forum.
Ben de eerste patiënt van 'mijn' ziekenhuis die ermee start dus veel ervaringen zijn er daar nog niet.
En volgens mij op dit forum ook niet maar die zullen er vast wel komen!

Ps ofatumumab is een voormalig medicijn voor chronische leukemie.
Uiteraard in andere doseringen..
Moekesolar

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Moekesolar »

Super fijn dat je nog niks merkt Steenbokje. Wat ik begrepen had krijg je in het begin meer injecties, omdat de B cellen op te ruimen en daarna heb je dan maandelijks een onderhoudsdosis zodat ze niet terug kunnen komen.

Ik mocht ook een andere dag het infuus, maar leek me wel fijn omdat ik wat vrije dagen heb. Hoop dat het meevalt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp