Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Symptomen MS?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Geert39

Symptomen MS?

Bericht door Geert39 »

Hallo ik kijk al tijdje mee op dit forum en wil nu eens iets posten. Ik loop al tijdje rond met verschillende klachten. Lage rugpijn, soms tintelingen en brandend gevoel in been, soms spierkrampen in been en voet. Soms gevoelloze benen. Spieren bewegen soms vanzelf en sinds kort zeurende en brandende pijn in arm. Zou dit ms gerelateerd kunnen zijn?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Symptomen MS?

Bericht door Toeter »

Hallo @Geert39

Wat een vervelende klachten! Hoe lang duren je klachten? Merk je een patroon?

Lage rugpijn hoort op zich niet bij MS, maar daar zitten natuurlijk wel veel zenuwen die klem kunnen zitten.

Bij neurologische klachten zoals tintelingen, spasmen en doofheid is het belangrijk altijd naar de huisarts te gaan! Ben je daar al geweest?
Klick

Re: Symptomen MS?

Bericht door Klick »

hoi @Geert39
welkom hier!

ik ben het helemaal met @Toeter eens en wil nog aanvullen dat door je andere klachten je misschien ongemerkt scheef loopt waardoor je rug moeilijk gaat doen. rug lijkt me meer een gevolg en niet een oorzaak.

tintelingen, doofheid, branderigheid, spasme, enz zijn zenuw klachten. dit hoeft geen ms te zijn, maar ik zou wel een arts laten kijken of die een oorzaak kan vinden.
Geert39

Re: Symptomen MS?

Bericht door Geert39 »

Klick schreef: 25 nov 2022, 08:43 hoi @Geert39
welkom hier!

ik ben het helemaal met @Toeter eens en wil nog aanvullen dat door je andere klachten je misschien ongemerkt scheef loopt waardoor je rug moeilijk gaat doen. rug lijkt me meer een gevolg en niet een oorzaak.

tintelingen, doofheid, branderigheid, spasme, enz zijn zenuw klachten. dit hoeft geen ms te zijn, maar ik zou wel een arts laten kijken of die een oorzaak kan vinden.
Ik heb nu dinsdag afspraak voor ct scan van de rug
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Symptomen MS?

Bericht door Toeter »

Wat fijn dat ze het serieus nemen en gaan onderzoeken.

De ct scan suggereert dat ze nu niet denken aan ms, dan hadden ze een MRI gemaakt.

Omdat je klachten hebt aan zowel arm als been, zou het letsel best hoog op je ruggengraat moeten zitten. Je hebt altijd alleen klachten in je lichaam 'onder het letsel' aan de ruggengraat, niet erboven.

Ik bedoel daarmee te zeggen dat een hernia in je onderrug zowel de rugpijn als de beenklachten zou verklaren, maar dat verklaart niet de klachten aan je arm.

Dinsdag is best snel. Ik ga voor je duimen dat het geen MS is. Dan is er hopelijk iets aan te doen.

Laat je het nog weten?
Klick

Re: Symptomen MS?

Bericht door Klick »

wat fijn @Geert39

ik ben het volledig eens met @Toeter (duidelijke uitleg ook)

ct scan wordt meestal gedaan als ze denken aan “gewone” dingen (ik bedoel waar iets aan gedaan kan worden)
Geert39

Re: Symptomen MS?

Bericht door Geert39 »

@toeter, zojuist uitslag gekregen van ct scan zou om mini-hernia gaan maar zou dit alle symptomen verklaren?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Symptomen MS?

Bericht door Toeter »

Hallo @Geert39

Ik ben natuurlijk geen arts en ik heb ook geen toegang tot je scan, maar klachten aan je arm, van een hernia in je onderrug, zou ik wel even vragen hoe dat zit!

Of heb je een nekhernia? Dat geeft wel klachten aan je arm en misschien ook wel aan je been, dat weet ik niet.

Wat krijg je voor behandeling?
Geert39

Re: Symptomen MS?

Bericht door Geert39 »

@Toeter enkel ct genomen van onderrug dus weet niet hoe het zit, straks bespreking bij dokter. Maar als ik even nadenk heb ik aantal jaren geleden zware vertigo gehad een week ofzo. Kan dit ms gerelateerd zijn? Zit in de knoop.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Symptomen MS?

Bericht door Toeter »

Ik snap dat het heel stressvol en onzeker is met zulke vervelende klachten, maar het lijkt er in ieder geval op dat er een verklaring is voor de klachten in je been.

Dat zou positief zijn.

Vertigo komt ook bij MS voor, maar heeft in 99,99% van de gevallen een andere oorzaak. Een week is ook wel kort dan, dat zou eerder wijzen op een andere oorzaak. Bij MS duurt een aanval vaak langer.

Nu nog een verklaring voor je arm. Waarom hebben ze niet meteen ook de bovenrug en de nek gescand?

Vraag bij de dokter vooral door!

Vertel dat je bang bent voor MS en graag wil horen waarom de dokter daar niet aan denkt.

Vraag bijvoorbeeld:

Kan een MS laesie op een CT-scan verward worden met een kleine hernia?

Kunnen de klachten aan mijn arm verklaard worden door wat er te zien was op de CT-scan?

Sterkte, wanneer is je afspraak voor het bespreken van de uitslag?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp