Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Symptomen MS?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Klick

Re: Symptomen MS?

Bericht door Klick »

een week is idd kort voor ms!
ik heb ms gerelateerde vertigo gehad voor mij duurde het 9 weken..
Geert39

Re: Symptomen MS?

Bericht door Geert39 »

@Toeter dokter heeft me doorgestuurd naar neuroloog voor verder onderzoek. De mini hernia zou niet de oorzaak zijn van al de klachten. Afspraak eind deze maand.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Symptomen MS?

Bericht door Toeter »

Dat lijkt heel lang, maar is echt heel snel @Geert39 !

Heel goed, dat betekent dat ze het serieus nemen.

Op mijn eerste afspraak bij de neuroloog heb ik zo'n 4 maanden moeten wachten. Daarna ging het wel snel. Binnen 2 weken had ik de diagnose.

Mijn advies is om een klachten-dagboekje bij te houden (van @Klick gepikt ;)).

Neurologische klachten kunnen nogal eens veranderen en dan heb je voor de neuroloog helder op een rijtje, wanneer je welke klachten had, hoe lang ze duurden en hoe intens ze waren.

Daaruit kan de neuroloog veel opmaken.

Sterkte komende tijd!
Geert39

Re: Symptomen MS?

Bericht door Geert39 »

@Toeter Vandaag naar sauna geweest en enkele uren later staken de symptomen terug de kop op. Iemand hier ervaring mee?.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Symptomen MS?

Bericht door Toeter »

Hey @Geert39,

Warmte kan invloed hebben op MS, maar die invloed is meestal heel direct.

Als ik naar de sauna ga loop ik normaal de sauna in en loop ik strompelend en half blind de sauna uit, vervolgens ga ik in het dompelbad en als ik daar uit kom is mijn loopfunctie en zicht weer terug.

Maar het is heel persoonlijk. Bovenstaande heet 'het Uthoff syndroom', maar anderen hebben op andere manieren last van warmte of kou.

Ook de vermoeidheid na een dagje sauna zou invloed op symptomen kunnen hebben.

Hoe lang bleven de symptomen? Ben je wel eens symptoomvrij?
Klick

Re: Symptomen MS?

Bericht door Klick »

@Geert39 zoals @Toeter al noemt is het van invloed zijn van temperatuur (en luchtvochtigheid wat mij betreft) erg direct.

enkele uren erna klinkt voor mij meer als vermoeidheid waardoor symptomen weer aan de oppervlakte komen.

al dit soort dingen kun je het beste opschrijven wanneer en na wat gebeurde het dat je weer last had? als het de warmte is heb je het ook na heet douchen? (ik denk het niet in dit geval, maar kun je testen)
op een gegeven moment ga je structuur zien. is het vermoeidheid door iets wat je gedaan hebt of heb je last nadat je ergens bent geweest waar veel mensen zijn? verjaardag? concert? de supermarkt?
Geert39

Re: Symptomen MS?

Bericht door Geert39 »

@Toeter Vandaag eerste afspraak bij neuroloog gehad ze heeft emg van de benen gedaan niets abnormaals gevonden.Moet binnen 3 weken mri scan laten nemen van de rug.
Geert39

Re: Symptomen MS?

Bericht door Geert39 »

@Toeter op mri rug bleek geen zenuw gekneld; neuroloog heeft nog wat testjes gedaan waaruit bleek dat reflexen te goed zijn. Binnenkort scan hersenen en ruggenmerg.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Symptomen MS?

Bericht door Toeter »

Wat goed dat ze het er niet bij laten zitten @Geert39 ! Hopelijk vinden ze snel de oorzaak. Ik ben benieuwd.
Geert39

Re: Symptomen MS?

Bericht door Geert39 »

@Toeter ok doe ik gisteren weer 2 keer tremor gehad in rechterbeen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp