Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

3 dagen goed lopen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Lieveheersbeestje

Re: 3 dagen goed lopen

Bericht door Lieveheersbeestje »

Oh fijn! Dank je wel!
Bram_MSinbeeld

Re: 3 dagen goed lopen

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Lieveheersbeestje schreef: 25 nov 2022, 17:24 ...In die afgelopen 2 jaar is het lopen dusdanig verslechterd dat ik met kruk hooguit 200 meter kon lopen.
...Vorige week liep ik ineens als een kievit! Met kruk zeker 800 meter en zonder kruk merkte ik dat mijn balans ineens erg goed was.
Na 3 dagen was het uit met de pret en liep ik weer erg slecht.
Marina schreef: 27 nov 2022, 12:19 @Bram_MSinbeeld van Stichting MS in Beeld heeft video's gemaakt over het verschijnsel dat het met MS-klachten soms (ineens) erger of juist beter kan gaan en de verklaring daarvoor. Dat heet het "lekkende zwembad-model".
Dat 'lekkende-zwembad-model' is inderdaad een favoriet van me voor het uitleggen van het beloop van MS en tijdelijke verergering van klachten door b.v. stress, slecht slapen, een griepje, etc. Ik leg inderdaad uit dat het nadat zo'n periode van b.v. stress weer over is het wateroppervlakte weer zal stijgen en dat het beter zal gaan met je MS...

Echter, wat @Lieveheersbeestje hier beschrijft lijkt het omgekeerde. Een soort tijdelijke verbetering die ook weer na een paar dagen is verdwenen. Zonder duidelijke reden begrijp ik. Ik snap de teleurstelling en ik zou willen dat ik een verklaring had. In termen van het zwembad-model zou je wellicht kunnen denken aan iets dat (afgezien van die 3 dagen) het waterniveau extra laat dalen. Ik snap heel goed dat je een zoektocht gestart bent naar wat er die dagen (of een paar dagen ervoor) anders is geweest. Meer geslapen? Anders gegeten (allergie)? Meer gesport/of juist minder? Niet thuis geweest een paar dagen voordat het gebeurde?
Ik ben heel erg benieuwd of je kunt achterhalen waar het door is gekomen, hopelijk vind je het uit!
Marina

Re: 3 dagen goed lopen

Bericht door Marina »

Bram_MSinbeeld schreef: 28 nov 2022, 00:35 Echter, wat @Lieveheersbeestje hier beschrijft lijkt het omgekeerde. Een soort tijdelijke verbetering die ook weer na een paar dagen is verdwenen.
Is dat niet hetzelfde principe en zou het in theorie mogelijk kunnen zijn dat er een onderliggende kwaal of stress e.d. was die die 3 dagen niet/minder aanwezig was of gaat dat wellicht, omgekeerd, niet op?
Ik ben heel erg benieuwd of je kunt achterhalen waar het door is gekomen, hopelijk vind je het uit!
Ik had begrepen dat de enige verandering die @Lieveheersbeestje had opgemerkt was dat zij de afgelopen dagen meer tijd voor haarzelf had en meer rust. Wat echter minder logisch is is dat zij nog steeds rust zegt te hebben maar dat haar klachten weer verergert zijn. Het enige dat ik persoonlijk dan kan bedenken is dat zij wellicht onbewust weer minder (geestelijke) rust heeft..?
Ik ben heel benieuwd naar wat haar verpleegkundige/neuroloog erover te zeggen heeft!
Bram_MSinbeeld

Re: 3 dagen goed lopen

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Marina schreef: 28 nov 2022, 12:22 Is dat niet hetzelfde principe en zou het in theorie mogelijk kunnen zijn dat er een onderliggende kwaal of stress e.d. was die die 3 dagen niet/minder aanwezig was...
Inderdaad, dat bedoelde ik met:
"In termen van het zwembad-model zou je wellicht kunnen denken aan iets dat (afgezien van die 3 dagen) het waterniveau extra laat dalen."
Inderdaad die geestelijke gesteltheid kan een grote invloed hebben. Andere dingen zou ik me ook voor kunnen stellen: een korte tijd anders gegeten (allergie)? Meer gesport/of juist minder? Niet thuis geweest een paar dagen voordat het gebeurde? Een speurtocht waard inderdaad!
Marina

Re: 3 dagen goed lopen

Bericht door Marina »

Bram_MSinbeeld schreef: 28 nov 2022, 13:07 Inderdaad, dat bedoelde ik met:
"In termen van het zwembad-model zou je wellicht kunnen denken aan iets dat (afgezien van die 3 dagen) het waterniveau extra laat dalen."
Aha.. duidelijk! dank je voor je toelichting :thumbup:
Lieveheersbeestje

Re: 3 dagen goed lopen

Bericht door Lieveheersbeestje »

Dit is zeker behulpzaam. Dank je wel! 🐞
Lieveheersbeestje

Re: 3 dagen goed lopen

Bericht door Lieveheersbeestje »

En nee, ik kan het nog steeds niet verklaren. Zo ben ik nu ziek (heftige verkoudheid) en ik loop weer behoorlijk goed! Schiet mij maar lek! Wel een paar dagen venijnige steken in mijn benen gehad. Mijn man zegt vaak dat logica niet mijn sterkste eigenschap is. En zelfs in MS lijk ik niet logisch te zijn. 🤪
Marina

Re: 3 dagen goed lopen

Bericht door Marina »

Lieveheersbeestje schreef: 29 nov 2022, 18:03 Zo ben ik nu ziek (heftige verkoudheid) en ik loop weer behoorlijk goed! Schiet mij maar lek! Wel een paar dagen venijnige steken in mijn benen gehad.
Logisch of niet.. in ieder geval fijn dat je nu weer behoorlijk goed loopt :)!

Het zou ook zo kunnen zijn misschien, er van uitgaande dat het 'lekkende zwembad-model' in dit geval van toepassing is, dat de 'daling van het water' (door je heftige verkoudheid) zich niet perse uit in slechter lopen maar in dit geval in die venijnige steken (vermoedelijk zenuwpijn).

Laat je nog weten (als je wilt) wat je verpleegkundige/neuroloog er over zegt?
Lieveheersbeestje

Re: 3 dagen goed lopen

Bericht door Lieveheersbeestje »

Dit was het antwoord van de ms verpleegkundige:
"Ik weet dat de klachten bij MS kunnen verschillen van moment tot moment, goede dagen en slechte dagen passen daarbij. Je zou het met de neuroloog ook even kunnen bespreken in december bij de controle afspraak."

Word ik dus ook niet veel wijzer van. Afspraak met neuroloog maar afwachten dan.
Marina

Re: 3 dagen goed lopen

Bericht door Marina »

Een beetje een niet veelzeggend antwoord van je verpleegkundige.. jammer dat je nog niet veel wijzer bent geworden!
Nu weet ik natuurlijk niet hoe je de vraag precies stelde, maar misschien als je doorvraagt (bijv."is het normaal dat je ineens 3 dagen sterke verbetering in het lopen kunt ervaren?" "wat kunnen daar de oorzaken voor zijn?) " dat je alsnog een duidelijkere uitleg krijgt?

Hoop dat in ieder geval het beter lopen nu langer zal gaan duren voor je.
En beterschap met je heftige verkoudheid!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp