Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

medicatie voor extreme vermoeidheid?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Steenbokje76

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
Mijn huisarts wil jaarlijkse controle van hartslag en bloeddruk ivm evt bijwerkingen van ritalin die hart gerelateerd zijn.
Zou dit wel ff aankaarten bij je huisarts.
Zij kunnen dit eenvoudig doen.

Al denk wel dat in gaten houden van je eigen lichaam gedurende het jaar nog belangrijker is. Ik voel het als mijn hartslag hoog, onregelmatig of juist langzaam is.

Maar een check kan nooit kwaad.
Klick

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 aha ok dat valt mee.. ik heb een bloeddrukmeter en check die sws af en toe.. ook bij de poh wordt die een paar keer per jaar gecheckt als ik er toch ben.
Marina

Controle Bloeddruk en Hartfrequentie

Bericht door Marina »

@Klick ik kan me je tweestrijd voorstellen! Misschien is dit ook nog niet het moment om het van de daken te schreeuwen..

@Klick en @Steenbokje76 en eventuele andere geinteresseerden. Wat betreft controle: ik vond een checklist voor artsen voor het voorschrijven van methylfenidaat. Daarin staat dat de bloeddruk en hartfrequentie bij elke aanpassing van de dosis en daarna elke 6 maanden moeten worden gecheckt.
Verder staan er nog de contra-indicaties en voorzorgsmaatregelen en bijzondere waarschuwingen in.
Zie: http://www.methylphenidate-guide.eu/nl/checklist1.php
Laatst gewijzigd door Marina op 27 mar 2023, 16:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Steenbokje76

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Steenbokje76 »

@Marina en andere lezers,

Bedankt voor de link met nuttige info!

Er is door mijn neuroloog en huisarts niet nagevraagd naar familie met hartklachten.
Mss paar jaar geleden wel voordat ik diagnose kreeg en staat dit al genoteerd... maar kan ik me niet meer herinneren.

Gisteren nog wel een video gezien op youtube van het erasmus mc over ritalin en daarin wordt gezegd dat de cardiovasculaire risico's die aan ritalin kleven echt heel klein zijn. En verder wordt er nog wat nuttige info verteld. Dus zeker de moeite waard om te kijken;

https://www.youtube.com/watch?v=jSmQdE6UUsQ
Klick

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Klick »

@AngelNoa zie dit berichtje van @Steenbokje76

bij mij zit ook hartklachten in de familie, zwaar infarct aangeboren te weinig kransslagaders bleek.. kan erfelijk zijn..

mijn neuro heeft ook nergens naar gevraagd. het is ook maar een hele lage dosis..
ik maak me niet zo druk, gewoon af en toe laten meten of hij niet raar doet.
AngelNoa

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door AngelNoa »

ok, dat hoeft dus niet de reden te zijn om het niet te proberen.
Beetje minder moe of last van prikkels en een beetje meer kunnen doen, een beetje beter kunnen schakelen in mijn hoofd...ik ga het toch in mijn achterhoofd houden ;-)
Viridis

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Viridis »

Ik was er een aantal dagen niet en ik lees tot mijn grote verbazing met een grote glimlach de meest bijzondere berichten hier! :)

@Toeter Je bent ook al gestart! :D
Ik neem aan dat je wel de kortwerkende tabletvorm gekregen hebt?
Oei wat jammer van die spierspanning en geluidsoverprikkeling, ik hoop dat dat over een week toch enigszins gewijzigd is!
Ik herken het overigens niet, harde geluiden kan ik met Ritalin juist beter hebben.
Hoe gaat het nu?


@Toeter Een warm hoofd heb ik ook niet.


@Toeter Geen effect op mijn eetlust.


@Toeter Ik heb vorig jaar een operatie gehad onder narcose, alleen op de dag zelf nam ik geen Ritalin.


@Steenbokje76 Wauw, stoppen met Temazepam, wat ontzettend goed zeg :goed:
Nu kom ik tenminste de dag door.
schreef je. Zo is het wel!
Wat ik ook heb gedaan, hoe slecht ik ook heb geslapen, de volgende dag kom ik gewoon weer door dankzij ritalin. Die zekerheid is er.


@Steenbokje76 Ik heb niet het idee dat ik vaker moet plassen sinds Ritalin. Heb sowieso al een OAB (zonder urineverlies), maar de frequentie is met Ritalin niet hoger dan zonder Ritalin.


@Klick Ik heb ervaring met Methylfenidaat van Sandoz, PCH, Mylan en 1A Pharma.
Voor mij werkt Sandoz het beste, daarna PCH, daarna Mylan en als laatste 1A Pharma.
Sandoz en PCH zijn nu niet leverbaar vanwege tekorten, Mylan alleen 5 mg. Die laatste gebruik ik nu.

Volgens mijn apotheker is de verwachte leverdatum van Sandoz november 2023, PCH mei 2023.
Klick

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Klick »

het viel mij op dat ik tijdens de wandeling over het fietspad een stukje stok weg trapte met mijn goeie voet :zon: :ja: :ja: :ja:
wat? huh? even analyseren, dus ik stond op mijn slechte been en trapte met mijn goeie en dat voelde als vanouds gewoon. huh?! ik heb echt al jaren niks meer getrapt, ja per ongeluk 😂 ik had. gewoon die balans niet meer, geen vertrouwen en nu gaat het weer!
Klick

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Klick »

wat een dag! ik heb echt veel gedaan en ben alleen maar gewoon fysiek moe. veel bukken en ook nog 2 kruiwagens vol scheppen (geen kracht genoeg dus erg lachwekkend). vanmorgen eerst naar de supermarkt.
en ik heb nog steeds balans, stond net gewoon het eten op te scheppen. stilstaand, gewoon stil :wauw:

het begint er op te lijken dat de spierpijn die ik ervaar (steeds minder, ik strech als ze warm zijn) spieropbouw is :wauw: ik voel nog altijd vooruitgang! traag nu, maar zo bijzonder om te voelen. vooruitgang :wauw: ik ga al jaren alleen maar achteruit.
Jelly

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Jelly »

@Klick

Wauw wat bijzonder toch allemaal hé!!!
Ik krijg 17 april een scan van mijn hart en 3 mei uitslag. Mocht dit goed zijn dan ga ik het woord Ritalin zeker benoemen!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp