Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

medicatie voor extreme vermoeidheid?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Steenbokje76

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Steenbokje76 »

@Viridis

Bij mij zit in het slaapwaakcentrum in een locatie van het ziekenhuis zelf. Dus dat is wel handig.
Een ambulante polysomnografie met camera?
Staat er dan een camera op je gericht tijdens het slapen? Dat zou me een onrustig gevoel geven en wellicht zn impact hebben op mn slaap.
Ik weet wel dat er bij het onderzoek een kastje op je borst hangt die alles van de plakkers/ elektroden op lichaam en hoofd registreert.

Zie camera gebruik gelukkig niet terug bij de onderzoeken van het ASZ in Dordrecht.

De ms verpleegkundige zou mijn wens voor slaapwaakcentrum i.v.m. langdurige slaapstoornis gaan bespreken met neuroloog en komt er op terug.
Viridis

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Viridis »

@Steenbokje76

In de slaapkliniek werd ik ook gefilmd en kon ik inderdaad niet slapen, superalert was ik.
Thuis had ik daar minder last van, waarschijnlijk ook omdat er niet real time iemand mee kon kijken.

Ik ben benieuwd wat er uit het gesprek tussen jouw verpleegkundige en neuroloog komt, hoop dat je er mee verder kunt!
Klick

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Klick »

inmiddels heb ik de vraag om Methylfenidaat uit staan..
ik ben erg nieuwsgierig of mijn hoofd er ook een stuk beter van gaat functioneren een klein filtertje zou al mega winst zijn!
.. en dat ik er misschien wat energie bij kan krijgen..
de laatste dagen is het weer drama.. gister alleen maar op de bank gezeten.. lijk wel een bejaarde af en toe
Steenbokje76

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
inmiddels heb ik de vraag om Methylfenidaat uit staan..
Heb je al wat terug gehoord van je ms verpleegkundige ?

@Viridis en andere lezers,

Ik had ook een advies aangevraagd over evt. verwijzing naar slaap waak centrum bij mijn neuroloog i.v.m. inslaapstoornis.
Vandaag belde de ms verpleegkundige dat de neuroloog mijn vraag beoordeeld had en het in mijn situatie zeer waarschijnlijk heel
weinig zin heeft om daarheen te gaan.
Dit aangezien de slaapstoornis bij mij ook vanuit mijn ms komt. En dan met name vanuit een bepaalde laesie.

Had namelijk tot een half jaar voor de diagnose ook nooit slaapproblemen, sliep altijd als een roos... dus dit is balen zeg.

Slaapwaak centrum is er voornamelijk voor mensen met slaapproblemen waar iets aan gedaan kan worden
(bij longproblemen/ slaapapneu oid) gaf ze aan.

Mijn casus/probleem zal echter intern iig nog besproken worden in het MDO (multidisciplinair overleg). Dus wie weet komt daar nog iets uit...

Maar n.a.v. jouw situatie had ik al zo'n vermoeden dat het bij mij ook niet enorm veel zin zou hebben, zo'n bezoek aan slaap waak centrum.

Kan me alleen niet voorstellen mijn hele leven nog met een (in)slaapstoornis te moeten leven. :-(
Even laten bezinken en het antwoord van het MDO afwachten.
Klick

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 nee, helaas.. ik kreeg vandaag wel op eens een afspraak bevestiging via de mail van een afspr bij de neuroloog.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Qanuk00 »

Kan me alleen niet voorstellen mijn hele leven nog met een (in)slaapstoornis te moeten leven. :-(
Even laten bezinken en het antwoord van het MDO afwachten.
@Steenbokje76 Heel begrijpelijk!

Zelf kamp ik ook al een poos met dit probleem, afgelopen dagen had ik er ook weer last van (ben doodop, maar kan toch niet in slaap komen. Hoe ik hiermee omga:
Ik krijg slaapmedicatie (combi Zolpidem 10mg/Mirtazapine 7,5mg)
Bakje yoghurt en/of een beker warme melk
Koptelefoon op mijn hoofd met een rustig muziekje
Als het dan nog niet lukt leg ik me er maar bij neer en maak ik het mezelf comfortabel... filmpje kijken, pannenkoeken bakken (vinden kids niet erg na avondje stappen), klein wandelingetje buiten (beesie ook blij) etc.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
AngelNoa

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door AngelNoa »

slecht slapen is 1 van mijn belemmerendste klachten bij MS. Moe opstaan, brandende ogen, liggen woelen en draaien en daardoor piekeren...

ik heb soms Temazepam of Oxazepam, maar dan moet je weer erg opletten of je de volgende dag geen auto moet rijden. Ik ben ook niet zo'n fan van deze middelen.

Melatonine blijft dubbel; mensen met MS hebben daar gauw een tekort van, de ene site en neuroloog zegt dat je het gewoon kunt nemen, de ander juist weer niet...dus ook dat neem ik maar af en toe

Ik ben nu Tryptofaan aan het proberen. Maar ook daar weten huisarts en neuroloog niks van, dus het is zelf proberen en maar hopen dat het inderdaad geen kwaad kan omdat het lichaamseigen stof is.
Klick

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 @Viridis ik heb een gesprek gehad met mijn neuroloog oa. over methylfenidaat en ik mag het gaan proberen! :joepie:

natuurlijk ik weet ook wel dat voor mij de werking anders kan zijn, enz enz maar ik ben super blij dat ik het mag gaan proberen, ontdekken of ik er ook baat bij heb.

@Viridis welke sterkte/hoeveelheid gebruik je? gebruik je het dagelijks? waar moet ik op letten? tips?
Steenbokje76

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Wat fijn dat je mag gaan uitvinden of methylfenidaat iets voor je zal gaan doen.
Ik hoop dat de bijwerkingen meevallen.
Hou ons sws op de hoogte als je wilt...
Ik ben ook wel benieuwd. Heb al 2.5 jr amper een sociaal leven door de extreme vermoeidheid dus wellicht is het een idee om er bij mijn neuroloog toch ook eens naar te informeren.
Maar ik denk dat ze er geen voorstander van is.....maar dan zijn er evt nog andere routes uiteraard. :arrow:

Uiteindelijk blijft het mijn lichaam...en ik beslis daar zelf over

Maar top dat jij het alvast mag gaan ervaren en ik hoop van harte dat je er baat bij hebt!!

Ga jij het dagelijks nemen?

Ik ben dan van plan om het zelf af en toe te nemen wanneer ik iets wil gaan ondernemen. Dit kan omdat het snel werkt en vrij kortdurend (zo'n 4 uur geloof ik).
Je hebt ook varianten die langwerkend zijn maar dan slaap ik helemaal niet meer in dus de kortwerkende variant zou fijn zijn...

Je mag het ook 4 uur voor slapen niet meer innemen...logisch anders ben je wellicht aan het stuiteren in je bed :brul:
Klick

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 ja zal ik doen. het is voorgeschreven als 2x daags, maar even puzzelen hoe ik het ga nemen en in welke sterkte.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp