Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

medicatie voor extreme vermoeidheid?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Toeter »

Goed nieuws @Klick ! Ik ben heel benieuwd! Succes!

Wanneer krijg je het?
Viridis

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Viridis »

Klick schreef: 06 feb 2023, 16:28 @Steenbokje76 @Viridis ik heb een gesprek gehad met mijn neuroloog oa. over methylfenidaat en ik mag het gaan proberen! :joepie:

natuurlijk ik weet ook wel dat voor mij de werking anders kan zijn, enz enz maar ik ben super blij dat ik het mag gaan proberen, ontdekken of ik er ook baat bij heb.

@Viridis welke sterkte/hoeveelheid gebruik je? gebruik je het dagelijks? waar moet ik op letten? tips?
Ha wat een goed nieuws @Klick! :goed:
Ik ben erg benieuwd hoe het je gaat bevallen en wat het met je gaat doen!

Ik gebruik 10 mg 2x pd, om 09:30 en 13:30. Het heeft een halfwaardetijd van 2 uur, na 4 uur is het bij mij wel uitgewerkt. Gelukkig zonder rebound-effect.
Soms neem ik het wat eerder in maar dat ligt ook aan de afspraken die ik heb. Ik hou wel altijd stipt die 4 uur aan.

Ik ben gestart met 2x daags 5 mg, de 10 mg tabletten die ik heb zijn deelbaar.
Na 2 weken is de ochtenddosering opgeschroeft naar 10 mg, toen ik merkte dat dit ook goed viel is de middagdosering ook naar 10 mg gegaan.

Ik gebruik het dagelijks, behalve wanneer ik ziek ben. Dan is er ook geen noodzaak om helder te zijn.

Bij hoge uitzondering mag ik nog een 3e dosering maar dat is dan wel een halve tablet.
Dit is eenmalig voorgekomen bij een autoreis van 10 uur, de 1e tablet nam ik dan om 07:30 en de laatste tablet dus om 15:30.

Tips? Nee niet echt, je gaat zelf wel aanvoelen wat fijn is of niet.
Bij mij werkt het na 30 minuten, wat bij mij heel geleidelijk gaat zonder hyper te zijn.
Ik vind het zelf erg prettig dat het snel uit mijn lichaam is en dat je geen spiegel hoeft op te bouwen en dat er, in mijn geval, geen gewenning optreedt.
Viridis

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Viridis »

@Klick
Ik gebruik mijn telefoonwekker voor de doseringen als geheugensteuntje.
En mocht je plannen hebben om naar het buitenland te reizen, zorg dat je op tijd een Schengenverklaring in huis hebt, scheelt heel wat stress :oops: :lol:
Klick

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Klick »

Viridis schreef: 07 feb 2023, 08:01 @Klick
Ik gebruik mijn telefoonwekker voor de doseringen als geheugensteuntje.
En mocht je plannen hebben om naar het buitenland te reizen, zorg dat je op tijd een Schengenverklaring in huis hebt, scheelt heel wat stress :oops: :lol:
o, heb je er een document voor nodig? (ik reis altijd binnen europa) waar haal je zo n verklaring en wie moet dat stempelen/tekenen?
Viridis

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Viridis »

Klick schreef: 07 feb 2023, 10:07 o, heb je er een document voor nodig? (ik reis altijd binnen europa) waar haal je zo n verklaring en wie moet dat stempelen/tekenen?
https://www.hetcak.nl/regelingen/medici ... rklaringen
Huisarts laten ondertekenen en digitaal opsturen naar het CAK.

Het medicatiepaspoort is namelijk niet voldoende.
Klick

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Klick »

dank je!
ik heb inmiddels het middel binnen en ga morgen beginnen met 2x5mg
Steenbokje76

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Ben benieuwd naar je ervaringen! :-)
Klick

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Klick »

@Steenbokje76
ik wil je echt heeeeeel erg bedanken voor dit topic!!! Deze vraag, dit topic, heeft mijn leven totaal veranderd. Zoveel meer mens voel ik mezelf en daar ben ik jou en @Viridis heel dankbaar voor!!

:knuffel: :knuffel: :knuffel: :knuffel:
Viridis

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Viridis »

@Klick Ik ben blij dat ik een nuttige bijdrage heb kunnen leveren :)
Hoop voor jou @Steenbokje76 dat er ook verandering gaat optreden, op wat voor manier dan ook!
Steenbokje76

Re: medicatie voor extreme vermoeidheid?

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
ik wil je echt heeeeeel erg bedanken voor dit topic!!! Deze vraag, dit topic, heeft mijn leven totaal veranderd. Zoveel meer mens voel ik mezelf en daar ben ik jou en @Viridis heel dankbaar voor!!
Heel graag gedaan. :knuffel:
Ben blij dat ik iets heb kunnen bijdragen met mn topic.
Hoop zelf ook een oplossing te gaan vinden. We'll see.

Dit forum is er om elkaar te steunen en te helpen. Of gewoon even van je af kunnen schrijven..
We helpen elkaar.

@Viridis
Hoop voor jou @Steenbokje76 dat er ook verandering gaat optreden, op wat voor manier dan ook!
Dank je. Ik ook...
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp