Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hulpmiddelen in het ziekenhuis

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Miranda1995

Hulpmiddelen in het ziekenhuis

Bericht door Miranda1995 »

Hallo iedereen!

Ik ben Miranda en ik ben op dit forum gekomen via mijn moeder, Sylvia. Zij heeft al een lange tijd progressieve MS. Zelf werk in het ziekenhuis als radiodiagnostisch laborant in opleiding. Daarbij begeleid ik bijvoorbeeld patiënten tijdens een MRI- of CT-onderzoek. Ik weet dat mijn moeder er soms tegenop ziet om naar het ziekenhuis te gaan, daarom wilde ik voor een schoolopdracht iets maken waar mensen met MS hopelijk baat bij hebben.

Dit is een infographic geworden waarop te vinden is van welke hulpmiddelen u gebruikt kunt maken in het ziekenhuis. Het doel hiervan is om de patiënt gerust te stellen voorafgaan aan het onderzoek en om meer controle te geven. Ook zal degene die het onderzoek uitvoert zich beter kunnen voorbereiden door bijvoorbeeld de hulpmiddelen alvast klaar te zetten. Hieronder vindt u een link naar de infographic:

https://imgur.com/a/oeqK8V9

Graag zou ik jullie om feedback willen vragen:
- Is dit iets waar u behoefte aan heeft?
- Zou u er gebruik van maken?
- Is er iets wat u nog zou willen toevoegen? Of juist weglaten?
- Vindt u het mooi vormgegeven?
- Vindt u het overzichtelijk en duidelijk?
- Etc.

Alvast heel erg bedankt!

Liefs Miranda
Marina

Re: Hulpmiddelen in het ziekenhuis

Bericht door Marina »

Hallo Miranda,

Wat goed dat je voor je schoolopdracht iets wil maken waar mensen met MS baat bij hebben!

Ik ben zelf gisteren nog voor een MRI naar het ziekenhuis geweest en zal je vanuit mijn persoonlijke ervaring feedback geven.

Rolstoel huren:
In mijn ziekenhuis zijn wel rolstoelen beschikbaar (te leen) maar dit zijn rolstoelen die voortgeduwd moeten worden door iemand anders. Het zou handig zijn en je zelfstandigheid/controle vergroten als je de rolstoel zelf kunt bewegen. Het zou ook handig zijn als je deze niet hoeft te huren maar eveneens kunt lenen. Dat scheelt weer een paar extra (vermoeiende) handelingen.

Gastvrouw/-heer:
Het kan zeker handig zijn als een gastvrouw/-heer je naar je afspraak kan brengen en de aanmelding voor je kan doen. Zelf kan ik bijv. maar kort staan dus dat kan lastig zijn als er een lange(re) rij is bij de balie.
Ook als de afstand van de ingang van het ziekenhuis tot de onderzoeksruimte groot is (lange ziekenhuisgangen) kan dit nuttig zijn.

Begeleider mee:
Het is handig als er een begeleider mee mag bij onderzoeken, zoals een MRI-onderzoek.
Deze kan je dan helpen bij het omkleden, schoenen aan en uit doen e.d.
Omdat je geen krukken mee mag nemen in de MRI-ruimte kan deze je ook helpen bij het lopen van de kleedkamer naar de MRI-tunnel en terug.
Wat extra tijd zou handig zijn omdat bovenstaande handelingen extra tijd kunnen kosten.

Tillift/papegaai:
Kan zeker handig zijn bij bijv. het op en van de onderzoekstafel komen/het omhoog komen van ligstand in zitstand op de onderzoekstafel.

Ik vind de infographic heel duidelijk. Misschien zou het ook nog duidelijk gemaakt kunnen worden in de titel dat het om hulpmiddelen tijdens een ziekenhuisbezoek voor onderzoek gaat?


Veel succes gewenst met je opdracht!
Laatst gewijzigd door Marina op 06 apr 2023, 13:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Miranda1995

Re: Hulpmiddelen in het ziekenhuis

Bericht door Miranda1995 »

Hoi Marina,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ben erg blij met de feedback en zal dit ook zeker meenemen!

Groetjes Miranda
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Hulpmiddelen in het ziekenhuis

Bericht door Toeter »

Beste @Miranda1995

Ik vind je infographic erg mooi vormgegeven en duidelijk.

Ik heb verder geen feedback. Het is op mij (nog) niet van toepassing en ik vind het moeilijk in te schatten, waar ik persoonlijk behoefte aan zou hebben.

Ik wil je succes wensen met je studie en ik hoop dat je nog veel reacties krijgt!

Groetjes,
Toeter
Steenbokje76

Re: Hulpmiddelen in het ziekenhuis

Bericht door Steenbokje76 »

Hi @Miranda1995

Op mij is dit (nog) niet van toepassing als MS patiënt.

Echter, vroeg me wel af wat de richtlijnen zijn voor een hulphond meenemen naar binnen als je die nodig hebt als MS patiënt.

Want was recent getuige van een felle discussie in het ziekenhuis waarbij de hulphond geweigerd werd door de radioloog in de kleedruimte, omdat het niet (tijdig) was aangevraagd. Deze vrouw zat in een rolstoel en had een hulphond nodig bij het uitkleden.
De hond zou overigens niet mee gaan in de onderzoeksruimte.

Zag ook dat het niet vermeld wordt op je infographic.

Succes en veel plezier met je opdracht!
Marina

Re: Hulpmiddelen in het ziekenhuis

Bericht door Marina »

De vormgeving vind ik ook mooi.
En ik vind het goed dat de tekst niet allemaal onder elkaar staat maar links en rechts verspreid zodat het door de ruimte tussen de stukjes tekst ook leesbaarder is voor mensen met zichtproblemen.
Klick

Re: Hulpmiddelen in het ziekenhuis

Bericht door Klick »

@Miranda1995 het is zekers goed leesbaar! ik heb last met lezen en door cognitie gaan soms woorden dansen als er lappen onder elkaar staan.

ik vind de opmerking van @Marina over het hoepelen een hele goeie! dat je een rolstoel kunt pakken als je het hele stuk niet kunt lopen, ok, maar het maakt je gelijk afhankelijk als je jezelf niet kan voortbewegen!

rollator zou ook fijn zijn. vooral als je een tas moet brengen bij iemand of zelf spullen bij je hebt.

ik heb voornamelijk last van mijn cognitie door ms, aan mij is niks te zien, maar in een ziekenhuis voel ik me vaak verloren. (ben begin 40) overdondert door de grote hoeveelheid mensen die doorelkaar loopt en ook praat iedereen daar intens.
het zou fijn zijn als je ook iets zegt over een stilteruimte om even je hoofd leeg te kunnen laten lopen.

En dat afdeling neurologie niet een gedeelde wachtruimte met nog 6 afdelingen heeft. mijn energie is op nog voor ik bij de arts ben, puur door de wachtruimte en alle gesprekken wat dit hoofd probeert te volgen! (is geen keuze als je filter kapot is)

wat mij ook helpt is dat ik inmiddels weet dat een arts het niet raar vind dat je een briefje bij je hebt en/of geeft. om niks te vergeten dat geeft rust.

bij een mri vind ik het fijn dat mijn hoofd vastgezet wordt, ik het niet kan bewegen. ook een spiegeltje met beelden maakt het prettiger. maar het fijnste vind ik nog dat steeds gezegd wordt hoe lang een bepaalde tik-sessie duurt.
de laatste twee jaar heb ik dat in “mijn” ziekenhuis en ervaar dat als fijn. dan lig je niet zo in onwetendheid hoe lang het nog duurt.
Marina

Re: Hulpmiddelen in het ziekenhuis

Bericht door Marina »

Klick schreef: 07 apr 2023, 08:54 rollator zou ook fijn zijn. vooral als je een tas moet brengen bij iemand of zelf spullen bij je hebt.
Ja inderdaad!
En bij rollator of rolstoel zou het goed zijn als daar ook (dubbele) stok-/krukkenhouders op zitten zodat je je handen vrij hebt om te hoepelen/beide rollatorhandvatten vast te pakken.
...maar het fijnste vind ik nog dat steeds gezegd wordt hoe lang een bepaalde tik-sessie duurt.
Zeker. En ook dat van tevoren wordt gezegd hoelang de totale MRI ong. gaat duren.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Hulpmiddelen in het ziekenhuis

Bericht door Toeter »

Klick schreef: 07 apr 2023, 08:54 maar het fijnste vind ik nog dat steeds gezegd wordt hoe lang een bepaalde tik-sessie duurt.
Ik zat toevallig gisteren nog te denken hoe irritant ik dat eigenlijk vind en dat ik volgende keer echt ga vragen of ze dat niet willen doen :D

Ik lig altijd half te slapen in de MRI. Ik doe mijn ogen dicht voordat het masker op gaat, anders raak ik een beetje claustrofobisch. Ik doe ze geen moment open. Ik ben echt ver weg in gedachteland en ik vind het eerder storend als ze tegen me praten.

Ik snap dat ik vast een rare ben hoor. Misschien zijn het de kleine kinderen: ik kan precies 1x per jaar overdag 20 minuten liggen met mijn ogen dicht :p
zuxso

Re: Hulpmiddelen in het ziekenhuis

Bericht door zuxso »

Ik haal alle benodigdheden van www.sordent.nl. Gaat tot nu toe goed. Ze reageren snel en leveren snel.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp