Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

prijsplafond energiekosten

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
AngelNoa

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door AngelNoa »

ik zit in een huurwoning en de zonnepanelen zijn door de woningstichting geplaatst maar geen warmtepomp. Voor airco heb ik geen geld. Met mijn verbruik zit in (jaarafrekening augustus 2022) stroom 763 en gas 628. Dat plafond heb ik dus zoals ik het begrijp niets mee te maken. Maar dat wil niet zeggen dat ik een nieuw maandbedrag dalijk gewoon zomaar kan betalen...ik wachtdus eind jan af (ook omdat ik dan weet hoe hoog mijn netto loon zal uitpakken en hoe mijn Oasen (water) uitpakt.
Steenbokje76

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Steenbokje76 »

@AngelNoa

Je bedoeld dat je niets met energieplafond te maken hebt omdat je jaarverbruik sowieso onder het maximum zit van het energieplafond?
In dat geval heb je gelijk. Voor jou is de verdeling als volgt, uitgaande van jaarrekening op 15 augustus (weet je exacte datum jaarrekening niet) :

Datum: 15 augustus

Tot je jaarrekening, mag je in 2023 732 m3 gas en 1672 kWh elektriciteit hebben verbruikt om onder het prijsplafond te blijven.

VANAF je jaarrekening tot 31 december heb je dan nog 468 m3 gas en 1228 kWh elektriciteit over om onder het plafond te blijven.


Dus met het verbruik dat je vermeldde zal je hier zeer waarschijnlijk goed mee uitkomen.
Maar niemand kan het weer voorspellen en hoe dus het gasverbruik (en stroomverbruik) zal zijn in 2023.

Zo te lezen heb je echter voldoende inzicht in je situatie en zal je het verder ook zelf prima in de gaten kunnen houden.
Goed bezig :-)
Steenbokje76

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Steenbokje76 »

Ps. Per 1 januari 2023 worden bestaande bruto uitkeringen in de WAO/WIA verhoogd met 10,15%.
Als je zou willen zou je nu al een netto berekening kunnen maken, maar vanaf ong. half januari zoiets staat de uitkeringsspecificatie weer klaar dus zie je het vanzelf
Klick

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Klick »

voor iedereen die geen airco verwarming heeft, maar wel zonnepanelen. ga elektrisch verwarmen! koop een kacheltje ze zijn er al voor 80,-

bijvoorbeeld deze https://www.bol.com/nl/nl/p/tristar-ka- ... gK5RvD_BwE

let wel op dat je je cv stilzet als je je thermostaat in dezelfde ruimte hebt, als het vriest is het dus geen goed idee voor je leidingen!

je hebt er geen warm water door maar wel een warme kamer
deze is niet geschikt voor een badkamer, maar ook die zijn er..

met deze prijzen verdient het zichzelf terug…
Klick

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Klick »

ik snap eindelijk wat ze doen, hierna even een copy van een rekenvoorbeeld als je boven het verbruiksplafond zit:
Rekenvoorbeeld 2: je komt boven het verbruiksplafond
Dit is een rekenvoorbeeld voor je gaskosten

De jaarafrekening ontvang je in dit voorbeeld op 15 april.
Het verbruiksplafond tussen 1 januari en 15 april is 620 m3.
Het plafondtarief is € 1,45.
Je verbruik tussen 1 januari en 15 april is 700 m3.
Op 1 april veranderde het tarief van je contract.

Rekenvoorbeeld

Van 1 januari t/m 31 maart was je contracttarief € 3,20 per m3. Je verbruikte in deze periode 660 m3 gas.
Van 1 april t/m 15 april was je contracttarief € 1,40 per m3. In deze periode verbruikte je 40 m3 gas.
Je leveringskosten voor gas waren in deze periode in totaal € 2.168
(660 x 3,20 + 40 x 1,40 = 2.168).
Je gemiddelde tarief was in deze periode € 3,10 per m3 gas. Dit berekenen we door je kosten te delen door het verbruik (2.186/ 700 = 3,10).
Je gemiddelde contracttarief was dus € 1,65 hoger dan het prijsplafond (3,10 - 1,45).
Je verbruik was 700 m3. Dit ligt boven het verbruiksplafond voor deze periode (620 m3). Voor de eerste 620 m3 geldt het prijsplafond. Voor de 80 m3 daarboven betaal je het tarief van je contract.
De vergoeding van het prijsplafond is dus € 1.023 (620 x 1,65 = 1.023). Dit bedrag wordt op de jaarafrekening in mindering gebracht.
Je leveringskosten voor gas komen dus uit op € 1.145 (2.168 - 1.023 = 1.145).
Afbeelding
AngelNoa

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door AngelNoa »

@Steenbokje76 dank je dat is in elk geval iets duidelijker zo ja.
En helaas zijn we altijd afhankelijk van wat het weer doet.
(maar als ik eerlijk mag zijn; wel of geen energie-crisis; ik mis de winter!!! Waar gaat het heen met dit klimaat? Doodziek wordt ik van de lange warme zomers en alle regen)

wat betreft uitkering; meestal krijg ik dat overzicht rond de 12e dus dat zal ik komende week wel weten. Ik gok tussen de 50 en 100 eurp als ik van mijn netto uitga ;-)

@Klick ik dacht juist dat electrisch niet voldoende kon verwarmen en echt véél energie verbruikt op een dag (net als een mobiele airco zeg maar) (sowieso schijnt infrarood beter te zijn?) daarom ben ik daar maar niks mee gaan doen...
Jetteke

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Jetteke »

AngelNoa schreef: 07 jan 2023, 07:34 @Klick ik dacht juist dat electrisch niet voldoende kon verwarmen en echt véél energie verbruikt op een dag (net als een mobiele airco zeg maar) (sowieso schijnt infrarood beter te zijn?) daarom ben ik daar maar niks mee gaan doen...
Ik ga sowieso kijken naar een infraroodpaneel, maar ik verwarm mijn woonkamer nu met een elektrisch kacheltje en dat valt me enorm mee. Ik zet hem het eind van de middag aan als het minder dan 18,5 graden is en na een uurtje kan hij weer uit en dan blijft de warmte de rest van de avond wel hangen. Qua stroomverbruik valt het me ook enorm mee. Ik heb hem niet elke dag aangezet deze afgelopen week, maar qua stroom zit ik deze eerste week van het jaar nu op 12 kWh. Daar doe ik het wel voor, hoor ;-)
Klick

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Klick »

edit: 1 kilowattuur (kWh) komt overeen met het energieverbruik van een elektrisch toestel van 1000 watt of 1 kilowatt gedurende 1 uur.
dus onderstaande beredenering klopt.
=======

@AngelNoa ik weet het niet precies…

kan ik het simpel berekenen zoals
2000w is 2kw is 2kwh is 2x40cent is 80cent?

dan kan ik tov 1m3 gas 1,8u dat kacheltje draaien op vol vermogen.
als ik binnen het prijsplafond blijf.

zelf ga ik er overheen met gas, als ik er dan vanuit ga dat 1m3 me 3,40 kost kan ik bijna 4 en een half uur dat kacheltje draaien. En hij verwarmd 25m2.

klopt mijn berekening?

ik heb zonnepanelen zoveel als nagenoeg mijn verbruik is, dus ik heb makkelijk praten.. maar ik denk zeker dat als je een nieuw type kacheltje hebt het nu wel uit kan. het is kiezen tussen duur en 3xduur. dan kies ik liever voor duur.

over infrarood paneel heb ik gelezen/youtube gezien dat dat echt stralingswarmte is vergelijkbaar als een lantaarnpaal, uit de straling is uit de warmte
AngelNoa

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door AngelNoa »

sorry al die cijfertjes zeggen me niks...en ik denk dat het ook allemaal afhankelijk is van hoe groot je huis is, hoe geïsoleerd je huis is en in hoeverre je tegen de kou kan. Hier is het bv ook heel erg afhankelijk van welke kant de wind staat en hoe hard hij waait.

zoals gezegd; ik wacht alles deze maand even af en dan zie ik wel of en welke actie ik onderneem.
Bedankt voor het meedenken!
Klick

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Klick »

het lijkt er op dan vattenfall in hun verbruikskosten nog uitgaan van het contracttarief ipv het prijsplafond.. iemand dat ook gezien?
ze zeggen dat alles is meegenomen prijsplafond, btw en belasting.. maar als ik die prijs zie mag ik hopen dat ik gelijk heb.

als ik de kosten deel door het aantal m3 komt dat uit op ongeveer 3,20 per m3

iemand?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp