Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

prijsplafond energiekosten

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Steenbokje76

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
Klopt er wordt in het verbruiksoverzicht van vattenfall geen rekening gehouden met energieplafond.
Bij je persoonlijke termijnbedrag advies echter zie je wat het energieplafond voor jou betekend incl btw en belastingen.

Ik krijg van bovenstaande een melding in de vattenfall app. Jij niet?
Klick

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Klick »

Steenbokje76 schreef: 08 jan 2023, 16:58 @Klick
Klopt er wordt in het verbruiksoverzicht van vattenfall geen rekening gehouden met energieplafond.
Bij je persoonlijke termijnbedrag advies echter zie je wat het energieplafond voor jou betekend incl btw en belastingen.

Ik krijg van bovenstaande een melding in de vattenfall app. Jij niet?
thnx @Steenbokje76
nee ik heb de app niet, wel mijn vattenfall, daar lijkt het net alsof alles al meegerekend is dus ik snapte het al niet.

en het termijnbedrag houdt rekening met je verwachte verbruik toch?
dus als ik nu bespaar, zie ik dat niet direct terug.
Steenbokje76

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
Jammer genoeg kun je alleen.bijv. je dagelijkse of wekelijkse verbruik zien van stroom en gas, dus niet de correcte kosten die erbij horen incl btw en belastingen.

De kosten kun je nu volgens mij alleen nog zien in je maand energierapport . Dan krijg je wel de juiste kosten erbij vermeld.

Of zelf alles tussentijds handmatig berekenen... maarja das wel een klus steeds.

Zelf houd ik gewoon een gemiddeld verbruik (kwh stroom en kuub gas ) aan per week of per maand.
Dan weet ik dat ik goed zit als ik daar niet ver boven zit.
En met dit zachte winterweer maak ik me ook minder zorgen.
Klick

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 ik hou de m3 per dag bij (ben geschrokken van de kosten van december) het is nog maar de vraag of ik het plafond kan halen met mijn huis.
Steenbokje76

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
Ik vind het sowieso een ondoorzichtig zooitje bij al die energiebedrijven.
Ze kunnen doen wat ze willen. Door inkoop gas op een eerder moment torenhoge prijzen vragen op een moment dat de inkoopprijs van gas juist erg laag is. Vraag me af wie dit soort dingen allemaal controleert. Dus de inkoopmomenten, gehanteerde prijzen etc.

Energie had gewoon iets van de overheid moeten blijven en niet allemaal geprivatiseerde aparte bedrijven die dikke winst maken over de rug van burgers. De energiebedrijven hebben behoorlijke macht en controle. En de overheid laat het allemaal maar toe.
Maar das mijn bescheiden mening weer... :banghead:
het is nog maar de vraag of ik het plafond kan halen met mijn huis.
Bedoel je dat je er overheen gaat of er juist onder blijft?
Klick

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 ik denk dat niemand dat controleert EN ik denk dat ze daar nu achter zijn.
ik ga er normaal flink overheen. het is een huis uit de jrn ‘70 muren en vloer wel geïsoleerd maar de spouw blijft “dun” en de beglazing is wel dubbel, maar dubbel uit die tijd.. ik stook alleen in de ochtend 3 uurtjes, alleen beneden, maar zit op 8m3 nu.
heb gelukkig wel alternatief voor in de avond.
Steenbokje76

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Heb ook een jaren 70 huis. Nadat ik het huis gekocht had, 2.5 jaar geleden heb ik flink gerenoveerd en ook al wat aan isolatie gedaan (kruipruimte voorzien van die isolatieparels, goede ventilatie verzorgd in het huis, dubbel glas overal en kieren gedicht etc.. Ik heb enorm veel gedaan, maar het blijft een jaren 70 huis met inderdaad relatief dunne spouwmuren.
Er mag bij mij in de spouw ook geen purschuim bij het soort bakstenen dat is gebruikt, want dan kan vocht niet meer weg met alle gevolgen van dien op langere termijn... dus begin daar maar niet aan.
Is purschuim bij jouw muren wel mogelijk?

Woon daarnaast aan het water (dus meer wind) en zit alleen met 1 muurtje aan de buren vast. De rest is vrijstaand en boven etage ook helemaal vrij, en dat betekent wel veel meer moeten stoken omdat je niet profiteert van de warmte van buren m.b.t. stoken.
Wel super lekker natuurlijk en ik geniet ook van de rust (heb jarenlang geluidsoverlast gehad op vorige adres) en heb dit huis net op tijd gekocht toen ik mijn bedrijf nog had. Na de renovatie en de verhuizing kreeg ik mijn eerste grote schub en een jaar daarna moest ik mijn bedrijf opgeven.

Heb je wel een goed isolerende voordeur?
Mijn voordeur is nog de originele van de jaren 70 en dus krom getrokken in de loop der tijd.
Eind feb wordt eindelijk mijn nieuwe voordeur geleverd. Weer een bak met geld weg... maar ja de huidige voordeur kan echt niet meer.
Daar waait het zo doorheen! Dus nu alles provisorisch vastgezet zodat er zo weinig mogelijk tocht in kan....
Dango

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Dango »

Om e.e.a. in de gaten te houden heb ik bij Vattenfall een kado met de gespaarde punten uitgezocht , een P1 meter die rechtstreeks I de slimme meter kan worden geprikt, de geldende tarieven kan je invoeren en daarbij heb je gelijk per dag/maand/jaar het overzicht wat je hebt verbruikt.

Je gaat zeker in het begin veel kijken maar dat is beter dan de onrust die je hebt als je geen overzicht hebt en niet weet of je bezuiniging (op wat voor een manier dan ook) zich terug betaald.

De versie van de slimme meter bepaald of je wel of niet een adapter nodig heb om de P1 meter te voeden.


Hier onder het verbruik met airco in onze woonkamer en zonnepanelen op het dak (ZP leveren weinig op in de winter dus te verwaarlozen in November/December) en de nieuwe prijzen volgens het prijsplavond 1,45 m3 gas en 40 cent per kWh.

Als ik de december tarieven (3,20 m3 gas en 80 cent kWu invul op de P1 app dan ga je wel schrikken van het bedrag wat dan verschijnt.

De prijzen zijn de kale prijzen.
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Klick

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Klick »

Steenbokje76 schreef: 09 jan 2023, 10:46 @Klick

Heb ook een jaren 70 huis. Nadat ik het huis gekocht had, 2.5 jaar geleden heb ik flink gerenoveerd en ook al wat aan isolatie gedaan (kruipruimte voorzien van die isolatieparels, goede ventilatie verzorgd in het huis, dubbel glas overal en kieren gedicht etc.. Ik heb enorm veel gedaan, maar het blijft een jaren 70 huis met inderdaad relatief dunne spouwmuren.
Er mag bij mij in de spouw ook geen purschuim bij het soort bakstenen dat is gebruikt, want dan kan vocht niet meer weg met alle gevolgen van dien op langere termijn... dus begin daar maar niet aan.
Is purschuim bij jouw muren wel mogelijk?

Woon daarnaast aan het water (dus meer wind) en zit alleen met 1 muurtje aan de buren vast. De rest is vrijstaand en boven etage ook helemaal vrij, en dat betekent wel veel meer moeten stoken omdat je niet profiteert van de warmte van buren m.b.t. stoken.
Wel super lekker natuurlijk en ik geniet ook van de rust (heb jarenlang geluidsoverlast gehad op vorige adres) en heb dit huis net op tijd gekocht toen ik mijn bedrijf nog had. Na de renovatie en de verhuizing kreeg ik mijn eerste grote schub en een jaar daarna moest ik mijn bedrijf opgeven.

Heb je wel een goed isolerende voordeur?
Mijn voordeur is nog de originele van de jaren 70 en dus krom getrokken in de loop der tijd.
Eind feb wordt eindelijk mijn nieuwe voordeur geleverd. Weer een bak met geld weg... maar ja de huidige voordeur kan echt niet meer.
Daar waait het zo doorheen! Dus nu alles provisorisch vastgezet zodat er zo weinig mogelijk tocht in kan....
bij mij in de spouw zitten kleine bolletjes, dan gaat het wel redelijk goed met afwatering in de spouw. redelijk want wel wat last van vocht. maar ja het was al gedaan voor ik het kocht..
voordeur is goed, tochtte maar een driepuntsslot in laten zetten.. we gebruiken hem amper.
ik woon langs een bosstrook die weer langs open velden ligt. vrijstaand ook hier heeft de wind vrij spel.

heb ook verbouwd, maar met de huidige prijzen een stuk minder kunnen doen dan vooraf ingeschat. het budget is een keer op.
Klick

Re: prijsplafond energiekosten

Bericht door Klick »

Dango schreef: 09 jan 2023, 11:55 Om e.e.a. in de gaten te houden heb ik bij Vattenfall een kado met de gespaarde punten uitgezocht , een P1 meter die rechtstreeks I de slimme meter kan worden geprikt, de geldende tarieven kan je invoeren en daarbij heb je gelijk per dag/maand/jaar het overzicht wat je hebt verbruikt.

Je gaat zeker in het begin veel kijken maar dat is beter dan de onrust die je hebt als je geen overzicht hebt en niet weet of je bezuiniging (op wat voor een manier dan ook) zich terug betaald.

De versie van de slimme meter bepaald of je wel of niet een adapter nodig heb om de P1 meter te voeden.


Hier onder het verbruik met airco in onze woonkamer en zonnepanelen op het dak (ZP leveren weinig op in de winter dus te verwaarlozen in November/December) en de nieuwe prijzen volgens het prijsplavond 1,45 m3 gas en 40 cent per kWh.

Als ik de december tarieven (3,20 m3 gas en 80 cent kWu invul op de P1 app dan ga je wel schrikken van het bedrag wat dan verschijnt.

De prijzen zijn de kale prijzen.
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
wat handig! ik zal eens ff inloggen en kijken, bedankt voor de tip :thumbup:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp