Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hyperventilatie

Hier is ruimte voor nieuwe leden om zich voor te stellen en voor iedereen die meer over zichzelf wil vertellen
Marina

Re: Hyperventilatie

Bericht door Marina »

Fijn @Jelly dat je hart en je bloeddruk in orde zijn en je geen bloeddruk-medicatie meer hoeft te slikken!

Het zou goed kunnen dat het een flinke hyperventilatieaanval is geweest ja, als je kijkt naar de symptomen die je toen had. Ik kan me herinneren dat elk symptoom dat je toen had in het beeld paste van zo'n aanval.

Weet je therapeut trouwens ook dat je (waarschijnlijk) een aanval hebt gehad? Hij/zij zou je waarschijnlijk ook advies kunnen geven over wat je kunt doen mocht je (onverhoopt) nog eens zo'n aanval voelen opkomen.
Ik heb destijds naast ademhalingsoefeningen ook ontspanningsoefeningen gekregen. Krijg of doe jij die zelf ook? Deze kunnen ook helpen om de onderliggende spanningen te verminderen waardoor je minder snel last zult hebben van hyperventilatie (aanvallen).
Jelly

Re: Hyperventilatie

Bericht door Jelly »

@Marina
Weet je therapeut trouwens ook dat je (waarschijnlijk) een aanval hebt gehad? Hij/zij zou je waarschijnlijk ook advies kunnen geven over wat je kunt doen mocht je (onverhoopt) nog eens zo'n aanval voelen opkomen.
Ik heb destijds naast ademhalingsoefeningen ook ontspanningsoefeningen gekregen. Krijg of doe jij die zelf ook? Deze kunnen ook helpen om de onderliggende spanningen te verminderen waardoor je minder snel last zult hebben van hyperventilatie (aanvallen).
Mijn therapeut en ook ms verpleegkundige zijn op de hoogte. Ik heb al verschillende ademhalingsoefeningen/ontspanningsoefeningen gekregen. Ik heb nog twee afspraken/vergoedingen te goed daarna vervalt de vergoeding. Mijn ms verpleegkundige zal zorgen voor een code chronisch ziek waardoor ik langer gebruik kan maken van de fysio want ik heb enorm veel baadt bij.
Marina

Re: Hyperventilatie

Bericht door Marina »

@Jelly Dat is mooi, dat je naast de ademhalingsoefeningen ook ontspanningsoefeningen krijgt.
En goed ook dat je die code chronisch ziek krijgt zodat de fysio vergoed blijft!
Jelly

Re: Hyperventilatie

Bericht door Jelly »

@Marina

Heb jij vaak een terugval gehad wat betreft de hyperventilatie?

Ik afgelopen week toevallig 2x ook weer erg beangstigend maar doorgegaan waar ik mee bezig was ondanks het onwerkelijk watten gevoel in m'n hoofd en linkerarm doof. (Dit is blijvend momenteel. ) en de bijbehorende steken borstkas.

Nu ben ik ivm omstandigheden bij de fysiotherapeut 4 weken niet geweest dus kun je nagaan hoeveel baadt ik daarbij heb.
Marina

Re: Hyperventilatie

Bericht door Marina »

Hee @Jelly, wat vervelend dat je 2 keer een terugval hebt gehad :hmmm: .
Wel goed van je dat je toch gewoon bent door gegaan met wat je aan het doen was :thumbup: !

Ik heb geen echte terugvallen meer gehad, maar weet wel dat spanningen het weer kunnen triggeren.
Had je misschien wat extra spanningen de afgelopen week (of niet lang daar voor)?
Hoe gaat het met je date, bijv., geeft dat misschien spanningen of iets anders dat je weet?

Jammer dat je niet naar de fysio kon de afgelopen tijd!
Wanneer kun je weer gaan en heb je nog iets aan oefeningen thuis gedaan/gehad?
Jelly

Re: Hyperventilatie

Bericht door Jelly »

@Marina
Had je misschien wat extra spanningen de afgelopen week (of niet lang daar voor)?
Hoe gaat het met je date, bijv., geeft dat misschien spanningen of iets anders dat je weet?
Ik was een weekje weg met een vriendin en misschien te weinig rust gepakt ondanks dat het heerlijk relaxed was.
Daten brengt idd ook weer onzekerheden met zich mee en daarin is het ook weer zoeken naar de grens.
Grote kans dat beide de hyperventilatie heeft getriggerd.
Wanneer kun je weer gaan en heb je nog iets aan oefeningen thuis gedaan/gehad?
Ik heb vanmiddag 14.30 weer een afspraak staan.
Ik heb de ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen gedaan en geprobeerd er niet tegen te vechten maar het toe te laten.
Marina

Re: Hyperventilatie

Bericht door Marina »

@Jelly
Fijn dat je een heerlijk relaxed weekje hebt gehad met een vriendin! Dat klinkt niet alsof je daar negatieve spanningen door hebt gehad :).
Ik kan me echter wel voorstellen, inderdaad, dat onzekerheden i.v.m. het daten spanningen geeft.
Ik weet niet of vermoeidheid ook hyperventilatie kan triggeren.. En je schreef ook dat het onwerkelijke, wattengevoel in je hoofd en het dove gevoel in je arm momenteel nog blijft. Dit kan bij chronische hyperventilatie voor komen, maar misschien heeft het ook wel te maken met de MS(?) Daar kan vermoeidheid in ieder geval zeker invloed op hebben.

Ik denk dat je er goed mee om gaat, door de ontspannings- en ademhalingsoefeningen te blijven doen en er niet tegen te vechten en door door te gaan met de dingen waar je mee bezig bent. Knap hoor :bravo:! Je kunt, ook al doe je je best, helaas niet voorkomen dat spanningen toch soms een invloed hebben op de hyperventilatie en leiden tot een aanval, maar zo te lezen raak je er niet meer zo van in paniek, zoals eerder, en dat is belangrijk en toch zeker winst en dat zorgt er ook voor dat een aanval niet zo erg escaleert.

Fijn dat je vanmiddag weer bij fysio terecht kon!
Ik ben benieuwd wat hij/zij erover denkt.
Jelly

Re: Hyperventilatie

Bericht door Jelly »

@Marina

Fijn half uurtje bij de fysiotherapeut gehad, ze gaf aan dat een terugval altijd op de loer ligt bij bewust of onbewuste spanningen.

Ze was blij om te horen dat ik er nu dmv haar oefeningen en tips beter mee om kan gaan.

Tijdens het behandelen van mijn nek al liggend ademhalingsoefeningen gedaan om dit thuis te herhalen.
Marina

Re: Hyperventilatie

Bericht door Marina »

Jelly schreef: 11 jul 2023, 18:39 Fijn half uurtje bij de fysiotherapeut gehad.
Ze was blij om te horen dat ik er nu dmv haar oefeningen en tips beter mee om kan gaan.
Fijn :) :thumbup: !
ze gaf aan dat een terugval altijd op de loer ligt bij bewust of onbewuste spanningen.
ja klopt, je kunt het niet helemaal voorkomen, maar er zeker wel beter/goed mee leren om te gaan.

Fijn dat je weer naar fysio kunt!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp