Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hyperventilatie

Hier is ruimte voor nieuwe leden om zich voor te stellen en voor iedereen die meer over zichzelf wil vertellen
Jelly

Hyperventilatie

Bericht door Jelly »

Hoi
Ik ben Jelly 42 jaar en heb sinds 1 mei 2006 ms.
Vanaf november 2021 ms behoorlijk actief, veel last van een zweverig/dronken gevoel met gevoelstoornis in linkerarm en benen.. dit maakt mij erg onzeker waardoor ik ga hyperventileren. Heel beangstigend. Is hier iemand die zich hierin herkend?
Jetteke

Re: Hyperventilatie

Bericht door Jetteke »

Jelly schreef: 07 jan 2023, 10:32 Hoi
Ik ben Jelly 42 jaar en heb sinds 1 mei 2006 ms.
Vanaf november 2021 ms behoorlijk actief, veel last van een zweverig/dronken gevoel met gevoelstoornis in linkerarm en benen.. dit maakt mij erg onzeker waardoor ik ga hyperventileren. Heel beangstigend. Is hier iemand die zich hierin herkend?
Hallo Jelly,
welkom op het forum. Wat naar dat dronken gevoel en die zweverigheid. Heb je het voorgelegd aan je MS verpleegkundige of neuroloog? Het lijkt me in elk geval een onderzoek of MRI waard.

Ikzelf ben meer bezig met mijn balans, alsof ik alles wat ik doe, in een rijdende trein doe. Ik herken een dronken gevoel wel uit de tijd dat ik de diagnose kreeg, vooral met lopen. Echt alsof ik ladderzat was. Dat werd gelukkig snel verholpen met een stootkuur prednison.
Jelly

Re: Hyperventilatie

Bericht door Jelly »

Hoi Jetteke,

Vorig jaar maart door de mri geweest ivm starten tecfidera ipv rebif.
De neuroloog en ms verpleegkundige zijn op de hoogte. Kan maandag wederom weer even contact opnemen.
Heb ook het vermoeden dat het uit mijn nek komt, daar zit veel spanning.

Die balans die jij omschrijft herken ik erg vervelend en vermoeiend.
Mag ik vragen hoelang jij de diagnose al hebt en gebruik je ook medicatie?
Jetteke

Re: Hyperventilatie

Bericht door Jetteke »

@Jelly
Ik kreeg de diagnose in juni 2020. Ik gebruik glatirameeracetaat (3 x per week). Fijn dat je snel terecht kunt!
Jelly

Re: Hyperventilatie

Bericht door Jelly »

Ik kan gelukkig mijn ms verpleegkundige altijd mailen bij vragen dat is erg fijn.
Marina

Re: Hyperventilatie

Bericht door Marina »

Hoi Jelly,

Ik herken een beetje het zweverige/dronken gevoel, maar heb vooral last van mijn balans, waar ik me soms ook onzeker door kan voelen, en heb ook jarenlang last gehad van chronische hyperventilatie (door een andere oorzaak, maar als ik veel last heb van mijn balans kan de hyperventilatie soms weer wat de kop opsteken).
Het lijkt mij behoorlijk lastig om je zweverig/dronken te voelen en daarnaast ook te hyperventileren, omdat hyperventileren op z'n beurt je ook weer een zweverig/licht-in-je-hoofd-gevoel kan geven wat je (nog) onzekerder kan maken.
Heb je ook angst om te vallen..?

Het zou denk ik goed kunnen zijn om het te doorbreken door over je onzekerheid/angst te praten en daarnaast de hyperventilatie aan te pakken. Zelf heb ik een tijdlang hulp gehad van een fysiotherapeut waar ik oefeningen van kreeg om de hyperventilatie te verminderen. Deze hebben redelijk goed geholpen.
Mocht je ook last hebben van angst om te vallen dan kan een fysiotherapeut ook met je oefenen om je zekerder te maken en het vertrouwen in je lichaam te vergroten.

Veel sterkte!
Jelly

Re: Hyperventilatie

Bericht door Jelly »

Hoi Marina,

Ik ben door de ms verpleegkundige doorgestuurd naar een psycholoog voor de hyperventilatie en de angst met betreffende nieuwe klachten. Ik heb misschien meer baadt bij een fysiotherapeut, dan kan die de nekklachten ook aanpakken.

Ik voel me tijdens het fietsen op en af stappen en het verkeer erom heen onzeker, ik fiets dan ook bijna niet.
Lopen maakt me ook onzeker, behalve wanneer ik samen met iemand loop.

Fijn om te horen dat je de hyperventilatie onder controle hebt!
Marina

Re: Hyperventilatie

Bericht door Marina »

Jelly schreef: 08 jan 2023, 09:32 Ik heb misschien meer baadt bij een fysiotherapeut, dan kan die de nekklachten ook aanpakken.
Dat wilde ik inderdaad ook nog schrijven (maar was ik helaas vergeten): dat een fysiotherapeut ook gelijk naar je nekklachten zou kunnen kijken. Mijn fysiotherapeut zei overigens altijd dat (in het algemeen) spanningen vaak "in je nek gaan zitten".
Goed dat je al met een psycholoog bezig bent/gaat voor je angst en hyperventilatie!

Heel herkenbaar wat betreft het op- en afstappen op en van de fiets en drukke/ingewikkelder verkeerssituaties. Dat zorgde op een gegeven moment ook bij mij dat ik me onzeker ging voelen. Ook soms bij het lopen, vooral bij het oversteken of bij uit stekende stoeptegels, hobbels en kuilen e.d.
Ik rijd sinds die problemen op een elektrische driewielfiets, wat de onzekerheid stukken minder heeft gemaakt, door de stabiliteit die een driewielfiets geeft.
Maak je ook gebruik van een hulpmiddel bij het lopen, zoals een wandelstok of kruk? Ik heb en had daar letterlijk en ook psychisch veel steun van en het is prettig dat het je zelfstandigheid vergroot bij het lopen als er niet iemand is die met je mee kan lopen.
Jelly

Re: Hyperventilatie

Bericht door Jelly »

Hoi Marina,

Ik maak "nog" geen gebruik van hulpmiddelen. Ik vind dit toch wel een "dingetje" dan is het echt zichtbaar al kan het je leven wel enorm verrijken.

Gebruik je een stok of een kruk?

Heb jij allang de diagnose MS en gebruik je ook medicatie?

Ik ben vorig jaar overgestapt na 15 jaar gebruik rebif naar tecfidera.
Marina

Re: Hyperventilatie

Bericht door Marina »

Hoi Jelly,

Ik heb de diagnose nu 5 jaar, maar had daar voor al ongeveer 15 jaar heel af en toe milde klachten. De diagnose is pas gesteld nadat ik vrij plotseling nieuwe, ernstiger klachten kreeg.

Toen ik zo'n 3 jaar geleden nieuwe klachten erbij kreeg en uit de MRI bleek dat ik laesies erbij had gekregen mocht ik (eindelijk) beginnen met medicatie. Ik gebruik nu zeposia (ozanimod).
Goed overigens dat je over gestapt bent van rebif naar tecfidera! Hoewel sommige mensen het "goed doen op" rebif geeft tecfidera i.h.a. betere resultaten. Maar misschien wist je dit al.

Ik gebruikte de eerste tijd een gewone, hippe, wandelstok die ik nog had uit de tijd dat ik nog lange wandelingen maakte (in soms heuvelachtige gebieden). Dat voldeed toen goed en het gaf me niet zo'n "gehandicapt" gevoel. Toen m'n balans minder werd ben ik op advies van een fysiotherapeut over gestapt op 1 of, bij langer lopen, 2 krukken. De kruk geeft me ook niet echt een gehandicapt gevoel omdat deze ook vaak tijdelijk gebruikt wordt bij een gebroken been bijv.

Ik vond het in het begin ook wel een beetje "een dingetje" hoor, maar nu ben ik blij dat ik ze heb. Wandelen zonder is nl. een hele oefening geworden die ik nog maar kort volhoud. En lopen met kruk of stok geeft me een zekerder gevoel ook. En op die manier blijf je ook meer in beweging. Heel belangrijk bij MS.
Ook heb ik ontdekt dat de zichtbaarheid ook z'n voordelen kan hebben omdat mensen dan voorzichtiger zijn en je meer de ruimte geven.

Misschien zou voor jou een gewone, doorsnee wandelstok al afdoende zijn. Ik heb daar zelf langere tijd goed mee uit de voeten gekund. Ik heb toen een opvouwbare erbij gekocht, met ergonomische handgreep voor extra steun, die ik in m'n tas kon meenemen als ik hem niet constant nodig had.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp