Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hyperventilatie

Hier is ruimte voor nieuwe leden om zich voor te stellen en voor iedereen die meer over zichzelf wil vertellen
Jelly

Re: Hyperventilatie

Bericht door Jelly »

@Marina

De fysiotherapeut gaf dit boek als tip door om te gaan lezen...
Marina

Re: Hyperventilatie

Bericht door Marina »

@Jelly dat is mooi en dan sluit zijn behandeling waarschijnlijk goed aan bij het boek!
Jelly

Re: Hyperventilatie

Bericht door Jelly »

Kleine update,

Inmiddels door ademhalingsoefeningen en het behandelen van de spierspanning in de nek door de fysiotherapeut gaat het stapje voor stapje de goede kant op..en is het zweverige/dronken gevoel ook minder... niet meer constant aanwezig maar bij vlagen..

Het blijft beangstigend maar spreek mezelf tijdens een aanval geruststellend toe en probeer afleiding te zoeken.
Marina

Re: Hyperventilatie

Bericht door Marina »

@Jelly
Wat fijn dat de behandelingen je nu toch beginnen te helpen!

Heel goed ook dat je jezelf geruststellend toespreekt tijdens een aanval :thumbup: . Dat is trouwens ook wat mijn therapeut mij destijds aanraadde. Jezelf toespreken dat het niet zo is dat je iets ernstigs overkomt/je flauw valt o.i.d. maar dat dat nare gevoel 'slechts' komt doordat je te hoog/te diep ademhaalt en dat het ook weer zal verdwijnen.

De klachten zullen helaas niet zo snel weg zijn. Dat heeft tijd nodig, maar stapje-voor-stapje zul je waarschijnlijk steeds meer verbetering gaan merken.
Jelly

Re: Hyperventilatie

Bericht door Jelly »

@Marina
Dan moet ik toch wel denken aan een hyperventilatie- of paniekaanval. Alle symptomen waar je gisteren last van had kunnen hier bij voor komen.
Ik denk dat dit achteraf ook het geval is geweest, de symptomen herkende ik maar dit was 10x zo erg waardoor ik het niet vertrouwde.
Zelf heb ik toen ik nog veel last had van hyperventilatie ook een aantal keren een aanval gehad terwijl ik me niet bewust was van spanningen en dacht dat het redelijk goed ging.
Onbewust toch spanning opgebouwd, wat er blijkbaar dinsdagavond uit kwam..

Had jij toen ook diezelfde enge symptomen die ik ervaarde?
Marina

Re: Hyperventilatie

Bericht door Marina »

@Jelly
Goed dat je het bericht in dit topic hebt beantwoordt (daar had ik zelf niet aan gedacht :ogen: )

Jelly schreef: 21 apr 2023, 08:36 de symptomen herkende ik maar dit was 10x zo erg waardoor ik het niet vertrouwde.
Dat is heel begrijpelijk bij zulke heftige symptomen en het is goed dat je naar het ziekenhuis bent gegaan voor alle zekerheid.

Had jij toen ook diezelfde enge symptomen die ik ervaarde?
Niet precies dezelfde symptomen, maar bijv. wel ook pijn op de borst, zweverig gevoel en daarnaast ook het gevoel/de angst te kunnen stikken. Ik had grote moeite om m'n speeksel weg te slikken en was kortademig.
Ik heb ooit eens een lijst gehad met hyperventilatiesymptomen, die zeer uitgebreid was. Als ik last had van beangstigende klachten keek ik altijd op die lijst om mezelf gerust te kunnen stellen. Helaas heb ik de lijst niet meer, maar op internet kun je ook veel symptomen die bij een hyperventilatieaanval kunnen voor komen terug vinden.
Jelly

Re: Hyperventilatie

Bericht door Jelly »

@Marina

In mijn werkboek voor hyperventilatie angst en spanning staat dit uitgebreid beschreven.

Daarom dat ik het wel herkende maar toch bleef het stemmetje hartaanval in mijn hoofd toen.. want uitgesloten was dit niet ookal ben ik nog maar 42.

En vooral toen mijn collega ook aangaf het eng te vinden en het niet te vertrouwen ivm die hoge bloeddruk.
Marina

Re: Hyperventilatie

Bericht door Marina »

Jelly schreef: 21 apr 2023, 13:56 In mijn werkboek voor hyperventilatie angst en spanning staat dit uitgebreid beschreven.
Goed dat jij ook zo'n 'lijst' hebt!
Daarom dat ik het wel herkende maar toch bleef het stemmetje hartaanval in mijn hoofd toen.. want uitgesloten was dit niet ookal ben ik nog maar 42.
En vooral toen mijn collega ook aangaf het eng te vinden en het niet te vertrouwen ivm die hoge bloeddruk.
Ik snap goed dat je tijdens het ervaren van zulke beangstigende en heftige symptomen en omdat je collega het ook niet vertrouwde naar het ziekenhuis bent gegaan. Is alleen maar goed om uit te sluiten dat er iets ernstigs met je (hart) aan de hand is, ook al ben je nog jong.
Jelly

Re: Hyperventilatie

Bericht door Jelly »

@Marina @Klick

Inmiddels alle uitslagen binnen, heb nog 24 uur een bloeddrukmeting kastje gedragen. Mijn hart is oké.
Bloeddruk medicatie kan gestaakt worden, ivm geen hoge bloeddruk.
Dus het is ws een flinke hyperventilatie aanval geweest.
Klick

Re: Hyperventilatie

Bericht door Klick »

@Jelly wat fijn dat er niks met je hart is! :knuffel:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp