Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hyperventilatie

Hier is ruimte voor nieuwe leden om zich voor te stellen en voor iedereen die meer over zichzelf wil vertellen
Jelly

Re: Hyperventilatie

Bericht door Jelly »

Hoi,

Ik moet in maart weer door de mri scan om te kijken of de tecfidera zijn werking doet en er geen nieuwe leasies bij zijn gekomen..
De klachten die ik momenteel ervaar zijn al een aantal maanden voor overstap rebif naar tecfidera dus daar zal het niet aan liggen.

Ik ga eens even googlen voor een kruk en een inklapbare wandelstok. Heb ik het iig in huis. Of heb je die krukken via de fysiotherapeut ontvangen?
Marina

Re: Hyperventilatie

Bericht door Marina »

Jelly schreef: 09 jan 2023, 15:04 Ik moet in maart weer door de mri scan om te kijken of de tecfidera zijn werking doet en er geen nieuwe leasies bij zijn gekomen..
Ik hoop voor je dat de tecfidera goed bij je aanslaat en je geen nieuwe laesies erbij blijkt te hebben in maart! Volgens onderzoek in ieder geval zou de kans daarop - gemiddeld - kleiner moeten zijn bij tecfidera dan bij rebif.
Als je de klachten al had voor de overstap van rebif kan het niet aan de tecfidera liggen inderdaad.
Moet zelf morgen trouwens ook weer voor controle door de MRI, altijd wel weer even spannend..
Ik ga eens even googlen voor een kruk en een inklapbare wandelstok. Heb ik het iig in huis. Of heb je die krukken via de fysiotherapeut ontvangen?
Goed van je :thumbup:.
Het is trouwens wel handig om het gebruik van een hulpmiddel eerst met de fysiotherapeut te bespreken. Dan kan je er zeker van zijn dat je voor jouw specifieke klachten het best passende hulpmiddel hebt.
Ik heb m'n krukken zelf aangeschaft. Deze worden niet vergoed. Je kunt wel krukken tijdelijk (gratis) lenen bij een hulpmiddelenwinkel gedurende maximaal 6 maanden.
Laatst gewijzigd door Marina op 10 jan 2023, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Jelly

Re: Hyperventilatie

Bericht door Jelly »

Hoi Marina,

Mijn eerste consult moet nog plaatsvinden bij de fysiotherapeut ik zal het gebruik van evt krukken met hem bespreken.

Zeker spannend wederom een mri scan! Sterkte en succes morgen!!
Marina

Re: Hyperventilatie

Bericht door Marina »

Hoi Jelly,

Goed dat je het gaat bespreken. De fysio kan je hierin goed adviseren en waarschijnlijk kun je daar ook gelijk een stok en/of kruk e.d. uitproberen. Wel handig!

Jelly schreef: 09 jan 2023, 17:11 Zeker spannend wederom een mri scan! Sterkte en succes morgen!!
Dank je wel!
Jelly

Re: Hyperventilatie

Bericht door Jelly »

Marina schreef: 10 jan 2023, 15:01 Hoi Jelly,

Goed dat je het gaat bespreken. De fysio kan je hierin goed adviseren en waarschijnlijk kun je daar ook gelijk een stok en/of kruk e.d. uitproberen. Wel handig!



Dank je wel!
Jammer dat de uitslag vd mri vaak lang op zich laat wachten....
Marina

Re: Hyperventilatie

Bericht door Marina »

Ja, jammer inderdaad. Hoelang duurt het bij jou? Hier een week.
Jelly

Re: Hyperventilatie

Bericht door Jelly »

Ik heb vorig jaar 2 weken moeten wachten...
Jelly

Re: Hyperventilatie

Bericht door Jelly »

Hoe vaak moet jij door de mri scan? Ik heb in 2006 mijn eerste mri gehad toen de diagnose gekregen. Daarna nooit weer tot vorig jaar maart ivm starten tecfidera en nu aankomende maart weer om te kijken of het werkzaam is.
Hoe is het gegaan vandaag? Ik krijg het altijd Spaans benauwd in die tunnel. Moet mezelf echt beetje kalmeren.
Marina

Re: Hyperventilatie

Bericht door Marina »

2 weken is wel lang ja voordat je de uitslag van de MRI hoorde.. hopelijk duurt het in maart korter! Misschien hadden ze het de vorige keer wel erg druk?.. Wat ik weet van anderen is dat het meestal een week tot 10 dagen duurt normaal gesproken.

Ik krijg de laatste jaren ongeveer 1 keer per jaar een MRI. Dat heeft denk ik ook ermee te maken dat ze dan kunnen volgen of de medicatie z'n werk doet. Het heeft ook weleens anderhalf jaar geduurd, dat was voordat ik medicatie kreeg.
Ik weet eigenlijk niet goed wanneer er nu precies wordt besloten tot een MRI. In ieder geval bij de start van (nieuwe) medicatie en daarna regelmatig om te kunnen volgen of deze z'n werk doet en bij nieuwe klachten, vermoed ik. Ik moet dat nog eens goed navragen eigenlijk..

Het ging vandaag, op een paar korte momenten na dat m'n gedachten naar die kap over m'n hoofd gingen en dat ik het eventjes benauwd kreeg doordat het rond m'n hoofd in het begin vrij warm was, wel redelijk. Heb in ieder geval niet op de knop hoeven drukken ;).

Vervelend dat jij het zo Spaans benauwd krijgt in de tunnel :hmmm:!
Je kunt eventueel een kalmeringsmiddel voorgeschreven krijgen van je neuroloog als je aangeeft dat je het benauwd ervan krijgt. Ook kan je ademhalingsoefeningen doen en daarop focussen waardoor je meestal wat rustiger wordt. Ik doe altijd een aantal tellen rustig inademen en dan ong. anderhalf keer zo lang uitademen. Doordat je lichaam dan ontspannener raakt wordt je geestelijk ook minder gespannen.
Ik wens je alvast veel succes voor maart!
Jelly

Re: Hyperventilatie

Bericht door Jelly »

@Marina Pfffff pittig om hyperventilatie onder controle te krijgen, krijg meerdere plotselinge aanvallen per dag. Ik voel me dan heel naar net of ben ik niet op deze wereld.

Had jij daarbij ook klachten van verminderd gevoel arm, druk op de borst en uiteraard neemt de toch aanwezige duizeligheid dan toe. En het krijgen van kippenvel en het gevoel flauw te vallen?
Laatst gewijzigd door Jelly op 15 feb 2023, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp