Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Uitgeput en geen diagnose

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Marina

Re: Uitgeput en geen diagnose

Bericht door Marina »

Fijn in ieder geval dat je huisarts nu wil kijken naar mogelijk verder onderzoek!

Ik las overigens het volgende over Calcitriol:
Calcitriol is a synthetische versie van Vitamine D3 en wordt gebruikt om calciumtekort bij hypoparathyreoïdie, een verminderde werking van de bijschildklieren en metabole botziekte bij mensen met chronisch nierfalen, te behandelen.
Hypoparathyreoïdie treedt op wanneer de bijschildklieren niet genoeg bijschildklierhormoon produceren. Er zijn vier kleine bijschildklieren in de nek achter de schildklier. Bijschildklierhormoon reguleert de niveaus van calcium en fosfor, dus te weinig bijschildklierhormoon veroorzaakt abnormale niveaus van calcium.
Als gevolg van een tekort aan actieve vitamine D bij hypoparathyreoïdie, wordt calcium niet goed opgenomen in het maagdarmkanaal, wat in belangrijke mate bijdraagt ​​aan de pathofysiologische hypocalciëmie van deze ziekte.
https://www.karger.com/Article/Pdf/486075

Ik las ook dat zowel verhoogde GAMMA- als cholesterolwaarden bijwerkingen kunnen zijn van medicijnen. Verhoogd cholesterol en verhoogd magnesium in je bloed zijn bekende mogelijke bijwerkingen van het gebruik van calcitriol.
Zie: https://www.rxlist.com/consumer_calcitr ... dition.htm voor meer informatie.
What Are Warnings and Precautions for Calcitriol? (waarschuwingen voor het gebruik van Calcitriol)
Contraindications (contra-indicaties):
Hypercalcemia (hypercalcemie) or evidence of vitamin D toxicity
Hypersensitivity to calcitriol, other vitamin D analogues, or other ingredients
Laatst gewijzigd door Marina op 25 feb 2023, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
SONJA1978

Re: Uitgeput en geen diagnose

Bericht door SONJA1978 »

@Marina
Jeetje, ik heb idd hoge cholesterol, wat ik niet eerder had.
Bedankt voor je meedenken. :hand:

Wat gek is, ik heb dus twee jaar geleden een onderzoek gehad naar de bijschildklier. Ik moest urine meenemen en dan werd er daar om het kwartier bloed afgenomen. Het onderzoek zelf ging heel moeilijk. Ik was te koud, dus er kwam geen bloed op gang. Toen werd ik daar niet lekker van.. handen in een teil met warm water gehad.
Afijn, uiteindelijk was de waarde weer goed, en dat vind ik nog steeds heel raar.
Marina

Re: Uitgeput en geen diagnose

Bericht door Marina »

Klick schreef: 25 feb 2023, 10:41
@SONJA1978 wie heeft dit voorgeschreven aan je? weet je arts dat je die vitamine gebruikt? overleg met je arts! nierstenen is een teken van een verstoorde calcium huishouden.
het lijkt er (voor mij, geen arts) op dat dit middel voor jou niet goed werkt. je hebt genoeg ca in je bloed! ja ok op dit middel, maar heb je iets aan je schildklier? is er iets waardoor je een middel nodig zou hebben om meer ca in je bloed te krijgen?

het lijkt er voor mij op dat dit middel zorgt voor het verhogen van het ca level in je bloed en juist het verlagen van je D. het is een wisselwerking.
Even voor alle duidelijkheid hoor: waarom denk je dat het middel zorgt voor het verlagen van vitamine D?
Het lijkt er nu op dat het middel is voorgeschreven vanwege problemen met de bijschildklier. Ze heeft een onderzoek naar de bijschildklier gehad (zie hierboven), maar het is me niet helemaal duidelijk.. Misschien kan @SONJA1978 hier nog opheldering over geven?
Marina

Re: Uitgeput en geen diagnose

Bericht door Marina »

SONJA1978 schreef: 25 feb 2023, 16:23 Wat gek is, ik heb dus twee jaar geleden een onderzoek gehad naar de bijschildklier. Ik moest urine meenemen en dan werd er daar om het kwartier bloed afgenomen. Het onderzoek zelf ging heel moeilijk. Ik was te koud, dus er kwam geen bloed op gang. Toen werd ik daar niet lekker van.. handen in een teil met warm water gehad.
Afijn, uiteindelijk was de waarde weer goed, en dat vind ik nog steeds heel raar.
Allereerst even een vraag: heb je de calcitriol voorgeschreven gekregen van je huisarts wegens problemen met je bijschildklier?
En over welke waarde die uiteindelijk weer goed was heb je het precies?
SONJA1978

Re: Uitgeput en geen diagnose

Bericht door SONJA1978 »

@Marina
De vitamine d is niet voor mijn bijschildklier. Ik kreeg ze al jaren geleden tm nu omdat ik ze nodig had voor mijn botten. Toen bij de jaarlijkse controle bleek dat het calcium in mijn bloed te hoog was, en het ging niet naar mijn botten toe. Ze zei wel het kan van die bijschildklier komen en dan moet hij er wellicht uit.
Hoe hoog het uiteindelijk was met dat dat onderzoek is me niet verteld.
Dat had ik moeten vragen, maar de arts mailde mij met de woorden je waarden zijn nu weer goed. Ik voel me nu wel weer zoals toen, met dat uitgeputte. Vanmiddag gewandeld en ik kan gewoon niet, kan wel janken als ik loop
Weet iemand iets over natrium?
Dat is ook te hoog.
Klick

Re: Uitgeput en geen diagnose

Bericht door Klick »

@Marina ja sorry dat kan een verkeerde gedachtegang zijn, maar ik schrok van die calcium…
Marina

Re: Uitgeput en geen diagnose

Bericht door Marina »

Dubbel bericht
Laatst gewijzigd door Marina op 26 feb 2023, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Marina

Re: Uitgeput en geen diagnose

Bericht door Marina »

SONJA1978 schreef: 25 feb 2023, 17:51 De vitamine d is niet voor mijn bijschildklier. Ik kreeg ze al jaren geleden tm nu omdat ik ze nodig had voor mijn botten. Toen bij de jaarlijkse controle bleek dat het calcium in mijn bloed te hoog was, en het ging niet naar mijn botten toe. Ze zei wel het kan van die bijschildklier komen en dan moet hij er wellicht uit.
Het is me dan niet duidelijk waarom precies je calcitriol hebt voorgeschreven gekregen. Het wordt namelijk gebruikt om calciumtekort bij hypoparathyreoïdie, een verminderde werking van de bijschildklieren en metabole botziekte bij mensen met chronisch nierfalen, te behandelen.
Misschien is het goed om met je huisarts te overleggen over het gebruik van de calcitriol, over de bijwerkingen hier van zoals verhoogd cholesterol en magnesium en het uitgeputte gevoel waar je nu weer last van hebt.
Laatst gewijzigd door Marina op 26 feb 2023, 13:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Marina

Re: Uitgeput en geen diagnose

Bericht door Marina »

Klick schreef: 25 feb 2023, 19:33 @Marina ja sorry dat kan een verkeerde gedachtegang zijn, maar ik schrok van die calcium…
Het was me niet duidelijk wat precies je gedachtegang was ;) .
SONJA1978

Re: Uitgeput en geen diagnose

Bericht door SONJA1978 »

@Marina
Ja dat zal ik doen.
Vroeger, voordat ik deze calcitriol gebruikte, kreeg ik alfacalcidol.
Zou niet meer weten hoe ik nu op deze overstap ben gekomen.
Die waren wel voor het sterker maken van de botten.
Ik ging er van uit toen dat dat middel niet meer bestond en dat ik daarom een andere kreeg..

Maar bedankt voor je antwoord, er gebeurt zoveel nu dat ik het soms ook allemaal niet meer weet.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp