Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Koude voeten en handen

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
BartGJ

Koude voeten en handen

Bericht door BartGJ »

Goedemiddag allemaal,

Al heel lang heb ik last van koude voeten en handen, dat uitstraalt naar rug en schouders. Kortom je krijgt het koud over je hele lichaam. Vooral 's avonds en 's nachts. Ik zet mijn voeten 's avonds op een electrisch verwarmingsmatje en draag lange kniekousen in bed.
Dan nog word ik 's nachts wakker met ijskoude voeten.
Mijn neuroloog zegt, dat de kleine spiertjes in je bloedvaten, die zorgen voor aanvoer van bloed naar de uiteinden van je lichaam niet goed meer werken door MS. Anders gezegd, de peristaltische bewegingtjes in die bloedvaten zijn niet optimaal. Ook heb ik het gevoel dat mijn hart extra hard moet "werken" om alles op temperatuur te houden.
Ook wordt gedacht aan het Fenomeen van Renauyd. Maar ook dat is onduidelijk.
Heeft iemand dergelijke klachten? Graag zou ik die ervaringen willen delen.

Groeten,
Bart
Jelly

Re: Koude voeten en handen

Bericht door Jelly »

Hoi Bart,

De klachten die jij benoemt herken ik als geen ander.
Overdag soms niet warm te krijgen, gebruik wel eens een warme kruik alleen is dit vaak een tijdelijke oplossing. Warm gaan douchen helpt ook maar voor even helaas..
Met name mijn voeten zijn vooral in de nacht ijskoud. Heb daar tot op heden nog geen oplossing gevonden...
Klick

Re: Koude voeten en handen

Bericht door Klick »

Ik heb ook vaak koude voeten en handen. Al heb ik het denk ik wat minder als jullie, maar ik kan ook niet slapen zonder sokken en mn fleece dekentje.

Dat is gelijk mijn tip, een fleece deken. Dat maakt bij mij echt het verschil!
(ik geloof, als mijn geheugen me niet in de steek laat, dat ik die tip ooit kreeg van @Sara)
Steenbokje76

Re: Koude voeten en handen

Bericht door Steenbokje76 »

@BartGJ

Waarom leg je ook niet een elektrische warmte deken in je bed?
Ik gebruik de deken nu een aantal jaar (sinds de MS) en vind het heerlijk. Zit beveiliging op en springt sws dan na 3 uur uit.

Zonder warmte deken is de kans op spasme (door o.a. ijskoude voeten) in mijn benen en voeten vele malen groter,
met als gevolg dat de spierspanning in mijn rug en nek ook weer toeneemt. Met alle gevolgen van dien.

Helaas is sinds een paar jaar de temperatuur regeling in mijn lichaam niet meer goed. Zo heb ik bijv. vaak na het stofzuigen koorts.
Dit zakt dan wel weer na paar uur.
Dit hangt samen met de MS, dus er valt (bij mij) helaas niets aan te doen.
Maar je kan het jezelf wel comfortabeler maken.

De warmtedeken (Medisana) helpt mij heel goed. Het warmt mijn hele lichaam op i.p.v. alleen de voeten.
ronnie1969

Re: Koude voeten en handen

Bericht door ronnie1969 »

Zelfde hier, vooral linker onderarm/hand en linker onderbeen/voet erg koud, rechtervoet een beetje koud.
Ook ik heb een warmtedeken in bed. Ik heb een smartstekker eraan dan kan ik met mijn telefoon aan en uit zetten, verder heb ik bij erge kou dikke sokken, kan je voor een paar euro bij de zeeman krijgen.
Sara

Re: Koude voeten en handen

Bericht door Sara »

Ha, ik word genoemd :).

Ik gebruik zelf een elektrisch dekentje op de bank, overdag. En dat heb ik hier wel eens gemeld. Misschien bedoelt @Klick dat?

Koude voeten herken ik, en dat kan ik wel negeren. Sterker nog, eigenlijk vind ik dat wel fijn.
Klick

Re: Koude voeten en handen

Bericht door Klick »

@Sara hihi dan was het iemand anders, ik weet zeker dat het een fleece dekentje was.. sinds dien gebruik ik dat in bed bij mijn voeten geeft veel warmte
Maria

Re: Koude voeten en handen

Bericht door Maria »

BartGJ schreef: 23 jan 2023, 15:23 Goedemiddag allemaal,

Al heel lang heb ik last van koude voeten en handen, dat uitstraalt naar rug en schouders. Kortom je krijgt het koud over je hele lichaam. Vooral 's avonds en 's nachts. Ik zet mijn voeten 's avonds op een electrisch verwarmingsmatje en draag lange kniekousen in bed.
Dan nog word ik 's nachts wakker met ijskoude voeten.
Mijn neuroloog zegt, dat de kleine spiertjes in je bloedvaten, die zorgen voor aanvoer van bloed naar de uiteinden van je lichaam niet goed meer werken door MS. Anders gezegd, de peristaltische bewegingtjes in die bloedvaten zijn niet optimaal. Ook heb ik het gevoel dat mijn hart extra hard moet "werken" om alles op temperatuur te houden.
Ook wordt gedacht aan het Fenomeen van Renauyd. Maar ook dat is onduidelijk.
Heeft iemand dergelijke klachten? Graag zou ik die ervaringen willen delen.

Groeten,
Bart
Klick

Re: Koude voeten en handen

Bericht door Klick »

@Maria wat wilde je zeggen? ik zie dat het je eerste berichtje was..
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Koude voeten en handen

Bericht door Toeter »

Hey @BartGJ ,

Ik herken wat jullie schrijven en ik wilde toch nog even mijn ervaring delen.

Een paar jaar geleden heb ik een workshop van Wim Hof gevolgd (ja de iceman)

Daarna ben ik koude training gaan doen. Ik had gehoopt op meer energie en dergelijke, maar dat gebeurde niet.

Wat wel gebeurde was dat ik nooit meer koude handen en voeten had.

De theorie van Wim Hof is dat onze 'kacheltjes' lui zijn geworden, omdat we het altijd behaaglijk warm hebben.

Met MS speelt dan wellicht ook nog mee dat de spiertjes rond de aderen niet alleen lui zijn, maar ook verzwakt. Geen idee.

Maar het was bij mij dus wel weg te trainen. Uiteindelijk ben ik weer gestopt met de koude training, omdat ik er maar niet aan kon wennen. Ik vond het zó verschrikkelijk naar om koud te douchen.

Dus kwamen de koude handen en voeten langzaam weer terug.

Groetjes,
Toeter
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp