Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ms hug naweeën

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Lieveheersbeestje

Ms hug naweeën

Bericht door Lieveheersbeestje »

Hallo allemaal.
2 jaar geleden heb ik de diagnose ppms gekregen. Ik heb dus geen schups. Ongeveer eens in de twee maanden heb ik een ms hug. Bij warm weer vaker. Ik weet nu dat vooroverbuigen maakt dat het sneller over gaat. Het doet erg veel pijn! (Hartproblemen zijn uitgesloten.) De dagen erna ben ik erg moe en heb ik de hele dag door geregeld pijnlijke steken in mijn benen en voeten.
Zouden dat naweeën van de ms hug zijn? Kan je dit zien als een soort schup? Zijn er mensen die dit herkennen?
Marina

Re: Ms hug naweeën

Bericht door Marina »

Hallo Lieveheersbeestje,

Ik heb je vorige berichten nog eens doorgelezen en wat me opvalt is dat je het daarin ook hebt over steken in je benen (je schreef eind november: "Zo ben ik nu ziek (heftige verkoudheid) en ik loop weer behoorlijk goed! Wel een paar dagen venijnige steken in mijn benen gehad").

Het zou kunnen dat je toen last hebt gehad van een zogenaamde pseudo-schub en dat dat eveneens het geval is als je last hebt van de MS-hug en van die steken.

Over de MS-hug wordt op MSweb gezegd dat wanneer er gelijktijdig ook andere MS-klachten optreden dat er dan sprake zou kunnen zijn van een schub (zie: https://msweb.nl/wat-is-ms/klachten/gev ... de-ms-hug/).
Echter, aangezien jij geen schubs krijgt zou je dan kunnen denken aan een pseudo-schub.
Bij een pseudo-schub krijg je tijdelijk een toename van MS-klachten die bijv. kunnen worden veroorzaakt door een infectie, vermoeidheid, warmte of stress, zie: https://www.mszorgnederland.nl/upload/v ... orblad.pdf

Overigens kan (heftige) pijn, op zich, alleen al vermoeid maken.
In de eerste link hier boven kun je ook lezen over wat je kunt doen om de pijn te verminderen.
Laatst gewijzigd door Marina op 03 feb 2023, 11:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Jelly

Re: Ms hug naweeën

Bericht door Jelly »

@ lieveheersbeestje,

De ms hug herken ik, dit wordt bij mij vaak aangewakkerd bij vermoeidheid, grieperig, stress etc.

Ik ervaar daarbij geen "nieuwe" klachten.
De ms verpleegkundige spreekt van "restverschijnselen" van een eerder doorgemaakte schub.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp