Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Viridis

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Viridis »

@Klick Succes met het ophogen vandaag.
Je hoeft niet per se nu al op te hogen naar 10 mg ook al heeft jouw neuroloog je dat wel voorgeschreven, het kan best zijn dat jij voldoende hebt aan 5 mg.
Je moet niet hyper worden, niet vergeten.

Ik zie heel veel van mij terug in jouw ervaring, alleen ons verschil is die overmatige slaperigheid die ik bovenop de vermoeidheid heb.
Slaperigheid en vermoeidheid, zijn 2 verschillende dingen.
Hou jezelf goed in de gaten hoor!

Het advies van mijn neuroloog/somnoloog was 2 weken achter elkaar gebruiken zodat je kunt wennen aan eventuele bijwerkingen.
Maar daarna hoef je niet iedere dag iets te moeten of te doen of actief te zijn, plan ook eens gewoon een luie dag in met niksen en geen medicatie!

Mijn verwachting is dat als je straks een dagje of meer geen medicatie inneemt, niet direct hetzelfde zal voelen als voor dat je Methylfenidaat nam. Omdat je nu buiten Methylfenidaat ook scherper bent.
Je slaapt dieper, je beweegt meer, je bouwt meer energie op en maakt je lijf sterker.
Dat werkt wel even door :ja:
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

dag 8

weer een half uur eerder wakker (dus nu al 1 uur minder) dan voor dit spul.
uit mezelf wakker geworden, als een blok geslapen en “maar” 8 uur, dat was minimaal 9.

wat zou ik normaal verwachten als ik zo moe was als gister avond? nou dat ik niet kon slapen door vermoeidheid.. maar het voelde gister toen ik ging liggen gelijk al goed, alsof ik zo vertrokken zou zijn en dat gebeurde ook.

vandaag de dag van de verdubbeling, 10mg 2x daags. ik was aanspreekbaar voor de koffie (en voor het spul), kreeg complimentje voor hoe helder ik was! en zo voelde het ook! gewoon een gesprekje kunnen voeren als je net wakker bent. het is nieuw voor mij!

10u de pilletjes genomen en vrijwel gelijk 2km gaan lopen en daarna sinasappels geperst. nu 1.5u later voel ik echt verschil, het is weer alsof ik nog scherper ben, mijn hoofd moet wennen het is weer niet van mij.. gevoel dat ik moet uitkijken met dingen waarbij je op jezelf moet vertrouwen (snijden, autorijden, enz enz) dat dus niet kan nu (huh?.. nog n poging) dat kan dus niet nu.

ik moest net bewust nadenken over mijn wachtwoord iets wat ik normaal gewoon als tussendoortje typ.

ik krijg hoofdpijn nu, niet heel erg (vroeger migraine gehad niet te vergelijken) en flush vd tec..

13u voel me raar in mn hoofd… :ster: :ster:

16u30 het rare is eigenlijk niet weggegaan, wel net weer 2km gelopen.
zonder fitbit, die zat in de oplader, mn hoofd is warrig ik was het vergeten. fysiek kan ik prima belasten nu, ben wel blij dat ik niet alleen loop. op kruispunten kunnen de prikkels zorgen voor domme keuzes.

onderweg bedacht ik me wat er anders is. de kleuren lijken nog helderder, de zon scherper en de vogelgeluiden harder. de prikkels komen dus duidelijker aan en daar kan mijn hoofd duidelijk even niet mee overweg. het is mij nog niet duidelijk wat de dubbele dosis evt doet voor mijn filter. mijn hoofd is nu druk met deze nieuwe ervaring. ik knijp weer met mn ogen ook (tegelijk mn ogen ff dicht) iets wat ik automatisch doe (en mn oude ik ook deed) met prikkels.

ik was wel vanmiddag in de keuken iets aan het vertellen en halverwege werd ik onderbroken, heb je door wat je nu doet? huh, nee, warrig.. je staat stil! en je grijpt niet naar je zadelkruk!
en net na de 2km wandel op mn gemakkie n pakje uit china openen wat niet lukte schaar erbij lukte nog niet gelijk, heel geduldig, stilstaand!! zonder te wiebelen of mn geduld te verliezen omdat mn benen schreeuwen ga zitten.

20u30 ik ben nu erg moe, gapend moe, moeie voeten ook... nog niet te vergelijken met verstikkende ms moeheid, ik twijfel wel of het fysieke of mentale moeheid is.

gedoucht (krukje).. vermoeiende bezigheid.. maar tijdens de muur af doen viel het op dat ik zelfs dan na het douchen ik meer balans heb. ik dacht er gelijk achteraan dat spul is nog goed voor mijn veiligheid ook in zo’n gladde ruimte.
Laatst gewijzigd door Klick op 15 feb 2023, 21:24, 6 keer totaal gewijzigd.
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@Viridis pb blijft weer hangen… nu. doe ik ff niks.. kijk of er gewoon vertraging in zit..
Job

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Job »

Ben het sowieso wel eens met het ontstaan van mentale afhankelijkheid. Dat is ook bij temazepam zo.
En daar wil ik eigenlijk ook graag vanaf tzt...

@ iedereen: ik gebruik ook Temazepam 20 mg. Dit omdat ik van 10 mg niet in slaap viel. Ik gebruik dit al een jaar of 3 Misschien 4. Maar nooit vaker dan om de nacht en ook weleens een hele periode niet. Hierdoor ontstaat er bij mij geen mentale afhankelijkheid, dan behalve, dat ik het wel altijd in huis wil hebben. dat geeft een soort geruststelling. Strikt genomen zou je dit ook mentale afhankelijkheid kunnen noemen, maar met deze afhankelijkheid kan ik leven.
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

Viridis schreef: 15 feb 2023, 08:58 @Klick Succes met het ophogen vandaag.
Je hoeft niet per se nu al op te hogen naar 10 mg ook al heeft jouw neuroloog je dat wel voorgeschreven, het kan best zijn dat jij voldoende hebt aan 5 mg.
Je moet niet hyper worden, niet vergeten.

Ik zie heel veel van mij terug in jouw ervaring, alleen ons verschil is die overmatige slaperigheid die ik bovenop de vermoeidheid heb.
Slaperigheid en vermoeidheid, zijn 2 verschillende dingen.
Hou jezelf goed in de gaten hoor!

Het advies van mijn neuroloog/somnoloog was 2 weken achter elkaar gebruiken zodat je kunt wennen aan eventuele bijwerkingen.
Maar daarna hoef je niet iedere dag iets te moeten of te doen of actief te zijn, plan ook eens gewoon een luie dag in met niksen en geen medicatie!

Mijn verwachting is dat als je straks een dagje of meer geen medicatie inneemt, niet direct hetzelfde zal voelen als voor dat je Methylfenidaat nam. Omdat je nu buiten Methylfenidaat ook scherper bent.
Je slaapt dieper, je beweegt meer, je bouwt meer energie op en maakt je lijf sterker.
Dat werkt wel even door :ja:
wat lief!
ik lees het nu pas.. ik heb je berichtje gewoon gemist.. hihi het is een rare dag.

ik wil eerst ervaren wat 10mg met me doet..
het kan idd zijn dat 5mg genoeg is.
ik besef me dat het voor slaapproblemen anders is en dat dat andere (ergere mate) klachten geeft.
toch denk ik dat de werkelijke oorzaak van slaapproblemen en msvermoeidheid misschien wel dezelfde is.

dat ik er mee kan spelen geloof ik gelijk! als ik voelde hoe die 5mg me ook scherper maakte terwijl het al uitgewerkt was.
en hoe ik vanmorgen voor de inname een gewoon gesprek kon voeren. door het beter slapen ben ik die slopende vermoeidheid kwijt en kan dus wel weer wat hebben. (dat merk ik zelfs als een ander stress heeft, ik kan beter relativeren nu)
Jelly

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Jelly »

@Klick

Wat een positieve veranderingen, ik lees elke dag jouw ervaringen.

Zoveel positieve veranderingen in 7 dagen tijd!!
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@Jelly ja echt he?! ik kan zelf nog niet geloven dat ik dit meemaak, dat dit überhaupt mogelijk is.
Steenbokje76

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Fijn om te lezen dat je het nog steeds als prettig ervaart.
Toch vind ik veel van wat je schrijft echt overeen komen met een ervaring zoals met speed.
En daarom ben ik nog steeds wel sceptisch.
Wat doet dit met je lijf en bijv ook met je immuunsysteem op langere termijn?

Ik heb helaas in de literatuur gevonden dat methylfenidaat bij volwassenen tot ernstige bijwerkingen kan leiden. Zie link:

https://www.ggznieuws.nl/methylfenidaat ... lwassenen/

Bij mij zitten hart en vaatziekten in de nabije familie kring...
Is dit bij jou onderzocht of nagevraagd voor start van de methylfenidaat?

Ik wil je uiteraard hiermee niet afschrikken. Maar denk wel dat we in dit topic alle kanten ervan moeten belichten.

Ben zelf weer in dubio of ik het wil gaan proberen..
Wil niet van de regen in de drup belanden.
Lastig...
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

dag 9

ik heb niet zo lekker geslapen en werd wakker met hoofdpijn. het is geen hoofdpijn zoals migraine, maar meer zoals een flinke kater. daarbij voel ik me ook nog steeds raar in mijn hoofd, wazig zeg maar. ik vergeet rare dingen.. uit te kleden enz in de badkamer voor het naar bed gaan bijvoorbeeld, ik kwam er wel achter, maar gewoon raar.. oh joh heb ik mijn kleding nog aan?

dus besloten de dosis gelijk terug te schroeven naar 1.. dus vanaf vandaag weer 5mg.

nu vergeet ik weer @Steenbokje76 te antw.. pfff.. eehh
dat er risico’s aan zitten klopt, hart en vaat zit in mn familie, maar ik neem het risico. ik had zo weinig lol in mn leven, moest me overal doorheen slepen, alles was teveel. het filter zo stuk. ik wilde het meemaken en proberen.
dat het speed is weet ik ook, het maakt mij niet uit hoe ze het noemen.
mijn ervaring is dat dit mij een veel menswaardigere dag geeft en dat is me veel waard.
ik heb het me wel afgevraagd hoor, goed over nagedacht. ik gebruik ook tec, kun je pml van krijgen. niet remmen was in mijn gedachte geen goed idee. deze pilletjes geven me lucht in mn hoofd, dichten het energielek waardoor ik energie heb voor andere dingen, voel me veel meer mezelf. keuze tussen niet mezelf en altijd verstikkend vermoeid of voor n deel mezelf en een risico nemen.. tsja voor mij niet moeilijk.

12u voel me slecht, beter dan vanmorgen maar nog hoofdpijn en vaag.
wel 2km gelopen dat ging goed. mijn hoofd bedenkt onlogische dingen

vanmiddag niet heel fit, voelde me wel langzaam beter worden.
“maar” 1km gelopen
einde vd middag merk ik dat alle prikkels weer aan komen, ik zeg weer vaak “hehe” en ik moet me slepen om me tot iets te zetten.
he? dat is mijn oude ik 😂 o ja…

nu 18u30 ben ik heel erg aan het gapen, erg moe.. mentaal moe denk ik.
ik doe niks meer vanavond.. tv is al genoeg prikkels..
hoofdpijn is afgezwakt maar nog niet helemaal weg, mijn ogen zijn moe.

21u overprikkeld, tv moet uit.. pffff alles komt binnen iedereen is teveel
Laatst gewijzigd door Klick op 16 feb 2023, 20:05, 4 keer totaal gewijzigd.
Jelly

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Jelly »

@Klick

Verstandig om de dosis terug te brengen naar 5 mg. Waarschijnlijk is 10 mg te hoog voor je...
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp