Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Toeter ik merk geen verschil in eetlust. mijn gewicht blijft gelijk.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Goedemorgen allen,

@Klick en @Steenbokje76, bedankt voor jullie antwoorden over de eetlust.

Ik vroeg het omdat de neuroloog het had over gewichtstoename en ik op internet weer lees over gewichtsafname. Ik was benieuwd wat jullie ervaarden.

Ik heb tot nu toe wel het idee dat ik wat meer honger heb, maar ik kan wel gewoon nog hetzelfde eten. Wel opletten denk ik dat ik niet gedachteloos dingen ga grazen, vanwege dat gevoel.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Nog even een update. Ik had gisteren de behandeling met een roesje, dus eergisteren alleen 's ochtends 5mg en gisteren na de behandeling 5mg.

Gistermiddag voelde ik me behoorlijk geradbraakt en dan voel ik me wel iets beter met ritalin. Vandaag nog steeds een beetje in de lappenmand, dus ik ga niet veel lopen of dingen doen. Toch genomen want een fris hoofd is wel fijn.

Ik had de eerste dag(en) een beetje raar gevoel (moeilijk te beschrijven) en dat neemt af. Ik voel ook minder duidelijk wanneer hij uitwerkt. En de spierspanning is veel minder.

Dus allemaal positief!

@Viridis heb jij er wel eens over gedacht om concerta/timerelease pillen te vragen? (Of @Klick en @Steenbokje76 natuurlijk!

Dat lijkt mij wel relaxed namelijk. S ochtends 1 pil en nergens meer aan denken. Ik weet alleen wel dat de kleinste pil 18mg is, dus dan moet opbouwen wel goed gaan.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Oh en ik zal nog een beschrijving geven waar ik echt verschil merk:

Afgelopen zondag gingen we naar het strand en met 2 kleine kinderen is alles inpakken echt ellende. Ik probeer het vaak de dag ervoor zoveel mogelijk te doen, maar had ik niet gedaan.

Lagen kleding, laarzen,, eten, luiers, speelgoed. Ik moet het hele huis en de tuin op en neer en ben meestal al kapot voor we vertrokken zijn.

Deze keer met ritalin was het ook veel werk, maar was gewoon ontspannen en had gewoon nog puf om te gaan! Ook eenmaal op het strand kon ik gewoon rustig genieten van hun spelen en de omgeving in plaats van dat het voelde alsof ik aan een marathon bezig was.
Viridis

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Viridis »

Toeter schreef: 04 apr 2023, 06:33 Ik had de eerste dag(en) een beetje raar gevoel (moeilijk te beschrijven) en dat neemt af. Ik voel ook minder duidelijk wanneer hij uitwerkt. En de spierspanning is veel minder.

Dus allemaal positief!
Ha dat is zeker positief, je lijf en hersenen beginnen al te wennen :)
@Viridis heb jij er wel eens over gedacht om concerta/timerelease pillen te vragen? (Of @Klick en @Steenbokje76 natuurlijk!
Wel eens over nagedacht idd, want die middagwekker onderbreekt me wel eens in mijn bezigheden, maar nooit naar gevraagd bij de neuroloog.

Af en toe wissel ik Methylfenidaat af met Modafinil die wat langer doorwerkt en waarbij ik alleen 's ochtends een tablet inneem. Echter merk ik dan in de middag dat de werking langzaam wegebt.
Bij kortwerkend Methylfenidaat werkt het wat constanter bij mij, ik verwacht door die 2e dosis.
Ook weet ik wanneer ik de werking kan verwachten en vind dat wel erg prettig.

Mijn gevoel zegt dus dat langwerkend misschien wat lastiger is in te schatten qua resorptie en uitwerking, maar dat is echt nergens op gebaseerd ;)
Plus ik vind het wel fijn dat ik kan kiezen of ik die 2e dosis wel inneem.

@Toeter Zo herkenbaar die update over je strand uitje!
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Toeter wat goed om te lezen :groots: !

heb je nu geen last meer van de harde geluiden? nu je hersens beginnen te wennen aan de nieuwe prikkelverwerking.

ik heb nog nooit nagedacht over de andere afgifte pillen. het is voor mij niet echt een probleem het middag pilletje (voor de meelezers: zo groot als een zoetje ongeveer) en ook is juist die flexibiliteit wel handig vind ik.
18mg is voor mij ook teveel, ik zit nog op 2x5mg

het stranduitje: herkenbaar :ja::ja: niet gesloopt van de voorbereiding voor iets en nog gewoon kunnen genieten :ja: helder hoofd :ja:
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Klick schreef: 04 apr 2023, 11:18
heb je nu geen last meer van de harde geluiden? nu je hersens beginnen te wennen aan de nieuwe prikkelverwerking.
Helaas nog wel! Ik wacht rustig af, hopelijk trekt het nog weg!
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Toeter oei jammer. hou iig in je gedachten dat het zou kunnen komen door het merk rita. als het niet over gaat, zou ik dus als ik jou was bij een herhaling een ander merk proberen.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Ah, goede tip @Klick daar had ik niet aan gedacht. Ik heb maar voor 2 weken mee gekregen, dus dat is al best snel, maar hopelijk is het niet nodig.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Viridis schreef: 04 apr 2023, 09:25

Af en toe wissel ik Methylfenidaat af met Modafinil die wat langer doorwerkt en waarbij ik alleen 's ochtends een tablet inneem. Echter merk ik dan in de middag dat de werking langzaam wegebt.
Waarom wisselde je ook alweer af?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp