Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Steenbokje76

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Steenbokje76 »

@Chuck
@Steenbokje76 Sterkte met je mams :knuffel:
Dank je!!
Het gaat even niet lekker bij me thuis, door diverse omstandigheden, die veel stress oproepen bij me :hmmm:

Ik zit oa aan een antibiotica kuur, en koorts, plus stress, dat is geen goede combinatie voor de MS :hmmm:

Door die omstandigheden, kan zelfs de Rita niet goed z,n werk doen nu, dus die slik ik even iets minder nu
Wat rot dat je je zo voelt. :-( hoop dat de de antibiotica kuur goed werkt een dat je je snel weer beter voelt!!
Marina

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Marina »

Steenbokje76 schreef: 10 mei 2023, 10:59 Met mij gaat het vandaag redelijk, heb nog wel steeds meer pijn en vermoeidheid dan normaal.
Doe het daarom rustig aan na een paar intensieve dagen.

Maandag heb ik 4.5 uur auto gereden (!).

Verder vandaag weer ritalin ingenomen en werkt eigenlijk hetzelfde als de afgelopen 2 weken. Ik denk dat dit gewoon mijn werking is nu.
Fijn dat het, ook al heb je nog steeds meer pijn en vermoeidheid, wat beter lijkt te gaan met je nu. En mooi dat het autorijden in ieder geval (heel) goed ging en je nog steeds voordelen ervaart op cognitief gebied!
Misschien is het ook wel zo dat wanneer de kesimpta gap helemaal over is en de drukte en stress i.v.m. je moeder is afgenomen dat de werking van Rita alsnog weer wat gaat toenemen. Dat hoop ik althans voor je :knuffel:


@Chuck vervelend dat het niet zo goed gaat met je en je veel stress hebt nu daardoor :hmmm:.
Verstandig dat je nu minder Rita neemt.
Ik hoop dat het snel weer beter met je mag gaan :knuffel: !
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Viridis @Steenbokje76 @Toeter @Chuck

ik heb het druk, onverwachts opeens zorgen om mn hond..
gooit mn week in de war en waarschijnlijk aankomende weken ook.

maar rita is mn vriendin en zorgt dat mijn hoofd scherp is. ik train mijn beenheffer tussendoor en probeer het niet te overdrijven. het is moeilijk een goede balans te vinden ook omdat dat nu geen prioriteit heeft.

maar ik zet door, mijn energie is goed. loop soms tegen mn grens aan, maar niet vaak.

heb een beetje moeite nu het forum te volgen, maar geen zorgen om mij met mij is het nog altijd hetzelfde. mijn spieren worden sterker, mijn hoofd helder en mijn filter doet het prima!

van de week, opeens een “hehe” middag, ik greep opeens mijn zadelkruk weer.. het was een drukke dag.. savonds kwam ik er achter dat ik de middag dosis vergeten was… owww dus vandaar die zadelkruk dat hehe owwww…
Jelly

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Jelly »

@Klick
ik heb het druk, onverwachts opeens zorgen om mn hond..
gooit mn week in de war en waarschijnlijk aankomende weken ook.
Sterkte .. ik weet uit ervaring hoe dat is..
Chuck

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Chuck »

Hallo allemaal :knuffel:

@Klick , heel en heel veel sterkte met je lieve maatje, je hond :lief:

Dank voor jullie lieve reactie,s, om mijn ziek zijn nu :ja:

Ik kan nog niet teveel achter de pc, de situatie veranderd nog weinig met de antibiotica, koorts etc blijft :ja:

Ik ben alleen bang, doordat ik niet goed kan oefenen nu, etc, dat m,n opgebouwde spierkracht verdwijnt, en ik weer opnieuw moet beginnen daarmee :hmmm: :ster: .

Tot de volgende keer, als ik het iets langer volhou achter de pc :ja:

:knuffel: :knuffel: :knuffel:
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

hoi @Chuck

hoe is het met je?

@Viridis @Steenbokje76 @Toeter en iedereen die dit leest
hoe is het met jullie?

over mijn hond: vandaag eindelijk uitslag gekregen en het blijkt het beste scenario te zijn gelukkig! het is geen tumor maar een chronische ontsteking.

met mij gaat het redelijk, het was wel spannend..

de pijn in mijn hamstrings is weg en ik ben mijn beenheffer aan het trainen. begin daar wat verbetering te voelen geloof ik. het is lastig de balans te vinden tussen net genoeg en teveel trainen. ik wil heel graag, maar moet het ook niet overdrijven.

de rita helpt me zelfs in spannende tijden helder te blijven. :groots:

ondertussen is mijn deur geverfd en zit het beslag er weer op. voelt heel goed om zelf te kunnen!
ik combineer weer afspraken, heel fijn om niet tussendoor steeds een half uur te moeten rusten. ook dat overdrijf ik niet, een ochtend met supermarkt en nog een andere afspraak kan nu prima, dat zie ik als pure winst.
Jelly

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Jelly »

@Klick
over mijn hond: vandaag eindelijk uitslag gekregen en het blijkt het beste scenario te zijn gelukkig! het is geen tumor maar een chronische ontsteking.
Wat super fijn om te horen!!!! :joepie: Pffff wat een spanning moet je dan doorstaan...
de rita helpt me zelfs in spannende tijden helder te blijven. :groots:
Wat een winst heb jij behaald in je leven sinds je start met Ritalin. Echt zo fijn voor je!!!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Wat fijn dat het meevalt met je hond klick! Hoe gaat het nu met haar?

Klick schreef: 16 mei 2023, 20:08
hoe is het met jullie?
Op zich goed! Ik ben afgelopen weekend echt heel ver over mijn grenzen gegaan voor een familieweekend. Daar ben ik nog steeds van aan het bijkomen.

Ook tijdens dat weekend toch weer last gehad van Uthoff. We hadden in een restaurant een tafel in de volle avondzon, nou dat trok ik echt niet.

Ik had wel Rita genomen, maar ik was ook heel moe al en ik had alcohol gedronken. Dus jammer maar het is geen wondermiddel tegen Uthoff.

Maar toch heeft Rita ervoor gezorgd dat ik wel meer kon doen dan anders, dus dat is wel winst.

Ook het herstel lijkt wat sneller te gaan. Al moet ik wel oppassen, want ik voel me dan beter dan ik ben. Dus dan ga ik enthousiast iets doen en stort ik vervolgens weer in...
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Viridis @Steenbokje76 @Chuck @Toeter
wow! weer een emo momentje… ik heb STAAN douchen! met mijn kruk voor me, met mijn ogen dicht mijn haren uit staan spoelen :groots: :groots:
na het douchen de muur en vloer afgedaan.. daarna gaan zitten op de bank.. o, wacht ja die excel ff bijwerken.. hup weer opstaan.. huh?! ik voelde me minder scherp vandaag (klein beetje.. niet te vergelijken met begin dit jaar), maar heb ongemerkt wel 9.5k stapjes gedaan..

@Toeter alcohol en rita zijn niet een goeie combi idd, maar ik heb het er soms wel voor over bij een gezellig etentje enz
herstel is sneller :ja: dat herken ik ook!
Steenbokje76

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
wow! weer een emo momentje… ik heb STAAN douchen! met mijn kruk voor me, met mijn ogen dicht mijn haren uit staan spoelen
Wauw wat fijn voor je!! :goed:
maar heb ongemerkt wel 9.5k stapjes gedaan..
Blijf me verbazen over jouw stapjes. 9500! Das echt enorm.
Ik had met hemelvaart samen met mijn twin 5500 stapjes gedaan over de dag en daarvan ook. En daarvan bijna 4 km gelopen , 2 km heen en 2 km terug. Daarna had ik wel pijn. En helaas in avond afgestraft door flinke pijn in rechter knie.
En die heb ik tot op heden nog steeds. :-(

Moet wel zeggen dat ik de dag ervoor onkruid gewied had (40 minuten met pauzes tussendoor) en dus (te)veel op hurken zitten.
En had later op de dag mijn auto van binnen afgenomen met sopje. Ook een half uur.

Dit zijn wel allemaal dingen die ik voor Rita ook al deed. Ik heb zelf geen dingen die ik kan bedenken, die ik nu wel doe en voor rita niet.
Maar ik heb dan ook nog maar 2.5 jaar de diagnose ms.

Denk dat voor mij het grote verschil ligt dat ik me niet zo snel stoor aan grote prikkels als ik die ervaar.
Komt anders binnen als ik ritalin ingenomen heb. En wordt ook anders verwerkt (minder snel en minder lang vol hoofd).

En daar ben ik al enorm dankbaar voor.

Bij mij is wel een groot verschil in werking. Hoe het die dag werkt hangt met veel dingen samen weet ik nu zeker.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp