Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Jetteke

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Jetteke »

Dank jullie wel voor jullie reacties, dat stel ik enorm op prijs - anderen waarschijnlijk ook.

Ik maak er ook wel een beetje uit op dat de een ondanks de positieve uitwerking bij de meesten er toch weer anders op reageert dan de ander en meer is gebaat bij juist een iets hogere of juist een iets lagere dosering. Ik hoop vooral dat het bij mij ook als effect heeft dat ik zowel qua uithoudingsvermogen als op cognitief vlak wat verbetering brengt.

Ik duik er in het wekend nog even in en dan zie ik mijn neuroloog maandag weer.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

AngelNoa schreef: 05 mei 2023, 07:01 het "is" bij mijn weten ook speed...
Methylfenidaat (Rita) is een amfetamine, net als speed een amfetamine is. Een beetje verwarrend, omdat speed zelf ook amfetamine genoemd wordt. De overeenkomst is dat ze allebei afgeleid zijn van fenylethylamine. En beide stoffen staan op lijst 1 van de opiumwet.

Methylfenidaat werkt korter en minder heftig dan speed, maar goed ook.
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 het rush gevoel is denk ik het gevoel wat ik had toen ik 10mg nam, het voelde die dag verkeerd en ben dus ook gelijk gestopt.
ik doe het verder prima op 5mg.

ik heb verder nog geen negatieve punten van rita ontdekt. ik voel me geen zombie meer, alerter en veel helderder in mijn hoofd. cognitief was ik een wrak, ook de extreme ms vermoeidheid was er altijd.. met rita is die er nooit meer. af en toe een cognitief zwak momentje, maar dat mag haast geen naam hebben. zelfs in de avond ben ik er gewoon, gewoon n normaal hoofd en geen ms gedoe.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Steenbokje76 schreef: 05 mei 2023, 09:32
echter sinds de ritalin ben ik juist rustiger geworden (niet meer zo springerig) , heb meer focus en concentratie en ben alerter.

Dit merk ik ook. Kan ook meer genieten van dingen bijvoorbeeld. Heb er meer rust voor.

@Toeter gaf aan dat ze het niet op speed vind lijken.

Van speed werd ik bij lange na niet rustig! Ben een keer 48 uur wakker geweest van 1 speedpil op een feestje... zaterdagavond genomen, zat maandag nog onder invloed op mijn werk. Echt niet grappig

Dit rush gevoel zwakte af bij mij naarmate ik meer wende aan de ritalin. Elke dag werd dit minder.

Je went er wel aan inderdaad. In het begin voelde ik enorme schommelingen. Ik voelde precies wanneer hij ging werken en precies wanneer hij uitwerkte

Ik denk dat je wellicht het meeste aan ritalin hebt als je naast de extreme ms vermoeidheid, ook cognitief hebt moeten inleveren door de ms.

Dat denk ik ook. De grootste winst is mijn heldere hoofd. Ik zit veel energieker en gezelliger te kletsen en te grappen met mensen. Dat ik nu pas merk hoeveel van mijn persoonlijkheid ik al ingeleverd had. Voorheen moest ik vaak echt mijn best doen op een gesprek. Zeker op verjaardagen met drukte. Dat heeft echt invloed op de kwaliteit van het gesprek

En hebben jullie al mindere kanten van rita ontdekt? Rita zal heus niet perfect zijn. Iedereen heeft mindere kanten :giegel:

wat mij betreft zijn de nadelen het schommelen in energie en helderheid. Hoewel minder dan in het begin is het er nog wel. Qua bijwerkingen heb ik bijna dagelijks nog: verhoogde hartslag, kortademigheid en een rood hoofd

Ik denk dat het belangrijk is dat we ook de minder positieve kanten van rita onder de loep nemen in dit draadje.

zeker!
Marina

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Marina »

Even een vraag aan iedereen (@Viridis @Steenbokje76 @Toeter @Klick @Chuck) : Merken jullie (net als Klick) dat jullie stabieler staan door Rita? En bemerken jullie ook meer stabiliteit/evenwicht tijdens het lopen?
Klick schreef: 04 mei 2023, 14:33 ik heb het idee alles bewuster mee te maken, dus ook er meer “bij” ben met douchen. ook zeker het stabieler staan heeft ermee te maken (tijdens het afdoen vd douche, want met douchen zelf zit ik). ik hou gewoon meer energie over en ben niet helemaal gesloopt na het douchen!
Dank voor je reactie! Heb ik toch nog een vraag (zie hierboven).


@Chuck Heel fijn dat je, met enkel 3x 5 mg., weer naar buiten op je scoot bent kunnen gaan en ook nog 4 gesprekjes hebt kunnen voeren :D !
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Marina of ik ook stabieler loop met rita? ja!
het is vrij ongemerkt gegaan. (het weer stil kunnen staan is opvallend dit (lopen) niet echt). hoe ik het dan zo zeker met JA kan beantwoorden? nou ik was een keer mn middag pilletje vergeten en ging de hond uitlaten.

dat was geen succes, ik liep opeens wiebelig nog niet wetende waardoor het kwam. heb ik einde van die middag pas ontdekt, that explains! paar dagen last van mn heupen gehad (tsja wel 1km gewiebeld natuurlijk 😂)

ik had geen cognitie last, dus dr ging geen belletje rinkelen 😂🤦🏻‍♀️
Chuck

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Chuck »

@Toeter @Klick @Steenbokje76 @Marina @Viridis

Nee dat Rusch gevoel herken ik niet :nee:

Of ik stabieler op de benen sta ook niet, het zijn nog steeds elastieke bibber benen met een loodgevoel erin wat ik moet meetrekken met lopen :ja:

Wel voel ik me helderder, beter kunnen nadenken, plannen, niet gejaagd, en ik kan nu beter op mijn grenzen letten, en het belangrijkste voor mij, er weer eens even uit naar kunnen, naar buiten met de scoot :goed: :groots:

Alleen s,morgens sta ik nog net zo moe op als ik naar bed ging :ja: , maar misschien veranderd dat nog, ik zou het niet weten :nee:

Vandaag mijn dosis was ingesteld op 3 x 5mg en zonodig tot 6 x 5 door dokkie dok van de week

Vandaag kon ik niet weg op de scoot, verplicht binnen zitten, doordat de apotheek moest komen voor m,n maand Nutridrink, wat heb ik gedaan, ik heb er hierdoor maar 2 x 5mg ingenomen, omdat ik toch niet weg kon, ik dacht waarom er dan 3 nemen :nee:

Wel voordat de apotheek kon komen, even naar de post gelopen, en een klein stukje oefenen, met lopen voor de flat :ja: . Ik dacht zooooooooooo die heb ik vast binnen dat oefenen met lopen :haha:

Nadat de apotheek was geweest, nog een klein stukje geoefend met lopen voor de flat :ja:

Dus 2x 5mg en 2x geoefend met lopen, niets overbelast niets :groots:

Morgen zullen het er wel weer 3 worden, als ik met de scoot wegga, maar deze dag was voor mij ook oke zo :ja:

Geen naar gevoel niets, gewoon een dagje rust, minder Ritalin, en rust voor m,n lichaam, omdat ik toch niet weg kon, en toch heb ik een beetje geoefend met lopen, wat zonder de Rita niet zou lukken :groots:

Dat was mijn dag vandaag, niet veel :nee: , maar mij voor mij even genoeg :groots:

:knuffel: :knuffel: :knuffel:
Steenbokje76

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Steenbokje76 »

Bedankt voor jullie antwoorden @Toeter , @Klick , @Chuck ,

Dan ben ik blijkbaar de enige van ons die wel een rush / onder invloed gevoel kreeg van zowel de eerste paar 5 mg tabletten als ook weer ff bij de ophoging van de dosis naar 2x 5 mg tabletten per keer.

Zal dan ws wel gevoeliger zijn om.dit gevoel van de stimulant op te pikken.

Sinds ruim week merk ik amper effect van de ritaln. Ben ook weer veel vermoeider en meer pijn. Beetje een domper. Kesimpta crap gap had nu wel voorbij moeten zijn....

Vandaag (net als voorgaande dagen) de middag dosis niet eens meer genomen, want merk toch geen verschil.

Schrik zit er nu wel beetje in dat het niet meer.werkt bij me.

Hoop dat ik snel terug kan naar mijn fijne ervaringen en minder vermoeidheid!
Ik wil ook weer :what: momenten...
Chuck

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Chuck »

@Steenbokje76

Wat een giga, mega, domper, tegenvaller beleef je nu lieverd :huilen: :hmmm:

Ik hoop echt dat eerdaags het :what: gevoel weer wat terug komt :ja:

Ik kom je dan ook een MEGA knuffel geven, :knuffel: en leef met je mee :aai:

Hopende dat de Rita weer wat gaat werken :hmmm: :ja:

Dag Steenbokje :bloem: , sterkte, liefs en een :knuffel:
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 dat is balen zeg! :knuffel:
heb je geen blaasontsteking of zoiets?
voel je helemaal geen verschil of kan de crap gap langer duren omdat je naar een hoger niveau moet klimmen?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp