Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Klick

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@Steenbokje76
de eerste declaratie door mijn apotheek is gewoon vergoed.

het kost bijna niks (uit mn hoofd geloof ik 6 euro per doosje v 30, 5mg) zoiets.

heeft je ha al gereageerd?
ik snap dat je nu de energie niet hebt en het allemaal veel is om te behappen.. ik denk echt dat je een andere neuro moet zoeken. dat lijkt mij de makkelijkste weg.
Steenbokje76

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Bedankt voor de info mbt de vergoeding van de ritalin en de kosten. Is idd niet duur.
Fijn!!!

Zal ik het andere topic mbt vermoeidheid en medicatie even mijn update geven.
Steenbokje76

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Zit jij nog steeds op 2x 5 mg per dag?
En kun je alles eten en drinken?

Ik drink soms graag paar wijntjes tijdens een borrel met vrienden bijv.
Heb jij al ervaring met alcohol en ritalin?
Mag je evt ook in PB sturen als je dat te persoonlijke info vindt.

Las gisteren wel dat bijv. vitamine C ervoor zorgt dat ritalin minder goed werkt.
Klick

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 ja 5mg 2x daags. (die van mylan worden vergoed, 10mg is nu een ander merk en dat werkt niet altijd fijn, dus als je 10mg per keer nodig hebt laat dan 2x5mg leveren door je apotheek!)

eten: ja alles (net als gewoon was, reageer nog steeds slecht op chocolade de dag erna enz)
drinken: ja, hoewel alcohol tijdens de werking niet lekker valt. 1x een wijntje in het laatste half uurtje vd werking en die kwam heftig aan. half glaasje was alsof ik 3 bellen op had.
dus het is aan te raden dan de middag “rita” gewoon niet te nemen, dat kan prima, ik wilde het ervaren.. dus was bewust een testje.

vitamine c? geen idee, niet gecontroleerd, ik neem geen supplement C.

ik heb vandaag weer zoveel gedaan, echt zonder rita was me dat nooit gelukt!
voel me nog steeds mezelf in mn hoofd, mn lichaam voelt dat t veel gedaan heeft, maar prima :haha: dat is ook zo :haha:

:knuffel: ben zo blij voor je!
Viridis

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Viridis »

*knip* verkeerde topic :oops:
Steenbokje76

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Super leuk dat je zo blij bent voor me!!!! :-)

Heb inmiddels de methylfenidaat (ritalin) in huis! :feest: (zie mijn topic vermoeidheid-medicatie).
Begin met 2x 5 mg per dag.
1x een wijntje in het laatste half uurtje vd werking en die kwam heftig aan. half glaasje was alsof ik 3 bellen op had.
Wel lekker goedkoop! ;-)

Alcohol ga ik dus zeker niet samen gebruiken met methylfenidaat, staat overigens ook op de verpakking zie ik om dit niet te doen.

Laat de ritalin dan gewoon eerst uitwerken en de middag dosering niet nemen en pas dan zou ik evt. voorzichtig een glaasje proberen.

Heb zojuist het 1e tabletje ingenomen... Ben heel erg benieuwd. :joepie:
hoelang duurt het voordat het bij jou werkte? in bijsluiter staat 1 tot 2 uur. Das best lang.
Waar zal ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen? In mijn eigen draadje of in dit draadje?

Wat is handig denk je?
Steenbokje76

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Steenbokje76 »

Vitamine C (en blijkbaar ook thee (soorten?)
Bekend is, dat het innemen van methylfenidaat tezamen met sinaasappelsap (veel vitamine C) een vermindering van de werking teweegbrengt. Dit komt doordat vitamine C de opname van methylfenidaat in de darmen kan remmen.[21] Bij een hoog vitamine C-gebruik is daarom een hogere dosering van het medicijn noodzakelijk. Ook inname met thee heeft dit effect, vermoedelijk door het binden van het medicament aan de tannine (looizuur) in de thee.
Te vinden in : https://nl.wikipedia.org/wiki/Methylfenidaat
Klick

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 of gewoon een nieuw draadje ;) het is het waard!
Steenbokje76

mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Steenbokje76 »

Hi,

Hier dus een nieuw (extra) draadje over mijn ervaring met Methylfenidaat / Ritalin.
Ik zal het in mijn tekst ritalin noemen want dat schrijft wat fijner.

Heb vandaag om 10u mijn eerste tabletje Mylan 5 mg ritalin genomen.
Na ongeveer een half uur voelde ik in mijn hoofd dat het ging werken.
Beetje een waus gevoel toen in mijn hoofd..maar wel een fijn gevoel vind ik althans! :giegel:

Nu, bijna 3 uur later is dit 'waus gevoel' alweer voor het grootste deel afgenomen.

Ook heb ik het idee dat mijn ogen meer open zijn. Dat ze niet meer zo dicht hangen (er is overigens geen verschil te zien in spiegel hoor).
Volgens mij beschreef @Klick dit ook in haar draadje.

De 'wereld' lijkt lichter en niet meer zo donker. Hoop dat dit zo blijft tijdens het gebruik.

Stond op met zeer vermoeide benen. Maar na ongeveer een uur na inname was dit vermoeide gevoel verdwenen.

Meestal blijft bij mij het gevoel van vermoeidheid in de benen aan, dit merk ik dan bij het traplopen.

Verder voel ik me goed. Helemaal geen bijwerkingen so far.

Ook gewoon honger gevoel en willen eten, dus ook heel fijn.

Tot nu toe is mijn ervaring dus net als @klick en @viridis heel erg goed!!!!! :joepie:

Ik zal jullie op de hoogte houden.


Update:

@Klick denk zelf dat het 'waus' gevoel te maken heeft met de inname van een relatief zwaar medicijn.
Want ik had het na half uur terwijl ik rustig op een stoel zat.
Heb dat bijv. ook met inname van sumatriptan (voor migraine). Alleen krijg ik dan naast waus gevoel ook last van beetje misselijkheid en vooral moeheid.
waus gevoel was er maar 2 uurtjes ofzo.

Merk dat ik nu weer stuk vermoeider word , ook ogen weer vermoeider. Zo het volgende tabletje maar innemen.
Ben benieuwd of 2x 5mg voor mij voldoende is. Kan evt. na 1 week ophogen naar 2x 10mg.
Laatst gewijzigd door Steenbokje76 op 25 mar 2023, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Klick

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 wat fijn!! ik zal je draadje meelezen, ben zelf erg nieuwsgierig naar je ervaringen!
het waus gevoel herken ik wel van de start, je hoofd moet wennen aan de nieuwe prikkelverwerking.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp