Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Steenbokje76

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Fijn dat je rita mag blijven gebruiken!

Ik heb zelf geen beoordeling oid hierover, het loopt gewoon door bij mij. Dus ook heel fijn! 😀

@Viridis
Ik wil jullie even waarschuwen dat er Methylfenidaat Mylan 5 mg tekorten zijn vanwege productievertraging, wordt pas weer in week 30 verwacht
Bedankt voor de tip. Ik had paar weken geleden al een nieuw voorraadje opgehaald voor 3 mnd. Dus voorlopig heb ik nog meer dan genoeg.

Krijgen jullie maar steeds per maand ?
Viridis

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Viridis »

@Klick
Wat gaaf en een fijn vooruitzicht! :D

@Steenbokje76
Krijgen jullie maar steeds per maand ?
Ik kreeg altijd voor 45 dagen, nu voor een maand idd.
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

we @Viridis en ik zijn bezig met het schrijven van een brief aan ms research om ervoor te zorgen dat methylfenidaat goed onderzocht gaat worden voor mensen met ms.

als de draft klaar is gaat @Steenbokje76 ook meedoen met reviewen schaven en polijsten van het stuk.

ons doel is dat er wetenschappelijk bewijs komt van de vooruitgang die wij dagelijks ondervinden, om zo neurologen die het nu niet willen voorschrijven omdat het wetenschappelijk bewijs dun is te overtuigen. het moet gewoon in het ms-pakket komen!

farmaceuten gaan het niet onderzoeken, er is voor hun niks te verdienen aan dit middel, het is al veel te lang op de markt.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Heel goed! Mijn naam mag er ook wel bij!
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

👍👍 top!
zodra de draft klaar is sturen we hem.
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

methylfenidaat 5mg mylan verwachte lever-week is alweer opgeschoven week 29 (vorige week!!) is nu opeens week 32 :grrr: :grrr: :grrr:

wat voor land leven we?
Marina

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Marina »

Ja het is triest :(..

Ik las net dat methylfenidaat in de top 5 zit van medicijnen waar een tekort aan is helaas (cijfers van 2022).
Schijnt, naast wereldwijde productie- en distributieproblemen, specifiek in Nederland ook aan het beleid van de overheid sinds 2008 te liggen en aan de zorgverzekeraars hier die te weinig willen betalen voor medicijnen waardoor er liever geleverd wordt aan omringende landen..
( https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/352934 ... -onethisch )

Sinds 1 januari moeten (groot)handelaren wel een zogenoemde 'ijzeren voorraad' aangelegd hebben. Daarmee kunnen eventuele tekorten voor een periode van zes weken overbrugd worden. Maar daar wordt helaas nog niet (voldoende) op gecontroleerd.. :hmmm:

Eventueel kun je een klacht indienen bij het landelijk meldpunt zorg. https://www.igj.nl/onderwerpen/klacht-o ... pverlening

Hopelijk wordt dit probleem snel opgelost!
Miss Peacock

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Miss Peacock »

Wat is jullie ervaring op lange termijn? Blijven jullie er voordeel uit halen? Doet het iets met je lichaam, treedt er gewenning op?

Dankjewel!

Grtz,

Katrijn
Viridis

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Viridis »

@Miss Peacock
Mijn ervaring is nog steeds ontzettend goed :)
Gebruik het nu 2.5 jaar en ik blijf er iedere dag weer voordeel uithalen.

Wanneer ik wat minder goed heb geslapen werkt het ook wat minder, maar het werkt ook vice versa.

Sinds 1.5 maand mag ik een halve tablet extra per keer, dus totaal 15 mg per dosis.
Dit omdat mijn slaperigheid er 's middags toch nog een beetje door kan sijpelen. Maar dat bepaal ik per dag en naargelang de situatie.

Is dat gewenning?
Lastig te zeggen, misschien toch ook voorzichtige algehele achteruitgang?

Behalve positieve effecten merk ik lichamelijk geen negatieve effecten, behalve wat kouwelijker zijn. Maar ben sowieso al een koukleum :mrgreen:
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Miss Peacock ik gebruik het nu sinds afgelopen februari. 3x per dag 5mg en ik merk geen bijwerkingen en geen gewenning.

door de rita (zoals wij het noemen) merk ik dat mijn hele lichaam sterker is geworden. mijn filter doet het weer en daardoor hou ik energie over om dingen te doen.
ik train mijn benen (1x per dag 10min, dus stel je er niet heel veel bij voor) maar ik heb weer balans en kan weer stil staan!!
ook loop ik zonder evo, ik heb zelfs de evo opgeborgen..
ik hoef ook niet meer dagen bij te komen van een drukke dag, wordt uitgerust wakker!
mijn lichaam heeft nog altijd een grens, maar die grens is compleet verandert door de rita. ik blijf minder kunnen dan leeftijdsgenoten maar voel me geen bejaarde meer.
natuurlijk heb ik af en toe een zwak momentje, maar voor rita had ik af en toe een scherp momentje. het heeft me mijn hoofd terug gegeven.

ben je nieuwsgierig naar mijn start? aan het begin van dit topic staat mijn dagboekje.

ik wil niet meer zonder :groots:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp