Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Steenbokje76

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
ik ga voor je duimen!
Dank je das lief, want zie er beetje tegenop. Maar wil dat er iets ingezet wordt wat wellicht ook kan gaan helpen.
En haar idee; revalidatie met ergotherapie en cognitieve gedragstherapie wil ik niet meer.
Heb ik al 2x geprobeerd en deed (afgezien van een paar jip & janneke tips) helemaal niets positiefs met mijn vermoeidheid/ slaap.

Zal verdere terugkoppeling geven in mijn eigen draadje over vermoeidheid
Jelly

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Jelly »

@Steenbokje76

Succes woensdag!!
Marina

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Marina »

Dank je voor het delen @Klick !
En fijn dat je verder ook nog wilt delen als er bijzonderheden zijn.

Goed te lezen dat het qua cognitie/scherpte nog steeds een heel groot verschil voor je uitmaakt t.o.v. 2 weken geleden en je geen last van bijwerkingen hebt!
Gaat het met lopen en stilstaan ook nog steeds beter?
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

Marina schreef: 20 feb 2023, 12:05 Dank je voor het delen @Klick !
En fijn dat je verder ook nog wilt delen als er bijzonderheden zijn.

Goed te lezen dat het qua cognitie/scherpte nog steeds een heel groot verschil voor je uitmaakt t.o.v. 2 weken geleden en je geen last van bijwerkingen hebt!
Gaat het met lopen en stilstaan ook nog steeds beter?
ja echt! ik stond gister even te wachten op de airfryer.. die moest nog 3 minuten, de hele 3 minuten kunnen staan! en gewoon stil, geen gewiebel of drang mn kruk te pakken.. gewoon staan :ogen:
Marina

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Marina »

Super.. wat fijn!!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Toeter »

Hey @Klick ,

Ik snap dat je stopt met dagelijks rapporteren. Ik vond het wel heel fijn dat je dat gedaan hebt en het heeft me gemotiveerd toch weer eens het gesprek met de neuroloog aan te gaan binnenkort.

Ik hoor graag de bijzonderheden, maar op de lange termijn misschien ook eens een berichtje met 'nou nu zoveel maanden, gaat nog steeds naar wens' ofzo.

Ik ben wel benieuwd of het op de lange termijn ook wat blijft bieden voor je

Dankjewel en ik lees je nog wel ;)

Groetjes
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@Toeter dat ga ik zeker doen! en mocht ik het vergeten vraag het me gerust..
succes met het gesprek met jouw neuroloog, ik hoop dat je het ook mag proberen.

bedankt voor je berichtje ;)
Klick

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

ik heb de titel en het eerste bericht aangepast zodat toekomstige zoekenden ook weten dat dit middel kan werken bij cognitieve klachten.
iedere dag (ja nog steeds) ben ik weer verbaasd over wat ik kan, de gewone dingen die al lang niet meer gewoon waren voor mij. :feest:
Klick

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

het is alweer bijna een week geleden dat ik voor t laatst mn dagboekje schreef.
ik heb nog dagelijks een paar verbaasde momenten..

kan ik echt weer in de verte kijken wat er op het kruispunt gebeurt terwijl ik loop?
kan ik echt weer kijken tijdens het rijden (bijrijder)?
kan ik staand de was van het wasrek halen (geduldig)?
kan ik kijken tijdens het vooruit spoelen van de reclame?
sta ik nu staand mijn tanden te poetsen?
kan ik in de supermarkt weer snuffelen en dan bij de kassa nog snappen wat er gebeurt?
kan ik bij een bouwmarkt (na een 2km wandeling) een techie verhaal houden dat de medewerker snapt wat ik wil maken?
als er een waslijst aan keuzes wordt opgenoemd (vlees in de vriezer voorbeeld) hoef ik niet meer voor keuze 1 te gaan omdat de rest toch gaat duizelen/niet land.
ik snap het verschil tussen zin en onzin beter.
ik snap humor in de avond.

echt waar? ben ik dit?

ok, mijn goeie been voelt pijnlijk, spierpijn, alsof overbelast.. overdag amper last van, maar vooral ‘s nachts is hij vervelend. en ik hou ook wel rust hoor, gewoon minder.

ik heb veel minder last van het weer (lijf kon minder, minder energie, met regen) nog wel steeds last van chocolade.
Steenbokje76

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Hoe gaat het nu met je?
Ik hoop goed! Nog steeds op de 2x 5mg per dag?

Ik had nog een mooi artikel gevonden over ritalin. Weet ff niet of ik het al gepost had....
Maar anders hierbij nogmaals :-)

https://www.ggznieuws.nl/ritalin-verbet ... -verhogen/
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp