Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Klick

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 ja goed! ik heb mn hoofd grotendeels terug! dus je hoort mij niet klagen! ik ben blij en nog iedere dag heb ik verbaasde momenten.

bijvoorbeeld bij het lopend oversteken van een kruispunt (zonder fietspad zonder voetpad, na 500m lopen) als er van 3 kanten verkeer komt, 5 autos 1 trekker, dan zegt mijn hoofd geen error meer! ik kan daarvan genieten!

ja, om 9u30 5mg en om half 14u30 5mg.

ben weer met mn hobby bezig erg leuk! (ik zit dit te typen met voetbal-voorbeschouwing op de achtergrond en het lukt me gewoon!)

ik ga straks ff naar je linkje kijken, thx.
[edit] gelezen! ik kende het nog niet (of ik ben het vergeten.. mn geheugen is wel verbeterd maar nog niet foutloos)
Steenbokje76

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Fijn dat het goed gaat (met uitzondering van je been dan).
ben weer met mn hobby bezig erg leuk!
Leuk! wat is je hobby? Of heb ik daar ergens overheen gelezen?
Klick

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 zie pb ;)
Jelly

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Jelly »

Hoi @Klick

Hoe gaat het met je?
Jelly

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Jelly »

Steenbokje76 schreef: 20 feb 2023, 09:43
Zal iig hier na woensdag ook nog ff terugkoppelen wat mijn neuroloog zegt over methylfenidaat of andere meds die soms ingezet worden bij ms vermoeidheid.
Hoe is het verlopen?
Klick

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@Jelly het gaat nog steeds goed!
natuurlijk heb ik wel nog steeds mn ups en downs en nog altijd wel last van mijn been, maar al wel de hele dag bezig met het inrichten van een nieuwe telefoon 😂
(jaja, ik ben eigenwijs en wil niet altijd de gangbare weg)
dat is echt iets wat ik zonder rita (methylfenidaat =ritalin=rita.. bekt makkelijker) nooit had kunnen doen!

ik kan mijn hoofd mentaal weer wat belasten. fysiek is het nog steeds een uitdaging om niet teveel te doen, maar vandaag (heel de dag sneeuw vriezend glad weer) heb ik me behoorlijk ingehouden en merkte dat ik stilstaand (doe ik normaal zittend op mijn zadelkruk) mijn kookplaat schoonmaakte.

zo bijzonder!
Jelly

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Jelly »

@Klick

Wauw heel bijzonder en super fijn dat je jezelf weer een beetje (behalve je klachten aan je been dan) hebt teruggevonden!!!

Dat eigenwijze en niet altijd de gangbare weg kiezen herken ik wel hihi..🙈

Wordt dit over een tijdje ook geëvalueerd met de neuroloog?
Klick

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@Jelly mijn lijf blijft nog altijd een ms lijf en mn hoofd heeft ook zwakke momentjes, maar weer een groot deel mijn eigen “ik” terug :groots:
ik zou niet kunnen werken, maar ik voel me veel meer mens (en anderen zeggen, met tranen van blijdschap, ook weer meer “mij” terug te hebben)

ja, ik geloof het wel.. geloof.. want toen had ik nog geen rita en de wachtkamer had net het laatste beetje energie uit me gezogen… hoofd vol en vol emo dat ik het mocht gaan proberen.. alles erna werd bijzaak ik heb ook niks meer opgenomen of opgeschreven.
maar sws een afspraak na mijn mri.. EN het is op proef voorgeschreven met een maximale herhaling van 3. (45 dg per keer)
Klick

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

korte update: geen idee wat ik moet schrijven 😂 alles is hier nog steeds hetzelfde :ja: bijna vergeten hoe het was zonder, nu zoveel meer vanzelfsprekendheid in het iets kunnen.
na een wandeling (die mij voorheen uitputte) kan ik prima naar de supermarkt. en dan ook nog alles mee krijgen en kunnen zoeken in de schappen! (niet als een zombie) en kunnen stilstaan bij de kassa.
er is nog altijd een grens, ja klopt, maar die is een stuk verder en hersteltijd een stuk korter! de grens is anders, geen dronken loopje maar een dove kaak.

ik ben er heel blij mee!
Jelly

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Jelly »

Klick schreef: 19 mar 2023, 10:06 korte update: geen idee wat ik moet schrijven 😂 alles is hier nog steeds hetzelfde :ja: bijna vergeten hoe het was zonder, nu zoveel meer vanzelfsprekendheid in het iets kunnen.
na een wandeling (die mij voorheen uitputte) kan ik prima naar de supermarkt. en dan ook nog alles mee krijgen en kunnen zoeken in de schappen! (niet als een zombie) en kunnen stilstaan bij de kassa.
er is nog altijd een grens, ja klopt, maar die is een stuk verder en hersteltijd een stuk korter! de grens is anders, geen dronken loopje maar een dove kaak.

ik ben er heel blij mee!

Wat super fijn om te horen/lezen dat je weer een beetje je leven terug hebt!!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp