Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
AngelNoa

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door AngelNoa »

@Klick het klinkt bijna als een wondermiddel...heerlijk voor je!

zijn er eigenlijk meer mensen die dit gebruiken? Ben wel benieuwd naar meer ervaringen.
En heb je geen bijwerkingen?
Klick

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@AngelNoa ik heb er geen bijwerking van.
ik weet iig dat Viridis het gebruikt, ik ben via @Viridis op het idee gekomen dit aan mijn arts te vragen.

of er meer gebruikers zijn weet ik niet.. ben ook wel nieuwsgierig!
Viridis

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Viridis »

@AngelNoa Ook ik ervaar geen bijwerkingen, gebruik het nu 2 jaar.

Hier en daar op het forum zijn er wel wat ervaringen te vinden van andere Ritalin/Methylfenidaat gebruikers maar dat zijn wel oude berichten...
viewtopic.php?p=382#p382
en
viewtopic.php?p=4136#p4136

Qua persoonlijke ervaring heb ik weinig nieuws toe te voegen, @Klick heeft het allemaal al uitgebreid beschreven :)
Marina

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Marina »

Klick schreef: 19 mar 2023, 10:06 korte update: geen idee wat ik moet schrijven 😂 alles is hier nog steeds hetzelfde
na een wandeling (die mij voorheen uitputte) kan ik prima naar de supermarkt. en dan ook nog alles mee krijgen en kunnen zoeken in de schappen! (niet als een zombie) en kunnen stilstaan bij de kassa.
er is nog altijd een grens, ja klopt, maar die is een stuk verder en hersteltijd een stuk korter! de grens is anders, geen dronken loopje maar een dove kaak.
Geweldig dat het nog steeds zo (relatief) goed gaat! Klinkt goed dat niet alleen je grens verder ligt maar ook je hersteltijd korter is. Heel fijn dat je weer een groot deel je eigen “ik” terug hebt :zon: !!
Klick

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@Marina thnx ;)


vandaag een beetje slechte dag (maar met scherp hoofd) mijn lijf had moeite met schilderklusje, op een trapje stilstaan kon het amper (trillend slecht been).. wel 3km gelopen en toch schilderklusje afgemaakt dus mij hoor je niet klagen.

ik snapte het niet echt, tot me verteld werd dat het wel erg slecht weer is voor me 😂 o ja… dat telt vast nog steeds mee
AngelNoa

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door AngelNoa »

dank voor jullie reacties, het klinkt echt positief. Eigenlijk gek? dat er dan niet meer gebruik van wordt gemaakt, of juich ik nu te hard?

dus qua lopen en denkwerk (helderder denken en logica?) merken jullie verbetering?
Er is hier een tijd geen MS-pleeg geweest, maar de opleiding van de nieuwe zou zo goed als klaar zijn. Nou verwacht ik niet dat zij dus veel ervaring al heeft, maar zal het tzt eens aankaarten...je wete maar nooit?
Klick

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

ja! JA!! de brainfog is verdwenen! :feest:
ik hoef me niet meer door de dag te slepen. mijn filter werkt weer grotendeels! ik kan me weer focussen!
daardoor hou ik meer energie over en heb weer meer balans, kan verder lopen.

ik doe meer en ben niet meer zo moe dat ik niet kan slapen, ik slaap goed EN word uitgerust wakker! uitgerust wakker wauw ja echt!

het wordt nie vaker voorgeschreven omdat het wetenschappelijk bewezen werkt (en dat komt ook niet meer ben ik bang.. het is al een oud middel)
Viridis

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Viridis »

Allemaal eens met het bovenstaande van @Klick!

Ik heb het dan voorgeschreven gekregen vanuit het Slaapwaakcentrum vanwege overmatige slaperigheid overdag (ongecontroleerde microslapen) en slaapproblematiek 's nachts, wat bij mij veroorzaakt wordt door MS.
Dankzij Methylfenidaat val ik overdag niet meer in slaap en is mijn slaap 's nachts compacter.

Ik gebruik ook een hogere dosering dan Klick.

Maar echt, de stappen die ik zet zijn stabieler, groter, ik veer meer door.
Methylfenidaat zorgt er ook voor dat ik meer kan bewegen op de juiste manier, zonder dat het mij meer kost. Het levert alleen maar op :ja:

Mijn ogen gaan verder open en daarmee mijn wereld ook, letterlijk en figuurlijk. Hinderlijke geluiden zijn niet meer zo hinderlijk en slurpen niet meer al mijn energie op.
Ik kan mijn energie nu gebruiken voor nuttigere dingen en ik heb daar meer de regie in ipv dat het zo voor me wordt bepaald door mijn MS lijf en hoofd.

Wanneer ik vrij lastige zaken moet regelen doe ik dat nu zonder mij voor te moeten bereiden...
Wat ik (ter plekke!) in mijn hoofd bedenk rol ik er moeiteloos uit.
Voorheen moest ik werken met steekwoorden en was het graven naar woorden die ik niet kon vinden en voelde ik me soms zo idioot, twijfelde over mijn vermogen en kunnen.

Ik ben nu oprecht meer aan het leven dan aan het overleven.
Klick

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

inn idd idd :ja: :ja: :ja:
Ik ben nu oprecht meer aan het leven dan aan het overleven.
van @Viridis klopt, zo voelt het! letterlijk. ik ben niet meer bezig met me door de dag slepen, maar pak punten gelijk op ipv voor me uitschuiven omdat het me nu teveel kost.

voel me weer mezelf! na jaren.. weer mn eigen ik gevonden :groots:
Steenbokje76

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
Hi!

Fijn dat het zo super werkt bij jou.
Het is je gegund! :)

Weet je eigenlijk al of de ritalin vergoed wordt door je zorg verzekering?

En wat zijn de kosten als het niet vergoed wordt?

Ben erg benieuwd!
Alvast dank voor je antwoord.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp