Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Jelly

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Jelly »

Klick schreef: 18 feb 2023, 09:02 ik heb gisteravond chocolade gegeten en daar heb ik altijd al (sinds de ms) een reactie op. het is een minder heftige reactie en ik voel het alleen fysiek, maar toch is de reactie nog altijd voelbaar (als een soort rem)
Heel herkenbaar, ik ben ook dol op chocolade helaas al snel na inname last van tintelingen over mijn gehele lichaam.
Ik heb dit sowieso sinds de ms met sommige producten. Maar na het eten van chocolade helemaal..🙈
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

krijgen jullie trouwens een markering van een “nieuw berichtje” als ik mijn “dag” bijwerk?

@Jelly ja joh merk jij het zo snel?
ik eigenlijk pas de volgende dag en echt alleen in zoiets vaags als energie. het is dat ik mijn lichaam redelijk goed kan “voelen” wat er anders is. maar het blijft een vaag iets waarom je de ene dag net iets minder kan of minder makkelijk.

ik eet het wel heel bewust en neem dan de consequentie. gieter vond ik de ervaring in de supermarkt echt een beloning waard :haha: :haha: slaat nergens op maar ik vond het een goeie reden om de door mij uitgezochte chocolade te proberen. eindelijk weer eens bewust uitgezocht, verbaasd over nieuwe smaken (jaren niet kunnen snuffelen) dus had een nieuwe uitgezocht :haha:
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

dag 12

goed geslapen vannacht en uur vroeger dan mn oude ik wakker geworden, om weer in slaap te vallen tot mn oude tijd. wel uitgerust wakker.

ben n beetje drukjes met allemaal kleine dingen en rustig aan.
voel me redelijk scherp met zwakke momentjes (ik vergat mn 2e dosis ondanks mn reminder)

heb wel weer “gewone” fysieke energie.

ik dit is mijn laatste “dagboek”, ik heb het gevoel dat ik niets meer te melden heb en alleen maar in herhaling val. dit middel werkt voor mij precies goed, ik had nooit gedacht dat dit mogelijk was met dit ms-hoofd!

bedankt voor het lezen :ogen:

:joepie: :joepie: :joepie: :joepie:
tracy

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door tracy »

@Klick wat geweldig dat je door dit medicijn weer het gewone leven terug heb gekregen. Geniet er van!!
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@tracy dank je! ja het voelt echt als het terug hebben van mijn eigen hoofd :goed: :goed: (met zwakke momentjes)
Jelly

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Jelly »

Klick schreef: 18 feb 2023, 21:53 krijgen jullie trouwens een markering van een “nieuw berichtje” als ik mijn “dag” bijwerk?
Nee ik moet echt teruglezen.
Jelly

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Jelly »

Klick schreef: 19 feb 2023, 14:20 bedankt voor het lezen
Jij ontzettend bedankt dat je jouw ervaringen met ons hebt gedeeld, en nog fijner dat je jouw "oude" ik weer een beetje terug hebt!!
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

Jelly schreef: 19 feb 2023, 14:59 Nee ik moet echt teruglezen.
ok weer wat geleerd ;)

geen dank :zon: ik ben blij en hoop er iemand mee te helpen!
Steenbokje76

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Dank in het meenemen in de opstart van de methylfenidaat.

ik hoop wel dat je info blijft delen als er bijv. bijzondere dingen gebeuren m.b.t. gebruik methylfenidaat.
Als het bijv. minder goed werkt of bijwerkingen geeft ect.

Zit jij nu op een dosis van 2 tabletjes van 5 mg per dag?

Zal iig hier na woensdag ook nog ff terugkoppelen wat mijn neuroloog zegt over methylfenidaat of andere meds die soms ingezet worden bij ms vermoeidheid.
Klick

Re: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 en iedereen:
ja als er bijzonderheden (bijwerkingen enz enz) zijn zal ik het hier melden.
ik zit nu op 2x daags 5mg

(de verhoging wel 1 dag geprobeerd maar ik voelde me toen zo naar, en voelde me al zo goed op 5mg dat ik niet de gewenning heb afgewacht maar na 1 dag ben terug geschakeld naar 5mg.

ja ok, ik heb nu zwakke momentjes er tussen, iets is wel gezegd maar land niet, of overprikkeling enz, maar het is compleet spiegelbeeld met wat het was. het was drama met af en toe een scherp momentje en het is nu scherp met een paar keer per dag een zwak momentje.)

ik ga voor je duimen!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp