Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Dango

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Dango »

Wat ik wel doe is bij dagen of activiteiten waarvan ik denk dat ik wel wat extra "hulp" kan gebruiken op een gekozen tijdstip een capsule neem.

Deze week naar Disneyland Parijs geweest en als er dan het plan is om s'avonds na een dag flink wat kilometers te hebben gemaakt nog even de vuurwerk show of een ander optreden te bekijken helpt het mij wel om een capsule te nemen.

Een mooi voorbeeld is dat wij pas om 20:30 het avondeten hadden gepland wij 1 keer ff een slaapje hadden gedaan , capsule erin en lekke slapen en ik werd voor de verandering slaperig wakker en niet gebroken wakker



P.s gaat hiervan de bloeddruk omhoog of omlaag ? want ik lees hier beide.




Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

irini

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door irini »

Slaap je dan met medikinet? Kan dat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nessa

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Nessa »

@Dango @irini Dat is inderdaad interessant Dango.

Ritalin is een pepmiddel en heeft als bijwerking juist slaapproblemen. Dat is de reden dat ook het bij narcolepsie wordt voorgeschreven.

Maar jouw ervaring is dus anders, jij slaapt wel goed op de Rita? Of misschien is het omdat je je normaal na een slaapje nog niet uitgerust voelt en nu dankzij de Rita wel?
Dango

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Dango »


Nessa schreef:[mention]Dango[/mention] [mention]irini[/mention] Dat is inderdaad interessant Dango.

Ritalin is een pepmiddel en heeft als bijwerking juist slaapproblemen. Dat is de reden dat ook het bij narcolepsie wordt voorgeschreven.

Maar jouw ervaring is dus anders, jij slaapt wel goed op de Rita? Of misschien is het omdat je je normaal na een slaapje nog niet uitgerust voelt en nu dankzij de Rita wel?
ja inderdaad vreemd , maar dat slaapje had ik na een dag Disneyland echt ff nodig en net voor het slapen gaan een capsule genomen en werd niet brak wakker maar lekker nog gewoon slaperig.

ALS ik na een vroege dienst (05:00 gaat de wekker) een 1 uurtje plat ga wordt ik normaal gesproken gebroken wakker en ondanks dat ik dan heb bijgetankt heb duurt het ff 2 bakken koffie en eventueel een douche voordat ik weer een beetje op aarde ben.

ik neem dus niet elke dag een capsule , bv van de week savonds een verjaardag en 12 uur thuis , ik slaap dan prima in omdat ik minder "druk" in mijn hoofd ben.

Mijn algehele gemoedstoestand is beter tijdens het gebruik van een capsule , dus dan heb je ook een soort van rust in je hoofd en dat geeft ook weer een extra mentale boost.

Ik kan er niet langer of verder mee lopen (denk ik?) want dat gaat nog steeds goed omdat ik veel buiten werk en veel loop en veel lichaamsbeweging heb , en als ik even over mijn grens ben gegaan dan is 10 a 15 minuten administratie voldoende na het klaar zijn met een werkorder om weer "op krachten" te komen.

Je lost er niet alles mee op maar ik merk zeker wel voordelen voor mijn filter en mentale en fysieke energie dus binnenkomt vraag ik weer een herhaal recept aan.



Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

irini

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door irini »

Ik merk ook dat ik rustiger wordt in mijn hoofd, maar deze week was ik echt moe door omstandigheden en dan merk ik echt dat ik een paar dagen rust nodig heb en dan werkt het ook niet echt voldoende maar normaal heb ik er wel veel aan….


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dango

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Dango »

het is rustig hier , nog meer ervaringen of iemand die hier mee wilt beginnen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

Steenbokje76

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Steenbokje76 »

@Dango

Ik gebruik eigenlijk alleen nog maar af en toe ritalin
Mijn ervaring is dat het voor mijn vermoeidheid af en toe wel ff werkt en ik bijv een activiteit kan gaan doen of bijv bij een dagje weg.
Maar ik word soms ook beetje beroerd van de ritalin. Het maakt dan niet uit of ik de normale voorgeschreven dosis neem of minder.
Mss ben ik gewoon tè vermoeid door de ms om er heel veel profijt van te hebben.
Naast vermoeidheid kamp ik ook vaak met pijn , ik denk dat de ritalin daardoor ook minder goed effect heeft

Heb niet alles terug gelezen maar ik hoop dat het voor jou en veel anderen heel goed werkt op veel momenten ! : -)
irini

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door irini »

Beste Django , dat heb ik ook hoor! Een paar weken terug was ik ook extreem moe en dan werkt het bij mij ook niet hoor!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
irini

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door irini »

Trouwens wat bedoel je met beroerd? Want daar heb ik nou geen last van ….


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp